Jump to content

Stokk til drilling/kombi


s&s

Recommended Posts

Mine gode damer og herrer.

Etter å ha investert i en drilling for noen år siden har jeg kommet opp med et spørsmål angående stokking. De fleste kombinasjonsvåpen jeg har sett/ tafset med har hatt den erketyske svineryggen og da jeg i hovedsak er ”støkkjeger” finner jeg denne stokkformen noe ubrukelig.

Da jeg har 2 hagler som er av ”rett engelsk stokk” som jeg har rimelig god treffprosent med, men drillingen er en helt annen sak lurer jeg på om andre her på kammeret har samme opplevelser.

Og ja, den er såkalt måltilpasset min noe lange kropp, men det er jo haglene også!

Da jeg leste om Raudnakkes tragedie ang. hans Adelheid foreslo jeg at hvis det ikke gikk an å reparere henne så hvorfor ikke gå for en rett engelsk stokk, men det var han ikke noe særlig entusiastisk til..

Hvorfor skal jeg ikke dra altfor langt, men er vi jegere så konservative at vi ikke kan se at et våpen kanskje ikke er ideelt til det vi kanskje har til hensikt til å bruke det til, men kanskje trenger noen justeringer?

Når det er sagt så har jeg levert inn min drilling til omstokking til ”rett engelsk stokk” i hvert fall bare for å prøve teorien …

Kjør debatt folkens, men med conduite

Ærbødigst

S&S

Og det er IKKE noen som helst kritikk av den godeste Raudnakke....

Link to comment
Share on other sites

Siden du henviser til vår lille passiar om emnet, tillater jeg meg å være først ute...

 

Det ble i noen grad produsert drillinger med Engelsk skjefting før krigen. Jeg har sett Sauere, Heym og f.eks. denne Akah-drillingen: http://www.mamut.net/vaapen/subdet531.htm .

 

Hvis vi ser nærmere på ryggen på denne , ser vi at denne er ganske rett med markant fall..

Skjefting av alle kombinerte våpen vil alltid være et kompromiss. Det sier seg selv at en skjefteform som egner seg for både hagleskyting og rifleskyting enten vil være en umulighet eller like dårlig til begge... De gamle drillingene var beregnet til rifleskyting over åpne sikter, og til nød sånne gammeldagse "blyantkikkerter".

 

Dette fungerte greit, men så ble optikken større og for ikke å miste kontakten med kolben ble svineryggen introdusert som et kompromiss... I følge forfatteren Norbert Klups(Der Drilling) er det i dag egentlig nødvendig å velge hva drillingen hovedsaklig skal brukes til mtp. kolbekammen.

 

Tilbake til slakt pistolgrep vs. rett engelsk grep. Som vi alle kjenner til, har det engelske grepet sine fordeler ved double-skyting med to avtrekkere. Det er også den raskeste løpsvelgermekaninsmen som finnes..

Imidlertid har dette den ulempen ved rifleskyting at det ikke gir noen støtte for høyrehånden ...

Høyrehånden blir avhengig av kraftbruk for at den skal holdes stille mens pekefingeren tilføres en jevn kraftøkning frem til skuddet går.

 

Som jeg forstår deg så er det fluktskyting med haglepipene som er ditt primære bruksområde, med en mulighet for å skyte et rifleskudd i de situasjoner du ikke kommer på haglehold.

 

Jeg sitter med en følelse av at å tilpasse din originale kolbe med høvel og bandsag slik at stokkformen blir lik enten Akah'en over, eller min Adelheid som har samme form vill gi akkurat det du er ute etter. Du vil da også ha grepsstøtten når du bruker riflepipa på toppjakt...

Link to comment
Share on other sites

Har også tenkt tanken. Jeg har vurdert dette på en kombi (Krieghoff ultra).Kan ikke tenke meg noe mere strølinjeformet enn en børse med engelsk skjefte og innbiller meg at jeg skyter bedre med det. Tror ikke det vil være noe problem å skyte rifle med det heller. Jeg hadde en gang en Winchester 9422 og den hadde jo engelsk skjefte og den skjøt jeg bra med. Eneste jeg ikke liker med nye kombier og drillinger når det kommer til fluktskyting er den korte løpslengde. Det mener jeg er hovedårsaken til at de er vanskeligere til fluktskyting i skogen. Minimum lengde burde vært 65 cm men det er lite forenlig vektmessig med nye stålgodkjente våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har problemer med å skjønne at det er svineryggen og pistolgrepet som gjør at du bommer med drillingen. Man er vel ikke avhengig av lynrask løpsvelging eller oppfølgingsskudd på lerduebanen? Om kolben er for høy eller for lav er jo noe annet, men justering av dette vil vel virke positivt inn på både rifle og hagleskyting?

Det kan ikke heller være noe med balansen og vekta? Eller trening :cry: Min ringe erfaring er at man kan trene seg opp til å treffe med det meste, men man kan ikke kjøpe seg treff på lerduebanen ved å måltilpasse hagla om man ikke følger opp med trening.

 

Jeg har kun skutt med drillingen de senere årene på lerduebanen, og treffer jevnt rundt 20 av 25 duer. I gamle dager traff jeg som oftest bedre ( 22 og oppover) med gammelhagla. Jeg ville prøve denne her om dagen, og oppdaget at jeg skyter dårligere med den i dag enn jeg gjør med drillingen...

Link to comment
Share on other sites

Takker for utfyllende info, Raudnakke.

Men jeg sliter faktisk i jaktsituasjoner med å treffe med drillingen som den er pr. idag, og der jeg føler at hvis jeg hadde brukt en av de andre haglene jeg har så hadde resultatet blitt anderledes.

Og til tikkat3 så vil jeg si at trening hjelper selvfølgelig, men når jeg er vant med rette stokker så blir det litt vanskelig i raske situasjoner å tilpasse meg den krumme stokken til drillingen. Det blir rett og slett for krampaktig på en måte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...