Jump to content

Is there any Docter's out there?


Bamrud

Recommended Posts

Neida, jeg mener ikke hverken leger eller professorer. :wink:

 

Tenker generelt på Docter optikk, og kanskje spesielt på den nye modellen Docter Unipoint.

Ser at blant annet Winge Våpen selger denne modellen http://www.wingevapen.no/index.php?id=5763,

og jeg er ute etter noen som har førstehåndserfaring med enten denne modellen eller andre Docter kikkertsikter.

 

Jeg er ute etter et kikkertsikte til den nye dobbeltrifla mi :D som skal være kjapt å finne vilt og siktepunkt i, samtidig som det ikke skader med litt skumringsegenskaper.

 

Zeiss er jo også et alternativ. Smith & Bender var det lenge, inntill jeg kom på at jeg fikk lyst til å prøve et sikte med lysende prikk. Men liker rett og slett ikke utseende på SuB's Zenith.

Swarovski er et flott og aldeles nydelig sikte, men blir for dyrt syns jeg.

 

Jeg har aldri satt mine ben i en lysende prikk... Er det noen som vil dele erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ute etter et kikkertsikte til den nye dobbeltrifla mi :D

 

Her hadde det vel passet bra med litt mer info og kanskje et bilde :?:

Jeg hadde er 1-4 på ei dobbeltrifle for noen år siden. Skarpt og klart bilde og brukbart i skumring. Klart bedre i mørket enn VXIII'en i 1,5-5 som jeg har på 10,75'en nå.

Link to comment
Share on other sites

Hei Bamrud

 

Jeg har en docter 2,5-10x48. Den virker absolutt til være på høyde med de andre Tysk\Østeriske kikkertene.

Har tatt en liten skumringstest med zeiss ø56, swaro ø56, falcon ø56, sub ø50 og docter ø48.

 

Ikke allverdens forskjell på 80m, med skogsbakrund og grevling i farta. Bortsett fra falcon, denne er RÆVA :twisted:

 

1 Plass: swaro

2 Plass: zeiss

3 Plass: docter

4 Plass: sub

 

Har ikke veldig mye brukserfaring med doctern enda, men den parres med et 30-06 løp til Lakelanderen. Så vi får se om den ikke får no gris, eller elg på merrit lista snart.

 

Det er riktig nok modellen uten lys jeg har. Det eneste negative jeg har lagt merke til, er at forstørrelses ringen, går motsatt vei av de andre kikkertene jeg har. Dette fører selfølgelig til store problemer da hjernen, nekter å godta dette :mrgreen: Det er fult mulig at unipoint`n ikke er slik.

Link to comment
Share on other sites

Docter 2,5-10x48 er vel eksakt samme kikkert som Zeiss hadde for endel år siden.. Jeg ble iallefall fortalt dette hos en ledende leverandør.. Jeg hadde en slik Zeiss, og var helt klart glad i den.

Link to comment
Share on other sites

Gamlingen har en Docter 1-4 på drillingen, ca. 10år gammel, uten lys. Helt ok.

Trodde også den var passe brukbar i dårlig lys, men da vi fikk anledning til å teste den mot en ny Variopoint 1-4 fikk vi hakeslepp begge to. Det var rått parti i favør Zeiss.

Men det er mulig Docter har gjort forbedriger linser/linsecoating i de senere år?

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger alle sammen! :D

 

Okey. Her har jeg fått informasjon om både godt og vondt. Det Sævs nevner med at forstørrelses justeringen går "feil vei" er virkelig et poeng.. Eller minuspoeng.

Det er ikke bra. Det ligger automatikk i å justere forstørrelsen på drivjakt.

Jeg har en Weaver 1-3x som jeg hadde på hundeførerbørsa i fjor høst som har økt forstørrelse mot høyre.

Alle andre av de variable kikkertsiktene mine har forstørrelsen ved vridning mot venstre. Min neste kikkert skal også ha det samme. Hmm...

 

Fortsett med tilbakemeldinger om Docter kikkerter allikevel. Det står ikke så fryktelig mye om dem her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt en Unipoint 3-12x56 :P håper og tror den blir bra :!: Fikk anbefalt denne fra en kompis som har prøvd den opp i mot en zeiss diavari 3-12x56, han såg ikke de helt store forskjellene i ytelse. Også kostet den 7600,-+tollavgifter og moms :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...