Jump to content

På jakt etter en Malurtkvast


Guest

Recommended Posts

Jeg har begitt meg ut på emnet "brygging av urtedram" og har en liten ambisjon om å få satt noen drammer slik at de er klare til konsum rundt juletider. Av den grunn er jeg på jakt etter planten Malurt, eller Artemesia absinthium som den visstnok heter på fagspåket. Problemet er at jeg er usikker på hvor i lendet jeg skal gå for å finne denne planten, så jeg henvender meg derfor til mine likesinnede her på kammeret for råd. Og om noen i Bergen eller rundt Bergensområdet kan henvise meg til et område der denne planten vokser villt, vil jeg bli svært takknemlig.

Link to comment
Share on other sites

Skal du lage Absint??

 

Absint

 

Malurt var tidligere brukt i drikken absint, som var populær fra 1880-årene og ut på 1900-tallet. Absint fremstilles av malurt, kvann, anis og merian, og var en drikk som hovedsakelig ble brukt av underklassen. Men den ble også drukket av kunstnere som Gaugin, Manet og Van Gogh, og av forfattere som Jack London, Edgar Allan Poe og Oscar Wilde. Absint virket nærmest narkotisk, og påvirket de delene av hjernen som har sammenheng med smerte og angst. Drikken fremkalte en drømmende og kreativ tilstand, og kunne gi personen et annet syn på virkeligheten. Inntatt jevnlig i større mengder ga imidlertid drikken alvorlige skader med epilepsilignende kramper og sinnssykdom. På grunn av de kraftige bivirkningene, og at man lett blir avhengig av malurt, ble drikken forbudt i Frankrike i 1915. I våre dager er malurtbrennevinet absint forbudt i de fleste land.

God fornøyelse :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal du lage Absint??

 

osv...

 

:lol: Det blir vel ikke helt av den samme typen de konsumerte på den tiden. Jeg tviler sterkt på at malurten fremkaler en såkalt "drømmende og kreativ tilstand". Heller komatøs og uleselig etter store mengder. :wink: Og malurten er neppe "nærmest narkotisk". Er riktignok et virkestoff i malurten som påvirker sentralnervesystemet (Thujon), men da skal du jammen meg drikke fantastiske mengder for å få noen effekt. Noe av sammenhengen med de ville tilstandene på 1800-tallet, er at den orginale Absinthen hadde en alkoholprosent på 63 og ofte ble konsumert med kokain. Og i fantastiske kvantum. Du er sikkert kjent med at du skal ha sukker i Absinth. Det var tydligvis litt for kjedelig for de artistiske sinnene på den tiden.

 

Tenkte jeg skulle bruke den for å få litt bitterhet i en annen dram. Så skal den visstnok være svært god til kokt torsk og fungere godt som apéritif.

Link to comment
Share on other sites

Ja ikke sant?

 

Det mest komiske med dette er at man skylder på malurten at folk blir staur kanon fulle av å drikke sprit på 70-80%, som Absint var på den tiden.

 

Den Absinten man får tak i nå for tiden er forøvrig laget uten malurt. Det er vel kun i Tjekkia at man lager og selger ekte Absint. Den sveitsiske absinten er i alle fall malurtfri.

 

Det er uansett morsomt å mikse en Absintcoctail med smeltet sukker og club soda. Det ser ut som om man mekker seg et fiks når man kjører i vei :lol:

 

For å holde seg til tema så ser det ut som om man må til Folldal for å finne norsk malurt: http://www.kristvi.net/flora/N/norskmalurt.htm

Link to comment
Share on other sites

Norsk malurt og vanlig malurt er nok ikke samme art. Norsk malurt (Artemisia Norvegica) er forholdsvis sjelden og finnes først og fremst i Dovre-området, bl.a Folldal, men også spredte forekomster i Ryfylke og i Hardanger. Vanlig malurt (A. absinthium) er en del vanligere og har en del spredte forekomster langs vestlandskysten, og er utbredt langs sørlandskysten og over store deler av østlandsområdet.

 

http://www.kristvi.net/flora/M/malurt.htm

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en vesentlig forskjell på den Tsjekkiske, og det som selges som absint på polet. At ekte absint har en viss bivirkning er det liten tvil om. Det var mulig å kjøpe malurt over disk på vellassorterte apotek for ikke så mange år siden, til å avhjelpe fordøyelsen tror jeg.

Det ser jo ut som om de har det her for eksempel her

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...