Jump to content

Regler for importering av våpentilbehør USA -> Norge?


Hansen

Recommended Posts

Hei!

 

Hvordan er reglene for ta med seg deler til våpen i bagasjen når man reiser fra USA til Norge? Tenker f.eks. på kikkerter (kikkertsikter), en stokk og noe dilldall (les: tofot og automatisk bolt release).

 

Har ikke lyst å bli lagt i jern av maskert politi på flyplassen i Kansas City for å si det sånn :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eneste du kan regne med er noen på vei inn i Norge som lurer på om dette var noe du skulle fortollet? ;)

 

Kjøpte to kikkertsikter i USA for to år siden, hadde dem i håndbagasjen hele veien, ikke noe problem, ikke en kommentar en gang når de gikk under 'radaren' i sikkerhetskontrollen.

Link to comment
Share on other sites

Så det er ingen gevær-våpendeler som sees på som ulovlig, dette er du helt sikker på?

 

 

Å eksportere eller importere?

 

Å importere er stort sett ikke noe problem sålenge du holer deg unna registreringspliktige deler. Da må du ha søknad.

 

Snakker du om eksport, er det mer komplekst. VELDIG mange deler krever US ekportlisens for, hvis man skal gjøre det lovlig...

Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg snakker om å reise fra USA til Norge med de delene jeg snakker om. Det blir jo både eksport og import. Uten moms. :roll:

 

Det gjorde jeg også, men lurte bare på hvilken av delene du mente.

som nevnt er det på mange ikke ulovlig å importere, men ulovlig å eksportere uten eksportlisens.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg skal jo bare ta de med i bagasjen min i lag med alt det andre! Jeg må vel ikke ha eksporterklæring på alle klærne jeg tar med meg hem fra USA?

 

 

Hvis klærne hadde vært underlagt eksportrestriksjoner, måtte du hatt lisens. Men siden de ikke er det....

 

Det er en viss forskjell på våpendeler og klær....

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg må vel ikke ha eksporterklæring på alle klærne jeg tar med meg hem fra USA?

 

Våpendeler og våpentilbehør har ofte/kanskje/alltid spesielle regler, spesielt fra USA. I tillegg har ting gjerne helt syke strafferammer i forhold til norsk praksis. Kommer det du har i bagasjen (selv om det bare er en übertactical ladeklips eller ett kikkertsikte) inn under en eller annen "eksport av krigsmateriell som terrorister kan tenkes å like"-lov risikerer men fort 2-sifret antatall år i fengsel og en million eller 15 i bot om du blir tatt...

Link to comment
Share on other sites

lisensen kan du glemme i forbindelse med ferieturen.

Den må en eksportør søke om for å sende pakken hjem.

 

De eneste som kan gi ett sikkert svar på hvilke sikter som er ok og ikke, er USA's myndigheter. Enten US State eller Dept of Commerce, avhengig av type.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

 

Jeg har forstått at det da skal være lettere å sende siktet hjem og merke pakken med gift. Men det er jo litt dumt om siktet kommer bort i posten da.. :)

 

men det er ikke noe mere lovlig enn å ta det med i bagasjen (hvis det er underlagt restriksjoner).

Link to comment
Share on other sites

Ok.

 

Jeg har forstått at det da skal være lettere å sende siktet hjem og merke pakken med gift. Men det er jo litt dumt om siktet kommer bort i posten da.. :)

 

 

Faren med det er DERSOM tollen i Norge åpner det som en rutinesjekk - da lukter det bot lang vei for forsøk på unndragelse av moms. Særlig dersom de finner ut at du faktisk HAR betalt dette siktet. Skal kanskje være litt uheldig for at det skal skje, men det har vært folk som har vært uheldig før deg...

Link to comment
Share on other sites

Altså, hvorfor skal jeg betale moms på siktet når jeg ikke betaler moms på alt det andre jeg kjøper der borte, som sko og klær osv?

 

Antar sko og klær og sånt havner i bagasjen? Det med å sende kikkert/våpendeler i posten var vel et (ulovlig, men mindre risikabelt) forslag for å omgå exportristriksjoner? Varer sendt med post/DHL/etc. har andre regler enn varer du selv har med deg over grensen.

Link to comment
Share on other sites

Tror kikkertsikte er underlagt eksportrestriksjoner. Jeg hadde hvertfall problemer med å betale med et norsk kredittkort på Cabelas av denne grunn, men vet ikke om det var noe de selv kjørte restriksjoner på, eller om det var føderal lovgivning. Bestilte nettopp et kikkertsikte fra Opticsplanet.com uten at det bød på noen problemer med å sende det i posten. Dog usikker på hva du kan ha i bagasjen. Når det gjelder andre våpendeler, så skulle jeg ha med en stokk i bagasjen tidligere i år, og dobbelsjekket dette med TSA:

 

Dear XXX:

 

Thank you for your electronic message of March 25, 2009, to the

Transportation Security Administration (TSA) Contact Center concerning

transporting a rifle stock aboard commercial aircraft. Specifically,

you asked if the stock was considered to be a component of a firearm.

 

Stocks are not considered to be firearm components. They do not

have to be declared or placed in a locked, hard-sided container prior to

being placed in checked baggage.

 

I hope this information is helpful.

 

Sincerely yours,

 

 

 

 

Michal C. Morgan

General Manager,

Business Operations

Office of Security

Operations

 

Som du ser av teksten over, så er det ingen problemer med å ta med seg en riflestokk fra USA i hvertfall. Håper dette klarnet situasjonen noe.

Link to comment
Share on other sites

En våpen da? Er det komplett umulig å kjøpe seg våpen i USA og drasse dem med seg hjem? og hvis mulig; hvordan gjøres dette?

 

Et komplett våpen vil ikke la seg gjøre da du oppholder deg i USA på turistvisum (Visa waiver) i under tre måneder. Er du over tre måneder har du mulighet for å skaffe deg en online-jaktlisens fra Alaska som er gyldig i hele USA og kan søke om våpen med hjemmel i denne. Når du derimot skal importere det til Norge, må du gjennom samme eksportmølla som koster nesten mer enn det smaker hvis du ikke er ute etter noe helt spesielt du har problemer med å oppdrive hos forhandler i Norge/Europa.

Link to comment
Share on other sites

Som du ser av teksten over, så er det ingen problemer med å ta med seg en riflestokk fra USA i hvertfall. Håper dette klarnet situasjonen noe.

 

 

 

ehhh... det bør man være forsiktig med å si. TSA's definisjon av en stokk har ingenting å si i denne sammenhengen. TSA jobber med flysikkerhet og har ingenting med eksport å gjøre.

US State dept har definert "våpendel" som alle deler sombrukes for å avfyre ett våpen eller noe sånt. Så jeg regner med en stokk vil gå under dette. Det gjør ogå Brownells juridiske rådgivere da de har merket stokker som "gun parts" og således trenger eksportlisen pga pris.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...