Jump to content

Ny rifle - ikke innbrukket


bjornbra

Recommended Posts

Dette har ikke noe å si om du pusser ordentlig nå når du tar over den. Vær nøye med pussen heretter så går dette seg til. Skal mye til om man merker dette på ei vanlig børse i alle fall. Har kjøpt brukt børse selv og ikke merket noe forskjell ift. nye løp som jeg har hatt brekket inn etter alle kunstens regler. Jeg personlig tror noe av verdien i dette er sterkt overdrevet for jakt- og banerifler.

Link to comment
Share on other sites

Mener personlig at verdien av dette innbrekkingsregimet er noe overdrevent.

 

Det nærmeste jeg noensinne har kommet å brekke inn et våpen var når jeg pusset langholdsrifla (Rem 700) to ganger iløpet av de første 200 skuddene. Denne samler på 10mm med goladningen.

 

Min andre Remington 700 er heller aldri innskutt og har prestert 22mm på 200m rett ut av esken.

 

Hvis dette er 'dårlig' fordi pipa ikke er innbrukket er dårlig godt nok for meg. :)

Link to comment
Share on other sites

Må oppklare i ein liten missforståelse blant folk flest her. Innbrekking av nye løp er ikkje en nødvendighet for presisjonens del. Heile poenget med denne prosessen er at pussinga av løpet, skal gå lettare til vanlig bruk. Altså, at man bruker kortere tid på å få løpet reint. Målet er at berre svart sot (kruttsalm) skal komme ut med vanlig våpenolje. Man får da også mindre behov for mantel- og kobber- fjernningsolje som f. eks nitro solvent.

 

Et anna poeng med denne prosessen er at man unngår ved seinare anledninger like store slitasjer i løpet, og dermed et løp som tåler enda fleire skudd før det er utskutt. Dette pågrunn av det tynne oljelaget som anbefales i løpet de første 50-100 skuddene av en ny rifle.

 

Hvorvidt så dette er reelt eller ikkje, er vanskelig å få svar på, fordi ulike fabrikater har ulike oppfatninger av dette når du handler et nytt våpen. Personlig trur eg ikkje det er nødvendig med all pussinga mellom kvart skudd, men er i staden meir opptatt av å alltid ha eit tynt lag olje i løpet for å forhindre at mantel brenner seg fast. Eg tar meg også god tid mellom seriane i starten, for å ikkje å skyte løpet varmt. Da seier det seg sjølv at både kruttslam og anna kopper drit lettare svir seg fast.

Link to comment
Share on other sites

Så det viktigste er altså det tynne oljelaget, ikke all pussingen?

Har akkurat brekt inn nytt våpen selv, og har spurt flere til råds.

Rådene har vært fokusert på puss ofte (for hvert skudd), ikke oljen.

Har faktisk oftest blitt rådet til å trekke gjennom med tørr pusselapp

(etter å ha brukt bronsebørsten).

 

Rart at det skal versere nesten like mange mange å gjøre dette på,

som det er folk. Skulle ønske flere kunne innrømme at "dette er jeg

ikke sikker på". Er jo noen som sier det også, men har inntrykk av

at det litt mange skudd fra hofta når man spør om dette temaet...

Link to comment
Share on other sites

I denne debat som i alle andre inbrekknings debatter er der masser af tro, lidt fakta og ingen dokumentation.

 

Inbrekkningsteorier kan vel opdeles i følgende:

 

1: Maximal slitage på piben i de første skud.

2: Opkulning og indsætning af ståloverfladen

3: Impregnering af overfladen med kappemateriale.

 

1: er vel teorien om fuldstændig kemisk rengøring og tørpuss mellem hvert skud.

2. er vel god rengøring efterfulgt af tynd smøring med olie/grafit mellem hver skud.

3: er vel mekanisk rensning med stålull eller goldmedalion mellem hver skud.

 

Om teorierne så ellers virker, er netop spørgsmålet. Der er vel næppe tvivl om at "orming" er den ultimative løsning

 

Den mest sansynlige vej til succes er nok, at man køber et våben med en pipe hvor overfladen er færdiggjort, og derefter primært koncentrere sig om at skyde

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet tror jeg også at virkningen av innbrekking er overdrevet av mange.

 

Men:

 

Jeg har mange rifler, alle med kvalitetspiper. Alle har gjennomgått skikkelig innbrekking. Alle så nær som en. Denne ene mantler idag mye mer enn de andre. Dette kan selvsagt være tilfeldig. Det er lite materiale å lage statistikk og konklusjon av. Likevel gjør denne erfaringen at jeg får en bedre følelse og indre ro, når jeg vet at ei ny pipe har fått denne behandlingen. Det skader jo uansett ikke å pusse godt i starten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...