Jump to content

Kan retikkelet ha løsnet?


Truls

Recommended Posts

En kompis på jaktlaget, som vanligvis skyter veldig bra, opplevde plutselig at samlingene flyttet seg rundt på skiva, og etterhvert at treffpunktene begynte å spre seg over hele skiva.

 

Det begynte med at han skulle skyte inn i benk, på 200 meter. Våpenet, en Remington i kalber 30-06, toppet med et Tasco-sikte med brennvidde 3-9X var da innskutt på 100 meter med den samme ammoen vi skulle skyte inn med. Den første serien satt med bra samling, ca. 10 cm over og ca. 6 cm. til venstre. Vi klikket ned fire klikk og to til høyre, men kulene satt like langt til venstre, og bare ca. 2 cm. lavere. Vi klikket litt til, og plutselig satt de omtrent midt i, men ca. 4 cm. for lavt. Men deretter begynte våpenet å spre over hele skiva.

 

Jeg ba om å få prøve våpenet, og la merke til at trådkorset ikke var parallelt med våpenet, det lå omtrent 15 grader over til venstre. Og ikke nok med det - det var ute av fokus på full forstørrelse, men ble igjen skarpt da jeg skrudde ned forstørrelsen til ca. 5x.

 

Jeg foreslo at retikkelet kanskje hadde løsnet. Siktet er åtte-ni år gammelt.

 

Finnes det andre forklaringer?

Link to comment
Share on other sites

...toppet med et Tasco-sikte ...

Dette sier vel det meste.

Jeg hadde en Tasco på luftgevære mitt for mange år siden og den var likedan. Retikkelet ble skjevt inni kikkerten.

Fulgte med en Tasco 3-9x40 på min Remington også, men jeg har aldri avfyrt et skudd med den på og kommer nok ikke til å gjøre det heller.

Link to comment
Share on other sites

For oss som har investert i optikk i en annen prisklasse er det meget tilfredsstillende hver gang et slikt spørsmål kommer opp her på Kammeret. Det er en bekreftelse, nesten som en klapp på skuldra.

 

Takk. :lol::twisted::lol:

 

Tilbake til spørsmålet... Ja, det kan være retikkelet. Det kan også være montasjen. I utgangspunktet ville jeg ha skrudd fast børsa og kjent om det er noe som føles løst, og tappa på kikkertsiktet med en finger mens noen følger med om siktepunktet forandrer seg. En annen ting kan være å dra et papir eller en tråd mellom løp og framstokk for å kjenne om noe butter mot der. Tviler derimot sterkt på at det kan gi SÅ store utslag som du snakker om her, så jeg heller mest mot enten kikkert eller montasje, med forholdsvis høy sikkerhet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...