Jump to content

Dillon 550B og nødvendig utstyr


Håkon

Recommended Posts

Eg er på trappene til å kjøpe 550 for lading til 6,5x55 DFS-skyting.

 

Kva treng eg i tillegg til settet på XXL (eller andre leverandørar)?

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=68339

 

Link gjerne opp dei andre delene eg treng, kom og gjerne med tips til "bra" butikkar å kjøpe dette på.

 

 

Er stongmount, rollerhandle og kruttsjekk nødvendig, eller berre kjekt-å-ha?

Alt av tips mottas med takk!

 

Ellers har eg neck-sizer, kuleisetter og komponentar og erfaring med lading gjennom fleire år.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset. Men eg er fortsatt interessert i svar på spørsmål eg stilte. Det virka som eit lite virvar av utstyr til desse pressene.

Eg har og lest litt på SOCOM-forumet om lading til .458SOCOM. Det virka som om det var vel mykje styr for å få dette til.

 

I fyrsten er det 6,5x55 som gjeld! Fyr laus med gode tips og råd:-)

Link to comment
Share on other sites

Det du TRENGER er pressa (som jeg mener å huske leveres med kruttmål og toolhead men uten conversion kit), et caliber conversion kit for 6,5x55 (hylseholderplate, expander/trakt til kruttmål og stopp"knapper" til hylseholderplata) og et diesett. Du bør i tillegg ha en ekstra sizerdie så du både har fullengde og neck sizer. Lee sin collet neck sizer er billig og bra.

 

Når jeg helpresser hylser bruker jeg litt bommulsduk som underlag og matfett på spray til å smøre med. nesten gratis og funker som fy. Bør tørkes av før det stivner hvis du ikke vil ha steikeos på standplass;-)

 

Dette holder LENGE.

 

I tillegg kan ett rollerhandle og strongmount være kjekt og ha.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp vært med å sette opp 2 550-presser for venner, men har 650 selv og mitt råd er: Putt noen kroner ekstra i potten og kjøp 650'en!! Med kruttsjekker og hylsemater. Ene og alene fordi du lader mye raskere, og pressa har automatisk rotasjon. Med kruttsjekker er du i tillegg 100% sikker på at det er kommet krutt i hylsa. Eneste sjekk du må gjøre av de ferdige patronene er at hetta sitter korrekt. Jeg tok for moro skyld tiden det tok å lade 100 patroner på min presse forleden dag; 7minutter og 33 sekunder... Lykke til!!

 

Kruttsjekker får man forresten IKKE til 550'en.

Link to comment
Share on other sites

På kva butikk kan eg få tak i XL650 då?

Lik gjerne opp butikkar som har bra prisar og service. Eg vart litt i tvil no. 550B er vel ikkje noko dårleg maskin?

 

Kva utstyr treng ein i tillegg til presse?

- konverteringssett

- hylsemater

- ???

Link to comment
Share on other sites

hjemmelading.no

Børselars AS http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... =borselars

samt sikkert mange andre.....

 

Du trenger det samme til 650 som til 550, bare at konverteringssettet er litt mer omfattende pga. hylsemateren. Toolhead'et har en stasjon til og tennhettematinga er annerledes.

 

Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte 650. Det eneste man trenger å gjøre er å sette på kula når alt er innstilt. Innstillinga er imidlertid litt mer omfattende på 650'n, og det er mer "mikk-makk". Du får ei meget bra presse enten du bestiller 550 eller 650'n. Klarer du å slite ut denne er du god. Det er ikke ofte at det ryker noe på disse pressene, men når det gjør det så er faktisk reservedeler billig til Dillon, tru det eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp vært med å sette opp 2 550-presser for venner, men har 650 selv og mitt råd er: Putt noen kroner ekstra i potten og kjøp 650'en!! Med kruttsjekker og hylsemater. Ene og alene fordi du lader mye raskere, og pressa har automatisk rotasjon. Med kruttsjekker er du i tillegg 100% sikker på at det er kommet krutt i hylsa. Eneste sjekk du må gjøre av de ferdige patronene er at hetta sitter korrekt. Jeg tok for moro skyld tiden det tok å lade 100 patroner på min presse forleden dag; 7minutter og 33 sekunder... Lykke til!!

 

Kruttsjekker får man forresten IKKE til 550'en.

 

Vet du hvorfor denne

 

http://www.dillonprecision.com/#/conten ... wder_Check

 

ikke kan brukes i 550B? Såvidt jeg kan se så er den laget for å skrus i en stasjon. På 550B finnes det fire stasjoner og man burde kunne bruke denne på den ene stasjonen, i alle fall hvis man lader riflepatroner.

