Jump to content

Klikkertrening; har det noen fremtid innen jakthundmiljøene?


Grimm

Recommended Posts

Når jeg for et år siden skaffet meg min første jakthund, plasserte magefølelsen min meg blant dem som har mest tro på tradisjonell "lederbasert" hundedressur. Valpe- og unghundkurs hos Aktiv Hund i Bergen forsterket troen på at dette er den læringsteorien jeg personlig føler er riktig for meg å bruke.

 

Nå ser jeg at det debatteres omkring klikkertrening (og andre "moderne" skoler for dressur) i forhold til dressur av jakthund. Tradisjonalistene snakker foraktelig om "den store klikkerbløffen" og "pølsedressur", bla. på Hundefaggruppen.no. På Canis skrives det om mangelende på utbredelse innen jakthundmiljøet pr i dag, men at det finnes endel kurssteder som har tatt det i bruk.

 

Selv vil jeg ikke ha noen veldig sterke meninger om emnet, annet at jeg vet hva jeg selv har troen på.

Men hva mener hundefolket på Kammeret? Vil klikkertrening på sikt klare å vinne innpass i jakthundmiljøene, slik det har skjedd i mange andre hundemiljøer? I tilfelle hvorfor/hvorfor ikke?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg fikk Dixie for ca 6 mnd (fikk henne voksen) så prøvde jeg meg på klikktrening, men fant ut at dette ikke var for meg og Dixie. Dixie gjorde noe fremgang, men jeg så en mye raskere fremgang når jeg brukte den "ledelsesbaserte" måten. Det kan naturligvis ha noe med at hun var noe trent på dressur fra før av på denne måten. Men i hovedsak går det vel disse to treningsmåtene ut på noe av det samme? Med klikktrening så blir "klikkeren" en slags ros og med "ledelsesbasert" så er rosen du gir når hunden gjør noe riktig rosen. I begge metoder så blir altså ros og pølse gitt når hunden gjør noe riktig. Forskjellen ligger vel i at i klikktrening skal du ikke korrigere hunden når den gjør noe feil, en skal bare (såvidt jeg har forstått) ikke klikke og ikke gi godbit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror klikkertreningen allerede har rukket å gjøre seg gjeldene i jakthund miljøet. Ikke slik at alle går rundt med den lille klikkedingsen, men man har fått en viss oppmykning i treningsmetodene. På samme måte som jeg tror klikkerjakthundentusiastene må erkjenne at man må gå inn med visse korreksjoner. Jeg tror rettogslett at alle som trener hund med visse ambisjoner må plukke av seg skylappene.

 

Vi må passe oss for å gjøre metoder om til religion. Hunder er veldig individuelle og trenger ulike metoder for å lykkes. Jeg tror man har godt av å prøve ulike metoder, det gir perspektiv.

 

Samtidig så har jeg sett den oppkonstruerte krangelen som sikkert ennå pågår. Jeg tror dette kommer av en temmelig skitten markedsføringsteknikk fra ulike kursholdere som liker å fremheve sine metoder på bekostning av andres. Kvaliteten på kursholdere varierer enormt, men De som virkelig er flinke har aldri behov for å prate dritt om sine konkurrenter.

 

Jeg tror ikke vi ser mange klikkertrente fuglehunder på premielistene fremover, men det er selvsagt ingen umulighet å få det til. Med det enormt gode avlsarbeidet som foregår innen visse raser så ser vi nå at enkelte linjer nærmest der medfødt rolig i oppflukt og skudd. Men den gjennomsnittelige jakthunden må nok fremdeles ha en "medarbeidersamtale" for å få brikkene til å falle på plass.

 

Jeg tror de fleste jegere ønsker å gardere seg mot sau. El-halsbåndet har kommet for å bli.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker klikker.....

Brukte det litt på Bella.....men har brukt det mest på Mira og Dina....

Har brukt klikker for å lære inn nye momenter og kommandoer.... Som sitt, dekk, bli, innkalling, på plass, gå pent i bånd osv osv......

 

Jeg bruker ikke bare klikker.....stadig så utvikler man seg når det gjelder hund og dressur metoder...og innlæringer av disse.....heldig vis, det er viktig å utvikle seg.

 

Det er det som er gøy når man jobber med hund/valp.....ingen hund er lik.

 

Jeg bruker en del tid på å observere hva andre gjør....... og tenke etter om dette kan passe for meg og hunden min. Og jeg observere også ting som ikke vil passe.

Leser på nett og i bøker.

Studerer og prøve å lese hunden(e) mine og

 

Til slutt ender jeg opp med "min måte" -litt av hvert :D

 

For meg skal læring og arbeid med hunden være lystbetont og GØY.

Det er lettere å jobbe med, og få engasjement av, en hund som synes det er moro og man gir/byr mye mer av seg selv til hunden når man har det moro. Hunder leser kropsspråket vårt, jeg bruker derfor dette bevist....både ved dressur og under jakt.

 

Om andre er enig med meg eller ikke....om kikker er lurt.....godbiter osv osv.....spiller ingen rolle....så lenge det funker for meg og bikkjene mine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...