Jump to content

Hva gjør man med våpen når man reiser utenlands i et år?


Hansen

Recommended Posts

Hei!

 

Medio august reiser jeg til de forente stater (nærmere bestemt Missouri) og kommer til å holde meg der til Mai '10 for å gå på videregående skole (high school).

 

Da reiser jeg fra en hagle som til nå har ligget i klesskapet. Hva skal jeg gjøre med den? Er det tillatt å la den ilag med ammunisjon ligge hjemme når jeg er så lenge borte? En god ide å skaffe seg våpenskap kanskje? Våpenet er registrert på meg, men mine foreldre er naturlig nok verger da jeg ikke har fylt 18 enda. Fadern sa han skulle betale halve skapet hvis jeg skulle kjøpe.

 

Fins det noe regelverk på dette? Bør jeg kjøpe et våpenskap? Isåfall hvilket skap? Jeg har nå bare en hagle, men i mai har jeg tenkt å kjøpe en 10/22 (og da må jeg jo ha våpenskap), og fadern skal kjøpe seg en hagle (han skal jo gå på jakt med meg... ^^). I tillegg må det være plass til noen (la oss si 5 bokser etter en svensketur... ^^) hagleammunisjon og noen tusen .22lr-skudd og evt. noe mer krutt osv.

 

Hilsen

Arne

Link to comment
Share on other sites

Kan nå ihvertfall svare deg på et spørsmål. Om du skal ha våpenskap? JA! Med nye bestemmelser er det bare å komme seg i gang å kjøpe seg et. Om du ikke trenger det akkurat NÅ, så er det en god investering for fremtiden samt at du vet at våpenet ditt er godt beskyttet :) Hvilket skap du ska ha, spørs litt på hvor mange våpen du skal ha for fremtiden.Selv har jeg et skap for 7 våpen, men det er virkelig ikke plass for det når riflen har kikkert og annet div stesj :wink:

Link to comment
Share on other sites

God ide! :) Da blir det våpenskap!

 

Jeg har i førstepost skrevet hvor mye jeg vil ha i det! Men slike skap, de må boltes fast? Kan man gjøre dette selv eller må noen andre gjøre det? FInt om noen kan si noe om dette. Mulig å få skap som har plass til alt det jeg skriver i førstepost for ca 4000?

 

Og en ting til, når man først har innstallert et våpenskap, så er det ingenting i veien for at jeg kan ta med meg våpenskapet ut av huset til far og inn på hybelen når jeg skal studere om et par år?

Link to comment
Share on other sites

Våpenskapet fulgte meg gjennom alle de årene jeg studerte. Ikke alle huseiere er like begeistret for at man bolter ting fast i gulvene deres... Slik jeg har forstått det så må skapet boltes fast for å bli regnet som forsikringsgodkjent, men jeg er usikker på hvordan det forholder seg i forhold til øvrighetens krav. Jeg har boltet mitt fast (mitt hus) med "franske treskruer".

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig så vet jeg ikke hva slags skap jeg har. Jeg kjøpte det som så mest solid ut og det var for ca 11 år siden. Det jeg hadde før dette sto i mot et innbrudd, men ble ødelagt da kjeltringene forsøkte å "dirke" opp låsen med en slegge...

 

Låsesmeden som skulle åpne det etter innbruddet jobbet leeenge før han fikk det opp.

Link to comment
Share on other sites

Husk på at det kun er plass til ca halvparten så mange komplette våpen, som det det står det oppgitt at skapet skal ta.

 

Dersom du fyrer våpna dine på bålet, og etterpå smelter alt metall om til en firkantet kloss, får du sikkert plass til eksempelvis 5 komplette våpen i et skap som skal romme 5 våpen. Vil du heller oppbevare våpnene dine komplett med kikkert, fint linet opp i skapet,- uten at du må "trøkke" skapdøra igjen, - kjøp et skap med plass for ca. det dobbelte av det antall våpen du ser for deg å ha i fremtiden...(hvis du har råd til et større skap da..).

Link to comment
Share on other sites

Det fra Våpen Søilen ligner veldig på det jeg har. Har 4 våpen i det, 3 rifler og 2 hagler, oops, ble visst 5 det...Men da er det fullt. Da er det plass til en del ammo på hylla. Har du bare 2 eller 3 våpen vil det være god plass til ammo på "gulvet" i skapet. Hvis du skal flytte mye på skapet i forbindelse med studier og slikt, vil jeg ikke kjøpt noe større.

Link to comment
Share on other sites

Hauk har rett hvis det forholder seg slik at din folkeregistrerte addresse er den samme som foreldrene dine sin adresse. Jeg synes likevel at bankboks gir meg en ekstra følelse av trygghet når jeg drar bort (bruker en selv om skapet står i mitt eget hus). Om noen bryter seg inn og tar med seg hele skapet eller klarer å bryte det opp, så vet jeg at de ikke får med seg funksjonelle våpen. I tillegg er jeg glad for at jeg har boligalarm.

Link to comment
Share on other sites

Men det jeg egentlig lurer på er om det er mulig å skru skap fast i veggen! Vil helst ikke bolte fast i betonggulv.

Skap kjem gjerne med 4 hull i gulv og 2 hull i bakvegg, og skal monteres med minst 4 bolter. Eg vil tru at du kan bore to ekstra hull i bakvegg og bruke 4 skruer i i bakvegg og ingen i gulv, og at det då vil være tilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

[...]an de bare stå der eller må jeg kjøpe meg ett å ha i leiliheten jeg bor nå?

Bor du fremdeles "hjemme" i folkeregisteret, så kan de stå i "pappas våpenskap". Har du meldt flytting kan de fremdeles stå der, men det er litt mer styr, da du må låne ut (med skriftelig utlånserklæring) våpenet til den som oppbevarer det (dvs. du må oppdatere utlånserklæring hver 4. uke, og den som oppbevarer våpenet må ha lov til å ha den aktuelle type våpen. for pistol/revolver er det ikke tillat å låne ut så da må du ha eget skap)

Link to comment
Share on other sites

Men i det skapet jeg linket til hos våpensoilen, så er det fire hull til bolter i gulvet og to til veggen?[...]

Er en forholdsvis lite komplisert opperasjon å lage ekstra skruehull i skapet der det skulle behøves (med skarpt bor og skjærevæske (WD-40 f.eks) fikser du det til og med med borvinde...). Men jeg ville tatt å laget 2 hull i gulvet isteden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...