Jump to content

Swift Scirocco .224


Ruben

Recommended Posts

Hei.

 

Ser at Swift har en kule med benevnelse Sciricco som er å få i .224. Denne er imidlertid 75 grs. Har selv børse i .222 Remington og antar 75 grs. ville vært fin til rådyr, men noe tung for .222, uten at jeg har peiling på det (...riflestigning...?). Spørsmålet er derfor:

 

1. Er, og i så fall hvorfor er, Scirocco .224 75 grs. kule for tung til .222 Remington?

 

2. Hvilket kaliber må en i så fall opp i før en kan bruke denne kula?

 

Børsa mi er en .222 Remington, Sabatti, Model 90.

Link to comment
Share on other sites

1. Det er ikke vekta på kula som er problemet, det er lengden. Den blir for lang når den er så tung. Når den blir såpass lang får du ikke nok rotasjon til at den stabiliseres i ei pipe med stigning 1 på 14" som er standard for cal .222 Rem. Du må derfor bruke ei lettere (egentlig kortere) kule for å klare å stabilisere den. Alternativt bytte til ei pipe med raskere stigning. Dette står godt beskrevet i SAKO 30-06's artikkel om cal 223 Rem.

 

2. Det er det stigninga (rotasjonshastigheten) i pipa, ikke kaliberet som bestemmer.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er .224 Oryx jeg har planer om, da jeg har god erfaring med denne i grovere kaliber. Men fikk se Swift-kula i nevnte vekt da jeg var i butikken i dag, og bare lurte. Finner imidlertid ikke ladedata for Oryx i .222 ennå, men fikk en maksladning da jeg sendte forespørsel til Norma, så skal gå noe under den og prøve meg oppover til det ser bra ut. Har bare ikke fått tak i dem ennå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...