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Tror det blir fiklete å sette på plass kula da, du må ha powderchecken på plassen etter kruttdia, og da må du sette kula i siste stasjon! Skal ikke si at det ikke går, men som sagt ?? Søk på youtube så finner du filmer av pressa i bruk, så ser du hva jeg mener! Vil tilføye at det går nokså greit å venne seg til å eyeballe kruttnivået manuelt også da! Er veldig fornøyd med 550 jeg, men hadde så klart vert stas med 650! Det er bare dissa penga da..

Link to comment
Share on other sites

Har begge. Presisjonsmessig holder jeg en knapp på 550'en, vet ikke hvorfor, det bare virker slik. Hastighetsmessig er 650'en vesentlig kjappere. Svar på spørsmålet ditt: Rollehandle-Niks, er noe larv (du kan få mitt mot å betale frakt), Strongmount-et must, kan feste både kulebrett og plastboks til de ferdige patronene. Kruttsjekk- unødvendig etter mitt skjønn, med tvangsstyrt kruttmål ser jeg ikke poenget? Har ladet minst 20 000 skudd på 550'en og ca

10 000 på 650'en, ennå ikke opplevd å ha hatt behov for kruttsjekk-die.

Link to comment
Share on other sites

Har begge. Presisjonsmessig holder jeg en knapp på 550'en, vet ikke hvorfor, det bare virker slik. Hastighetsmessig er 650'en vesentlig kjappere. Svar på spørsmålet ditt: Rollehandle-Niks, er noe larv (du kan få mitt mot å betale frakt), Strongmount-et must, kan feste både kulebrett og plastboks til de ferdige patronene. Kruttsjekk- unødvendig etter mitt skjønn, med tvangsstyrt kruttmål ser jeg ikke poenget? Har ladet minst 20 000 skudd på 550'en og ca

10 000 på 650'en, ennå ikke opplevd å ha hatt behov for kruttsjekk-die.

Enig i det meste her. Bortsett fra at jeg hadde en patron som var tom for krutt...så da peip kruttsjekkeren. Grunnen var at kruttmålet begynnte å bli tomt, og her har jeg IKKE sjekker(burde kunne greie å følge med) Rollerhandelen medførte tennisalbue, så denne er byttet tilbake til orginalen med kule. Føler jeg har MYE bedre kontroll og feeling med denne.

 

En fin side er denne; http://www.brianenos.com/store/dillon.550.html Her ser du hva som er Dillon "as it should be" oppgradering. Og Sjekkliste som er ioversiktelig; http://www.brianenos.com/pages/dillon/guide_550.html .Stemmer bortsett fra rollerhandelen :wink: Kulebrettet som festes til stronngmounten er VELDIG kjekk. Her hviler hånda, og kulene settes i nesten automatisk.

 

Jeg har en 650, men lurer på en 550 også bare for å ha en presse til som jeg kan indeksere selv(lade en og en patron om jeg vil)

 

Etter du har lest denne; http://www.brianenos.com/pages/dillonfa ... includefaq så er du vel klar for å handle :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er grunnen til at kruttsjekkeren ikke passer 550: Kruttsjekkeren har et stag nødvendig for funksjoneringen ned gjennom "toolhead"-plata på 650-pressene. Et sånt hull er det ikke på 550'ens topp, ei heller tror jeg det er mulig å modifisere det til...

 

Jeg er ikke helt uenig i at det kan virke unødvendig md kruttsjekker så lenge kruttmålet viser seg så naurlig som det gjør, men det var dette med den ekstra tryggheten da. Eneste kontroll jeg gjør av ferdig patron er å sjekke at hetta sitter dypt nok, og ikke minst rett veg! - Det hender at ei hette havner på tvers i hettelomma...

 

Forøvrig er det tempoet som facinerer med 650'en: Har muligens nevnt det før, men tok for moro skyld tiden på hvor lenge det tok å tømme hettemagasinet; dvs lade 100 patroner i 6,5x55: 7minutter og 33 sekunder! De aller fleste vil ha problemer med å skyte 100 skudd såpass raskt!!

 

Løp og kjøp 650! Du kommer garantert ikke til å angre på de ekstra kronene det koster.

Link to comment
Share on other sites

RCBS lager kruttsjekker som passer i 550'n. Den ligner mer på ei vanlig die, så man trenger ikke det ekstra hullet i hylseholderplata. Denne kan derfor brukes om man har en ledig stasjon på alle slags presser. Den er ikke elektronisk så man må sitte å følge med på denne for hver patron da det er et indeksmerke og et stag som flytter på seg. Er et godt alternativ til Dillon sin kruttsjekker, etter min mening, men det fordrer at man er litt mer våken, men regner med at det er en vanesak.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl en 650 og synes roller handelen er mye bedre å bruke enn handtaket som fulgte med. Kulebrett har jeg ikke sett noen vits med for mitt bruk, setter kuleesken fra Kulegrossisten rett ved siden og tar kulene derfra. Skal legge til at jeg har montert pressa slik at jeg står og lader, kanskje ting oppleves annerledes hvis en sitter.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og lader jeg og har esken med kuler stående på bordet ved siden av pressa. Kan ikke helt skjønne forskjellen om jeg hadde hatt kulebrett annet enn at jeg har spart noen hundrelapper. Bruker heller ikke strongmount'en. Har skrudd pressa rett i benkeplata, som ei ei 7-8cm tykk kjøkkenbenkeplate. Høyden på ladebenken ble tilpasset passende arbeidsstilling ift. sittende, da den ble satt opp. Rollerhandle mener jeg er et must.

