Jump to content

Jaktreise destinasjoner, viltarter, forumets ønsker etc....


STUBBERUD

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Reiser for å teste ut et nytt svartbjørn terreng neste ute. Hvis det svarer til forventningene vil det bli mulig å arrangere svartbjørnjakter her med dagens dollar kurs 6.50 NOK = 1 US$ til ca 14.000NOK plus flybilleter. Det vil si et samlet opplegg til under NOK 20.000.-. Enkel standard og jakt, jakt, jakt....Skal holde dere oppdatert.

 

Endring 19.06. Dødsfall i familien medfører at turen ikke vil bli gjenomført på det nåværende tidspukt. Utsatt til oktober 2009. Blir da sansynligvis en kombinasjondjakt på elg/ skogsrein og bjørn.

 

Til slutt hva er den ultimate utenladsjakta for forumuets lesere og hva ønsker dere at vi som er i bransjen skal tilby forumets lesere og markede som så dan?

 

Nøkkelord i så måte.: Pris, Kvalitet, Kvantitet, Opplevelser, Trofeer, Arter, Omeråder, Kombinasjon jakt/ sightsing ++++

 

Selvfølgelig ikke mulig å kombinere alle alle de overstående parametere, derfor hva veier tyngst for forumets lesere?

 

Alle innspill mottas med takk! :D

 

Endring 19.06.2009. Til Vestlandsjeger, beklager bryderiet med å flytte tråden!!! :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor over dammen er dette da?

 

Kom hjem fra BC i Canada på lørdagen. Der var vi på spot and stalk jakt. Hvis man skal reise på bjørnejakt vil jeg absolutt anbefale denne typen jakt fremfor åte jakt (søpple jakt), mye mer jakt og mye mer spennende.

 

Turen for oss kostet:

 

Reise 7800,-

jakt, mat og opphold i camp 12000,-

Lisenser 4000,-

 

Tilsammen ble dette: 23800,-

Link to comment
Share on other sites

Først, Høres ut som en flott tur og Gratulerer med Bjørn!

 

Opplegget på NFL er åtejakt.

 

Åtejakt er faktisk ikke så lett som det kanskje høres ut til. Spesielt hvis du er ute etter de store gutta som gjerne ikke kommer frem før det nesten er for mørkt eller for mørkt. En Svart bjørn mot mørk bakgrunn når mørket kommer sigende på krever gode skudd. Ikke noe moro og gå ettersøk på en stor svartbjørn i stumende mørke.

 

Reiser selv til BC for en "walk and stalk" jakt der 15. August i kombinasjon med noen dager etter Steelheaden i Skenna river. Ser frem til å svinge fluestanga litt igjen. Krevende og spennende jakt dette også. Generelt noe høyere prisnivå en på NFL. Terrenget i BC er mere egnet for denne typen jakt en det er på NFL som har mye tettere skog og er mye mere uoversiktlige en terrengene i BC. Dessuten er åtejakt forbudt i BC grunnet den store grizzly bestanden. Grizzly finnes ikke på NFL. Grizzly kan også selvsagt jaktes, men få lisenser gjenspeiler seg i prisene som starter på US$ 12.000 og oppover. Nydelige bjørner og meget flott trofeer.

 

Mye bjørn dette hva med alle de andre artene i Canada. Goat. moose, cheep, caribu, deer +++

 

For ikke å glemme afrikajakt. Drar til RSA i April for Nyala og Bushbuck ++++. Namibia i juli for Eland på friviltbane ++++

 

Hva er drømme jakta folkens, og hvilke parametere veier tyngst i valget av jaktdestinasjon?

Link to comment
Share on other sites

Til slutt hva er den ultimate utenladsjakta for forumuets lesere og hva ønsker dere at vi som er i bransjen skal tilby forumets lesere og markede som så dan?

 

Nøkkelord i så måte.: Pris, Kvalitet, Kvantitet, Opplevelser, Trofeer, Arter, Omeråder, Kombinasjon jakt/ sightsing ++++

 

Selvfølgelig ikke mulig å kombinere alle alle de overstående parametere, derfor hva veier tyngst for forumets lesere?

 

For min del synes det lite aktuelt å reise på noen jaktreise (er så nedlusa av vilt rett utenfor døra her at jeg må skyte bort dem først), men hvis det skulle være aktuelt måtte det være noe som inkluderte løshundjakt. Drivende eller skjellende. Helst etter noe med skarpe tenner. Bjønn, puma, villsvin eller noe i den retning.

