Jump to content

Hjelp til innstilling av dier


Klatrechris

Recommended Posts

hei

 

er ganske fersk i hjemmeladingen

 

fått en gammel Dillon 450 og kjøpte nye RCBS dier til denne.

 

Kjører i tennhetteisettere former og gjør jobben.

 

så til kruttmålet der hylsen får en liten utvidelse for å sette i kula. ( ga opp selve kulesetteren da jeg hadde rpøvd noen dager og fikk beskjed av en i klubben at det var bare å droppe den siden den var elendig uansett)

 

når jeg krimper alt sammen så får jeg en liten bul inn under der kula slutter i hylsa..

 

prøvd å stille opp ned og høyre venstre i 5 dager nå.. lest ladeboka uten at det gir noen svar.

 

 

Noen i oslo området som har kjempelyst til å hjelpe meg en dag?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe med innstilling av die å gjøre. Det er fordi size dien din er trang, og når du setter i kulen blir hylsen presset ut igjen. Så slik ut med meg også ( rcbs hardmetaldie .38/357 ), før jeg slipte opp åpningen på dien. Hardmetallringen i dien kan jeg garantere er hardmetall!!! :lol: Men etter mye tid og en glovarm drill fikk jeg åpnet den en tusendels tomme eller to. Nå ser patronene penere ut. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kjøp Lee diesett til rundt 300,- for alle diene og bli kvitt "problemet".

Igrunnen er det ikke noe problem så lenge ammoen funker som den skal.

Det ser bare litt snodig ut.

 

noen butikker i oslo området som har lee sitt diesett? og helst på lager.

 

Hvorfor selger folk den shiten RCBS om flere har samme problem:S

Link to comment
Share on other sites

forsøk en annen size-die. personlig synes jeg LEE sine size-dier er best dimensjonerte.

har selv hatt problemer med skeive 9x19mm patroner når jeg bruker RCBS dier.

(edit-gringon var før meg!)

men er patronene dine skjeve, eller synes du bare det ser dumt ut når hulsa buler ved kula?

det gjør faktisk ikke noe at sizeren din er litt trang, sålenge du ikke deformerer kula eller setter den skeivt.

tvert imot, du får bedre hold på kula og er bedre sikret mot at kula sklir lengre inn i hylsa under mating.

 

hvilken patron er det du lader?

hvordan stemmer kulenes kalibreriongsdiamete mot standarden for kaliberet?

hvilken kulevekt bruker du?

hvilken kuleprofil?

hvilket hylsemerke?

setter du kula til std "oal"?

 

de fleste pistolhylser er tykkere i godset langt nede, og en lang kule som settes dypt vil få hylsa til å bule kraftig, og evt deformere bakkant av kula.

NOEN få hylser har en skulder innvendig, som kula skal settes mot. da er du avhengig av en expander som ikke går så dypt at den utvider hylsa her. har kunn opplevd dette med noen av fiocchis 32 acp hylser, men det er mulig dette finnes på andre hylser også.

 

kuler kan entre ute av senter eller skjeivt om du bruker en seater-die som ikke styrer kulenesen skikkelig, men det avhenger også litt av dimensjoneringen på expanderen. Lyman har noe de kaller en M-die, som er en expander som gir bedre styring enn de vanlige, men den kan ikke kombineres med kruttmål, du er nødt til å fylle krutt i en annen stasjon.

en annen faktor som kan gi skeiv setting av kuler er ujevn godstykkelse i hylsene, jeg finner det spesielt sjenerende ved CCI-Blazer hylser, der ser man tydelig at de buler ut på den siden godset er tynnest.

 

hylser kan også bules om du setter kula dypere mens du tapercrimper en patron, da deformerer du både hylsa og prosjektilet.

 

som du skjønner er det mange faktorer som spiller inn, og det er vanskelig å diagnostiserer problemet dit utifra den inforen som er gitt!

 

bor selv i osloområdet, og om du bor tilgjengelig kunne jeg tatt en titt på det en dag, men det må bli etter 8/7, nå reiser jeg snart ut på fjellet for å nyte guds frie natur i noen dager!

send meg en PM om du ikke får til noe snart.

Link to comment
Share on other sites

hvordan stemmer kulenes kalibreriongsdiamete mot standarden for kaliberet? 0.355 er kulene.

hvilken kulevekt bruker du? Frontier 115 grains kule

hvilken kuleprofil? 9mm_case_bulge.jpg

hvilket hylsemerke? engangskutte GFL(politiet sine engangsskutte fiocchi)

setter du kula til std "oal"? vet jeg ikke hva betyr :oops:

 

annen info:

 

Presse er dillion 450

Dier er RCBS, har noen bonanza fra 80tallet også men dem er så møkkete(tette av fett) at jeg ikke har prøvd dem.

conversionkitet er dillion sitt.

Link to comment
Share on other sites

OAL-over-all-length, settdybde på godt norsk, betyr hvor leng patrona di er. den bør ligge rundt 29mm for 9x19...

115 grs kuler stikker ikke så dypt ved normale settdybder at det pleier bli noe problem.

wingevåpen hadde noen LEE dier stående sist jeg var der, de er antagelig de nærmeste. ellers bør du støtte dei lokale punkarane og kjøpe fra www.hjemmelading.no (ligger på notodden)som er vår beste dealer av ladeutstyr, har mye på lager og skaffer det meste av normalt ladeutstyr.

mulig børselars har ettellerannet stående også, om du ikke vil bestille.

 

men om bulen ikke lager noe trøbbel, og kulene sitter rett, og patronene skyter noenlunde presist, kan du jo bare la det være?

 

du nevener ikke noen om noe funksjonstrøbbel eller mangel på presisjon, såvidt jeg kan se?

Link to comment
Share on other sites

OALen er nå på 29,02 i følge skyvelæret.

 

var ingen funksjoneringproblemer i det hele tatt i Glock 17..

 

i Shadow ble det mye jams, dobbeltmating og at patronen ikke gikk rett inn. (traff på skrå opp og sleden gikk ikke mer enn halveis frem.

 

Tror jeg skal ta å legge bonanzadiene i parafin over natta og se om dem gir meg litt mer nattesøvn.

 

Så sier jeg ifra hvordan det hår gått i morgen..

Link to comment
Share on other sites

når har size dien min tatt dagen..

 

delen som er ødelagt er den til høyra på bildet. ytterste gjengeledd er bøyd:S så var defekt

09627.jpg

 

vært på rcbs sin side men vet egentlig ikke hva jeg leter etter?

 

kjøpte hos landrø og var der. kunne få en ny gratis av dem.. men 2-3 mnd bestillingstid ble bare for dumt.

 

noen som vet hva delen heter og hvilet vare nummer jeg ser etter på www.rcbs.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...