Jump to content

Råd om hvilket våpen jeg skal kjøpe?


Bakkelid

Recommended Posts

velkommen til forumet :!:

finnes mange bra rifler i den prisklassen, du kan prøve å søke litt så finner du masse stoff.

jeg vil anbefale remington, det var mi første rifle, den er gulle go' å fungerer altid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal begynne å jakte storvilt nå for første gang, og lurer på hvilken rifle jeg skal kjøpe?

Tenker meg en pris fra 4000-8000 for våpenet, noen som har gode råd til våpenmerke, og kanskje websider

som har gode tilbud?

Hvis du kjøper brukt får du mye å velge mellom i prisklassen du nevner. Da kjøper du et kvalitetsvåpen som har tatt det første tapet istedet for f.eks ny Remington, Howa eller Tikka som avskrives 30-40 % idet du tar det ut av butikken.

Se etter f.eks Kongsberge Lakelander. Koster ny ca 12000 og selges brukte i det prisleiet du nevner

Link to comment
Share on other sites

Icon har jo fått gode kritikker. Ei slik i .308w med en XXL-Zeiss burde holde i mange år framover. Såg ei brukt Tikka M55 nettopp. Det er et sikkert valg. Også brukt Lakelander hadde vært et godt valg. Uansett hadde jeg sett på noe annet enn Tikka T3.

Marlin XL-7 får også gode kritikker i forhold til prisen.

Link to comment
Share on other sites

[Hvis du kjøper brukt får du mye å velge mellom i prisklassen du nevner. Da kjøper du et kvalitetsvåpen som har tatt det første tapet istedet for f.eks ny Remington, Howa eller Tikka som avskrives 30-40 % idet du tar det ut av butikken.

At våpenet faller i verdi gjør ikke våpenet noe dårligere! Tikka er et ufattelig flott våpen og ligger i en prisklasse som gir rom for kjøp av en skikkelig kikkert.

 

Kjøp tikka og du vil aldri angre!

Link to comment
Share on other sites

At våpenet faller i verdi gjør ikke våpenet noe dårligere!

Ikke dårligere, men du får større tap dersom våpenet skal selges. Dette tapet er allerede tatt ved å kjøpe et brukt kurant våpen.

 

 

Tikka er et ufattelig flott våpen og ligger i en prisklasse som gir rom for kjøp av en skikkelig kikkert.

Ny Tikka ligger i samme prisklasse som f.eks en brukt Sako eller Kongsberg. Med den store forskjellen at de to sistnevnte ikke føles som Kinder-egg kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Du vil så de fleste få en masse forskjellige svar på spørsmålet ditt da smaken er som baken, delt. Det som den ene liker liker ikke den andre osv. Finnes det noen butikker ikke alt for langt fra der du bor så tar du turen innom og klår på våpnene som er der og finner et du liker, er det for dyrt så kan du se om det finnes eit brukt enten her på Kammeret, Finn eller en eller annen våpensjappe som har eit brukbart utvalg (J&F,Winge, osv). Bruk så mye du kan på optikk, de flest våpen innehar den presisjonen som trengs for jakt, men et billig sikte som streiker midt i jakta er ikke morro. Har hatt og har flere merker rifler, Sako, Tikka, Mauser, Colt, Sauer, Browning, Remington, Voere, Brno med flere, alle har sine sterke og svake sider, men finn et du trives med og som får jobben gjort, om det har plastikk stokk, lang låskasse osv betyr ikke så mye som man skulle tro om noe, det er mest snakk om følelser, Saueren til 20000,- pluss dreper ikke bedre enn Mauseren til knappe 5000,-

 

Lykke til med jakten på våpen og dyr når våpenet er nedlagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...