 

Å sitte på post setter jeg lite pris på, å sitte på post med vanlige drivere blir stort sett dønn kjedelig, og å bare sitte å vente...? Peller heller fluer av veggen med spytterør.

Link to comment
Share on other sites

Uansett om det koster 20 000 eller 40 000 så er det en så pass betydelig sum at jeg for min del ønsker litt garantier. Hadde ikke vært særlig happy om jeg betaler en viss sum og så blir overlatt mer eller mindre for meg selv. Betaler gledelig litt ekstra om jeg vet at det er noen som både stiller og ordner opp om noe skulle skje.

Link to comment
Share on other sites

Ja sikkerhet og forsikringer er alfa omega. Sjekk nøye hva reiseforsikringa deres dekker og ikke dekker. Kan bli en dyr fornøyelse når uhellet er ute.

 

Som utbyder av reiser er jeg selvfølgelig medlem av reisegaranti fondet som vil dekka evt. tapte depositum ved kokurser etc. Bestiller dere reiser direkte i utlandet uten gå gjenom en norsk reiseagent vil dette være tapt i en sånn situasjon.

 

Videre så ønsker vi selvsagt og kvalitets sikre de outfittere vi bruker så langt det er mulig. Med hensyn både på vilt, innkvartering, kunnskap, troverdighet, service vennlighet, utstyr de har tilgjengelig for gjenomføring, nød rutiner/ rapportering ( spesielt ved villmarksjakter da du og guiden din er overlatt til dere selv i kortere og lengere perioder.) +++ Det er tross alt fornøyde kunder vi lever av.

 

Enkelte land og dyrearter er jo selvfølgelig "farligere å være i / jakte på en andre". Midt tips er at føler du deg ikke komfortabel med guiden, agenten, dyret du skal jakte på eller reisemålet så la det være. Tror du da allerede i utgangspunktet har valgt feil reise.

 

Alle utenlandsjeger bør kreve å få et 24 timers nødnummer av agenten, som de kan benytte når uhellet er ute. Husk ikke alle steder det er dekking for vanlig GSM telefoner, skal du/dere ut i den store villmarka så krev av outfitteren/ agenten deres at det finnes tilgang til satelit telefon i campen.

 

Vidre vær ikke rede for å masse på agent/ outfitter. Vi svarer så godt vi kan på alle hendvelser som måte komme.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg var i Sør Afrika i april på plainsgame jakt i regi av XXL Adventure. Dette var min første jaktreise ut av landet, så jeg må innrømme at jeg ikke helt visste hva jeg gikk til, annet enn hva jeg hadde lest og hørt av andre. Det jeg opplevde der var veldig positivt. Hyggelige folk som jobbet der, og dyktige i det de drev på med. Jakten vi hadde der nede var i all hovedsak walk and stalk, noe som kan være utrolig spennende når du har en dyktig guide. Jeg kan ikke uttale meg på vegne av andre, men for meg er selve jaktopplevelsen viktigere enn å komme hjem med gulltrofe. Jeg vil mye heller komme hjem med et "dårlig" trofe etter å ha jobbet hardt enn å få hjem et gulltrofe jeg ikke måtte svette for. Jeg har litt følelsen av at mange nordmenn tenker slik, man skal svette litt for at resultatet skal bli godkjent. Derfor tror jeg du tenker veldig riktig når du har fokuset på jakta, ikke alt dillet rundt som enkelte operatører fokuserer mye på, ofte på glanset papir.

Enkel standard er helt topp, så lenge det ikke er skikkelig skittent.

Lykke til med turene dine!

Link to comment
Share on other sites

Ja ingen kan vel være uenig i at jaktopplevelsen og turen er viktigere en å komme hjem med et gulltrofee man ikke har måte "jakte" for.

 

På den annen side kan jakten på det enne utvalgte spesiele trofeet være en meget krevende og spennende jaktopplevelse.

 

I min verden er det heldigvis langt mellom enkel standard og dårlig hyggiene. Så her er vi helt på linje.

 

Kan vel generelt si at standaren på campene i Afrika ligger noen hakk over standaren i Kanada. Vilttettheten kan heller ikke akkurat sammenlignes. Ønsker du mange situasjoner og flere trofeer er Afrika det helt riktige valget. I Kanada bør nok kreftene settes inn på det enne trofeet turen er bestilt for. Kan selvfølgelig gå veldig enkelt der borte også, jakt er jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...