Jump to content

Prosjekt på brno 601


jeger86

Recommended Posts

Lurte på om noen her veit om det går ann å klemme inn 450 Marlin i ei gammal 601...

Har veldig lyst til å beholde 308 løpet og muligheten til å skyte med denne...

 

Har tilsvarende våpen, men min første tanke er om dette i utgangspunktet er et våpen du ønsker å bruke penger på...? Det er jo ikke noen spesielt god, smekker, forseggjort eller "eksklusiv" mekanisme... Grov i både utførelse og "følelse"...

 

Men for all del, et solid bruksjern er det absolutt. Jeg har forsåvidt ikke svar på det du spør om... :?

Link to comment
Share on other sites

Nei eg ser den, men det er ei eg har arva etter onkel til pappa. og som er kosta på ein forfoldsvis pen stokk i flammebjørk..

så utgangspunktet er der... Men så går 308 løpet uforskamma godt og da det er den einaste av 308an i søskenflokken som et Nato så burde eg spart dette...

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan bruke 450Marlin i den kassa men det blir kosten mye penger mere enn det det er vært skal jeg ikke si da jeg selv har brukt mye penger på gamle mausere :mrgreen:

Men bygger du om til dette kaliber må du ha 2 sluttstykker for og kunne bytte tilbake til308win løpet ditt da de to patroner har forskjellig hylse diameter i bunnen.

 

Vil du ha ett grøvere kaliber ville jeg sett på 358win eller 35 wheelen hvis den går i den kassa men den har vell lang kasse så det burde jo gå greit.

Link to comment
Share on other sites

Har 2 sluttstykker....

Joda 358 går jo, og da kan eg få ordna til med ei overgangshylse... 35 whelen blir for lang..

I grunn er det å få eit løp i 450 opne støtbunnen i det eine sluttstykket og å få justert mating...

 

Noko meir??? må ein gjer noko med magasinet??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat fått lagt inn en pipe i 450 marlin i en Brno 601. Støtbunnen måtte naturlignok åpnes, men det er til nå den eneste forandringen som har blitt gjort, utenom pipeskift. Matinga fungerer greit med 2 patroner, men den tredje lager kluss.

Jeg har bare så vidt fått skutt litt med børsa, men den viser lovende takter så langt :)

Låskassa på mitt våpen var noe trå når jeg fikk tak i den, men med litt omtanke, har den blitt riktig glatt og fin. 450-pipa er den tredje pipa jeg har hatt i denne låskassa. Først en 308, så en 6,5-284, før 450 marlin lurte seg fram i tankene..Originalstokken er forlengst byttet ut med en klassisk stokk lagd av Ola Gujord.

Om en har tilgang til 2 sluttstykker er det bare å hoppe i det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk for 1:14". Fungerer ypperlig til det meste i 458, men kanskje litt marginalt om en skal bruke de aller lengste kulene i subladninger. Teoretisk skal 14" stigninga holde til 500gr RN kuler i underlydsfart.. men har ikke rukket å prøve enda, så alt for skråsikker skal jeg ikke være :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...