Jump to content

Rypeteater


Hopalong

Recommended Posts

I går fikk jeg se noe jeg har lest om, men aldri tidligere opplevd. På tur i høyfjellet med familien stanset vi ved en liten bekk for å spise. Det var t-skjortevær og spektakulær utsikt, og vi ble sittende og nyte fjellet mens ungene lekte langs bekken og gjorde sitt beste for å få vann i støvlene. Plutselig kom de løpende tilbake, og kunne oppskjørtet fortelle at de hadde sett en skadd rype som ikke klarte å fly, femti meter fra hvor vi satt.

 

Jeg visste det var ryper i området, for pointeren hadde gått med stive bein og høy snute den siste halvtimen, så jeg gjettet det måtte være en fugl med kyllinger. Med eldstemann som guide listet vi oss nedover fjellet mot stedet fuglen sist var observert, og med ett spratt en rype opp et par meter foran meg. Hun gikk med vingene mot bakken, og hoppet og flakset klossete bortover, alt mens hun pep og bar seg. Da vi ikke gjorde tegn til å følge etter, kom hun vraltende tilbake for å tilkalle oppmerksomheten vår, for så igjen å bevege seg bort fra stedet hun først hadde hoppet opp fra. Jeg gikk forsiktig mot stedet hun hadde gjemt seg, og der lå omlag fem små rypekyllinger trykket pipende sammen.

 

Etter en kort blikk på kyllingene, gikk vi raskt tilbake. Da rypemor så at vi ikke lenger var noen trussel, fløy hun elegant og uskadd tilbake til gjemmestedet, dro de hvite vingene under kamuflasjen og forsvant i lyngen.

 

Hun ga virkelig litt av en forestilling. Jeg har sett endel skadde ryper, og hun så akkurat slik ut. Den ellers så skye og elegante fuglen oppførte seg som en skremt burhøne. Hadde jeg vært på jakt etter et måltid, ville hun effektivt ha lurt meg bort fra kyllingene sine. Det var et flott syn. Dessverre lå kameraet igjen i hytta, men bildene av den hoppende rypemoren satte seg godt fast hos meg likevel.

Link to comment
Share on other sites

Stilig :) Opplevde omtrent det samme forrige sommer, og det er utrolig hvor god skuespiller rypemora kan være. En gammel mann jeg kjenner i Engerdal har hatt mye glede av at rypene oppfører seg slik. Han forteller at tidlig i revejaktsesongen var det et bra knep å smyge seg oppover de store elvene i området, hvor vierkjerret er som tettest. Om man gikk stille nok da fikk man innimellom se ryper om spratt opp av vieren og oppførte seg dramatisk. Hvis ikke jegeren hadde støkka rypa, var det nesten alltid en rev som gjorde det, så da var det bare for jegeren å smyge seg i posisjon. Han skjøt visstnok flere rev med denne metoden..

Link to comment
Share on other sites

jeg gikk meg rett på et rypereir for en ukes tid siden på fisketur og rypemor holdt en aldri så liten forestilling for meg også da :) det er som sagt tidligere i tråden et spektakulært syn :D

Har også sett steggen oppføre seg slik, da var riktignok hele familien tilstede og mens rypemor ville ha sine barn med seg vekk ifra meg kom rypefar busende rett mot meg med hengende vinger før han svingte av et par meter foran meg og fløy opp på en liten topp og satte seg.

for ikke og forstyrre mor i oppdragelsen lot jeg ham lure meg og fulgte etter :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, er mange fantastiske opplevelser i naturen på denne tida av året. Engang tok jeg opp en rypekylling og klappet den, men angret meg veldig etterpå. Best å komme seg bort igjen så fort som mulig.

Men det er ikke rart det anbefales å være forsiktig når en er ute på tur i akkurat denne perioden i yngletida. Og spesielt viktig er det å overholde bestemmelser om båndtvang osv.

 

Er forresten alltid elendig med småvilt rundt større hyttefelt og utfartspunkter i skog og fjell. Årsakssammenhengen er ganske innlysende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...