Link to comment
Share on other sites

XXL er billiger fordi de prøver å å utkonkurere spesialist butikkene, slik at de kan få monopol. de trenger ikke å tjene så mye nå... Men prøv å still de spørsmålene om lading og presser til ekspeditøren på XXL. De svaren er kanskje verdt de ekstra kronene du må betale for å holde spesialist butikkene i drift? Nuh... Nok moral preking.

 

Har 2 stk 650, og 1 550 i laderommet. Har beholdt 550da jeg som andre har en "feel" for at den lader mer presise patroner. Har litt bedre kontroll over enkelt skudd, kan lade ett og ett ved behov osv, så den pressa brukes til rifle og presisjonladninger for metalsilhuett. (Har en redding turret til obskure greier som 8 x 58 rd, 50-70, 45-120 osv... blir for dyrt med conversion sett for alt.

 

Når det gjelder ekstra utstyr er det litt avhegnig av dine muligheter/forutsettninger. Jeg ladet tidligere stående med 550'n og da måtte jeg ha strongmount for å få riktig høyde. Da er kulberettet meget kjekt å ha. Sitter du og lader og pressa er festet i benken, tror jeg faktisk det er like greit uten. Jeg heller forøvrig mot HS pressicions teori om at rollerhandle er en uting. Lader såpass mye at den repetetive belastninge du får med rullehåndtaket kan være en belastning, føre til smerter i skulder/underarmer. Med kule, løst festet blir det masse forskjellig belastning på arm skulder både ned og opp. Litt tyngere å jobbe med, men føles meget bedre etter på.

 

For ditt bruk vil jeg defintivt anbefale 550 og ikke 650, da på grunn av prisforksjell og det at du neppe trenger like høy produskjonhastighet for DSF som oss praktisk skyttere, Presisjon foran mengde.

Når det er sagt, så er jeg en av de som faktisk anbefaler

650 fremfor 550 fopr nybegynnere. 550'n har et mye stårre potensiale for feillading i forhold til krutt en 650'n. på førstnevnte må du faktisk skyve frem patronen med fingeren mellom hver stasjon, og når noe må fikse på er det lett å glemme det.... på 650'n skjer indekseringen automatsik. men slikm jeg forsto det er du ikke helt fersk?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei! Ser det er noen her som har erfaring med Dillons kruttsjekk. Jeg har nettopp skaffet meg den til min 650. Men jeg sliter med å få den til å fungere... :( Den piper hele tiden, etter at ladearmen er dratt ned, uansett hvordan jeg stiller den inn... Det virker som "messing-knoppen" nederst (den som skal ned i hylsa) ikke treffer i hylsemunningen, men stopper mot kanten av hylsemunningen.

Jeg lader for tiden 223 Rem, og er relativt fersk med riflelading, men har ladet i mange år på Dillon Square Deal B... Etter at jeg fikk 650 er jeg meget imponert over denne pressa, og kan varmt anbefale den (med hylsemater). Har ikke "strongmount" eller "rollerhandle", ser ikke helt behovet for dette.

 

Er glad hvis det er noen som har tips om kruttsjekker'n... :P

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med hylsemateren på 550?

Ser for meg at det hadde vert greit og holdt høyre hånd på spaken hele tiden og matet kuler med venstre hånd.

Fungerer hylse materen så bra at det kan forsvare innkjøpet?

Ser for meg at det kunne vert praktisk når en først setter i gang med og lade større partier 9mm(eller annen kaliber for den del) ammo.

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har modda 550 til kruttsjekker die. Jeg har borra et hull der staget som treffer hylseplate går igjennom. Sjekk undersiden av toolhead plata, den er ikke hel men her "ribber". Hullet borres i hjørnet med venstre side av plata. Det må også smergles bort 1 mm av godset på kruttsjekkeren for å få plass ved siden av den venstre skruen i kruttmåldia. Det krever litt fingerferdighet får å sette i kula, men det funker helt fint. Har lada ca 2000 patroner med denne riggen så langt.

 

mvh

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Ja den funker. Men den er litt knotete om det skjer noe feil. Vill kanksje vurdert å selge 550 og oppgradere til 650 om det blir viktig med hylksemater. Men det er lommeboka som bestemmer.

Takker Hassel!

Er vel ikke behovet men "har lyst på" syka som har meldt seg.. :oops:

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...