Jump to content

Montasjehjelp


Njål

Recommended Posts

Hei igjen godtfolk

Etter mye surfing, mailing og fundering har jeg kommet frem til at jeg går for en Zeiss Conquest 3-9x50 Silver til min nyinnkjøpte Browning SS cal .270.

 

Så nå har jeg noen flere spørsmål:

 

Er dette riktig monteringssystem som passer til både kikkert og rifle?

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=911912

Og er det alt jeg trenger?

 

High, medium og low er vel høyden på monteringssystemet? Og hva som er best kommer vel an på hva man liker eller??

 

Igjen tusen takk for all hjelp her fra forumet. Genialt med så mye kunnskap samlet på ett sted :D

 

Mvh

Njål

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke bare "hva du liker"!!

Det kommer ann på hvor stor diameter kikkerten din har forran, slik at den ikke skal ligge nedtil pipa. Det lønnerseg å ha kikkerten så lavt som mulig, uten at den berører pipa, eller hevarmen da du tar ladegrep.

Link to comment
Share on other sites

Når du legger inn børsa di (Browningen), og en 1" kikkert med 50mm front kommer svaret, altså en høy montasje med tilhørende baser. 50` kikkerten går muligens i en "medium" montase også med den Conquesten, den har jo et uvanlig langt mellomrør :( I tillegg ønsker du muligens en rustfri montasje, da velger du en "silver"

Altså std base, silver og std 1" ringer "high" silver, og den passer. (Med mediumen risikerer du at kikkerten tar borti løpet- om en monterer kikkerten langt bak.)

Link to comment
Share on other sites

Bokstavlig talt, Buster? Burde jeg heller velge 40mm som går i "low" fester? Har googlet litt og forskjellen på 40 og 50mm er visst veldig liten og kun merkbar under dårlige lysforhold. Prisforskjellen er bare 400kr da

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva du prioriterer. Er det en vanlig A-bolt? Kan snart bli dårlig kinnkontakt med høye ringer, men det går jo an "mekke" litt ekstra høyde på kolbekammen. Tror ikke du trenger være redd for at hevearmen skal ta i okkularet hvis det er en A-bolt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har medium leupold ringer på min remington, den står det en conq.3-9x50 på, måtte file av litt på linsebeskytterne for at de skulle gå på 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...