Jump to content

Tips til første møte??


Henrik123

Recommended Posts

Jeg har en Gordon på 16 mnd og om 1 mnd får vi en Jämt valp. Er det noen som har noen tips til hvordan vi bør legge opp første tiden?

 

Bør vi sette bort den eldre hunden de første dagene slik at valpen får "lande" rolig hos oss?

Den eldre hunden er VELDIG leken av seg. Jeg er litt bekymret for at den kan bli litt voldsom med den nye. Er det noe å ta hensyn til?

 

Jeg kommer til å bruke tid med både den eldre og den nye alene. Det mener jeg høres veldig riktig ut. Andre tips/erfaringer mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Detta går nok bra.

 

Voksne hunder er i de aller fleste tilfeller veldig forsiktige med de små valpene.

Samtidig får jo gamlehunden undervære 'hele prosessen'.

Vet ikke helt virkningen av at en voksen hund blir satt bort hos noen andre (en hund vil jo helst være med sin herre), også endelig får den komme hjem - også har en annen hund 'invadert' huset hans...?

 

Når jeg fikk støveren i hus sa aldri elghunden noe, selv om støveren brukte litt under 20 timer på å ta rennefart og bite tak i skinnet rundt hodet på NEG'n, riste, bite og knurre... Hehe.. Tøff støver og en alt for snill elghund. Det går nok bra!

 

Når en valp har blitt tatt fra mor og søsken er den alene i verden, og jeg lever nå i den tro at en annen hund - selv om den er ukjent der og da - har en beroligende effekt på valpen. Da vet valpen at det er et trygt sted å være hos deg allikevel...

 

Men, min teori!

Link to comment
Share on other sites

Din eldste er fortsatt ikke voksen, så du bør nok være litt forsiktig og ikke minst påpasselig. Leken kan bli veldig voldsom for en "tenåring" som den du allerede har i hus. Om du følger godt med den første tiden, så vil det helt sikkert gå bra.

 

For egen del bruker jeg alltid voksne hunder som "barnevakter", "selskapshund" og "oppdragere", men da er de skikkelig voksne. Har spesiellt gode erfaringer med velvoksne hannhunder som blir rene onkler som skjemmer bort "krapylene" på værst mulig vis. Der er det tålmodighet i overflod. Dette kan være litt snauere hos voksne tisper som ikke alltid er like tålmodige med andres valper.

 

Lykke til med ny valp, selv om du valgte rase med litt for lange bein 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei Henrik. tror nok du er mere bekymret enn det hundene kommer til å være. De løser dette mye bedre på sin måte, enn hvis vi mennesker blander oss inn.

 

Selv om du fullstendig skal overse min neste setning, så nevner jeg likeveell:

"Går det galt, så hadde det skjedd før eller senere uansett"

 

Jeg har ved slike anledninger, sluppen nybikkja på plenen med en gang jeg har kommet hjem første gangen. deretter sluppet ut gammalbikkja, slik at den umiddelbart kan sjekke ut sin nye lekekammerat. Dette har alltid gått kjempefint.

 

NB! gamle hannbikkjer, er ofte mye snillere med nye små, enn gamle grettne tisper :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det vil helt sikkert gå bra. Har den voksne hunden sånn noenlunde manerer i behold så vil den ta hensyn til at det er en valp.

Det som er viktig å tenke på er at de voksne hundene valpen din skal bli kjent med framover er mentalt stødige og kan takle en valp på en god og oppdragende måte. Det siste valpen trenger er å bli knøvla av en gretten hannhund eller sur tispe - det vil den dra med seg videre i livet og den erfaringen trenger den IKKE. Sosiale og trivelige voksne er de beste rollemodeller :)

 

Pass også på at du har alenetid med hver av hundene - den eldste har lett for å bli litt "glemt" i valpestyret. Og det er ikke noe kjekt å bli tilsidesatt. Valpen på sin side trenger på utvikle seg på egne premisser og gjøre sine egne erfaringer uten å ha en voksen hund som støtte.

 

En ting til:

Hannhund på 16 måneder - han er midt i den psykiske kjønnsmodningen og det kan være utfordrende nok om du ikke også skal oppdra en valp i tillegg... Her er det lett å gå i baret - for hannhunden er ute etter å teste grensene dine nå og da er det viktig med konsekvens og oppmerksomhet fra din side. Ikke glem det oppi valpetåka ;)

Link to comment
Share on other sites

Har ganske fersk erfaring med dette, har nå en 9 år gammel hann spets og i april i fjor kom jeg hjem med ei lita frøken av en ei spets tispe på 9 uker, å hu ble ikke tatt godt i mot nei, han knurret til henne da vi tok kvelden første natta,hun lå i bur og skreik litt, han kikka på henne og knurret, virka liksom om at han ba henne holde kjeft :lol: , men han var potte sur i 1 1/2 uke før han godok henne,aldri sett sånn oppførsel på hann,men vi gikk mange korte turer sammen flere ganger om dagen for at dem skulle bli kjent,,,,, og plutselig en dag så lekte dem sammen som om dem sku vært kompiser hele livet,,,,, :D

 

Ble nevnt noe om tålmodighet på hannhunder ovenfor valper, Akkurat det stemmer bra ja, har sett at han har tatt igjenn under lek noen få ganger,men da hadde leken tatt vel av for hu er plagsom at til og med myggen blir missunnelig 8)

 

Men det som er innteresant er kropsspråket til gammer'n, når han blir lei leken,,,,, stiller han seg opp på strake bein med heva hode og ørene litt på skrå bakover, å da gir hun seg merkelig nok :shock: sett det flere ganger,,,,,, så en lærer en del om kropsspråk når en har 2 eller flere i hus,,,,,, æ jo bare morro :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker for fornuftige svar. Er overhodet ikke redd for at han skal ta valpen, men som sagt kan han bli litt voldsom i hilsing og lek. Der føler jeg utfordringen ligger. Har samtidig meget godt lederskap på den eldste så kan jo bare kommandere han i ro så får jeg trent litt bli også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...