Jump to content

Skytetrening


Bukkelukt

Recommended Posts

Hei. Har nettopp kjøpt meg ny jaktrifle. Det ble en Tikka t3 hunter med Kahles 1,5-6x42 sikte. Nå har jeg begynt treningen foran årets jaktsesong, og har i den anledning et par ting jeg lurer på:

 

- Hvor mange skudd "tåler" et rifleløp på en treningsdag før det går utover presisjonen?

 

- Hvor nøye skal jeg være med pussing av løpet? Pusse før og etter hver økt?

 

- Hvor mange skudd med jaktammunisjon bør jeg ha før jakta?

 

Kan forøvrig legge til at første økt med nyvåpenet gikk bra, fikk skutt inn våpen og sikte ved hjelp av skytebenk og skjøt mye bedre enn tilfelle var i fjor, når jeg skjøt med en gammel, men dog solid, ombygd hv-mauser.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fin rifle og kikkert. Du kan skyte masse på ein kveld. Det som er det værste er å varmskyte løpet, så dersom du tar ein serie i ny og ne og lar løpet kjøle seg ned i mellomtida, så går det bra. Veit ikkje kva kaliber dette er snakk om, men stort sett så skyt du mellom 5-10.000 skudd på eit løp. Lader du sjølv og ikkje presser for masse maks ladninger igjennom den, og varmskyter den ofte, så har du løpet lenge.

Link to comment
Share on other sites

- Hvor mange skudd "tåler" et rifleløp på en treningsdag før det går utover presisjonen?

 

- Hvor nøye skal jeg være med pussing av løpet? Pusse før og etter hver økt?

 

- Hvor mange skudd med jaktammunisjon bør jeg ha før jakta?

 

Med tanke på holdbarhet så har Mauser68 svart. Når det kommer til presisjon så vil du nok ikke merke noe på normale hold at løpet begynnet å bli møkkete mens du er på skytebanen. Skal du frese av gårde 500 skudd på en dag, så hadde jeg nok pusset litt etter et par hundre skudd :) Trykket i løpet går opp når det blir fullt av urenheter.

 

Puss børsa hver gang du kommer tilbake fra skytebanen. Et par drag med kobberbørsten (med olje på) for så å dra gjennom noen pusselapper til det er tørt og rent. Det er ikke vits å overpusse løpet. Det holder i massevis å gi det en skikkelig julevask en gang i året med mantelfjerner og slikt(med mindre du skyter tusenvis av skudd gjennom året). Når du skal skyte er det viktig at løpet er tørt for olje.

 

Jaktammunisjonen vil gå annerledes i børsa enn treningsammo. Du må derfor skyte inn børsa på nytt når du bytter ammo!

Har børsa vært demontert eller blitt utsatt for slag og støt bør den også skytes inn på nytt for å være sikker på at sikte ikke har flyttet seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...