Jump to content

Valg av småviltrifle.


Venture91

Recommended Posts

Hei. Har planer om å kjøpe ei børse til småviltjakt. Men trenger noen råd om hvilken børse/kaliber jeg bør kjøpe inn.

Har tenkt litt på .223, da jeg har en Remington i .22 Magnum, og kan da bruke lyddemperen som sitter på denne. Men jeg ser at det finnes flere varianter med samme kulediameter. Gode råd og anbefalinger mottas gjerne.

Link to comment
Share on other sites

Tja det er fleire gode kandidater i det området. Cz 527, Sako Vixen, Tikka T3, Brno Fox, Howa eller Remington 700 i .222/.223 er iallefall gode kandidater...

 

Ei billig og enkel og rifler får du også ved kjøp av Star Baikal IJ-18, som er einskudds knekkrifle. Spanderer du på lyddemper og ein avtrekks jobb på den, så får du ei god rifle til prisen. Samtidig så er den grei å ha med seg til fjells i sekken..

 

Og ein lett fin teleskopisk demper så vil eg anbefale A-tec. Du kan ta av og sette på antall moduler du vil ha med tanke på vekt/demping. Er du lur, og skal ha den til ei annen grovere kalibra rifle, så kjøper du den til det største kaliberet, og så kan du heller kjøpe ein modul eller to i det minste kaliberet... Så har du det du trenger.

 

Berre pass på å ta av dei finkalibra modulene før du skyt med den grovkalibra rifla... 8)

Link to comment
Share on other sites

eg har brukt cal 223 til fugle jakt i noen år nå, og er heilt knall kaliber, men er veldig følsom på vind vist de skytes på lengre avstander. har og brukt cal 222 men den bytta eg ut til ei i 223 fordi de er mykje meir utvalg i 223 av ferdig rulla ammo :) til rifle valg kan eg ambefale tikka t3, er utruleg gode våpen syns eg. har ikkje nåke erfaring med så mangen andre merker, men er vel masse bra våpen å velge mellom :)

Link to comment
Share on other sites

jakter mest skarv med rifla, og av avstandene blir fort 2-300m, men eg pleier ikkje å jakte vist de er masse vind, men skayt jaktfelt sist helg og då var de ein del vind, på 300m hadde eg ei samling på ca 15cm men samlinga låg ca 30-35cm til venstre. men då var de ein god del vind og då, men e sikkert mangen som veit meir om vind avdrift enn meg, har berre lest litt om de. du kan jo berre gå inn på eit ballistisk kalkulator så kan du finne raskt ut vind avdriften på forskjellige avstander. men då må du vete alle fakta på ammoen du bruker som, kule, kule vekt, bc på kula, utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ser du har en .22mag fra før og skal ha en småviltsrifle til.

Vet ikke hvor i Norge du bor ,men mitt valg av småviltsrifle hadde isåfall blitt en .260rem eller lignende kaliber som akkurat

hadde klart kravet til storvilt med tanke på vildsvin når muligheten byr seg.

Valget er selvfølgelig sterkt preget av at jeg bor syd i østfold. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...