Jump to content

Ca verdi på Mauser bajonett ?


Mauser68

Recommended Posts

Rota litt i skuffene her, og oppdaga plutselig at eg hadde ein Mauser bajonett liggende. Tenkte eg skulle ha denne til ein "ny" Mauser her, så er den liksom nesten komplett.

 

Dette er ein bajonett, som er påstempla MUNDLOS, den har tallet 37 påstempla, så rekner med den er produsert i 1937, og den er nummerlik iallefall på bajonetten og balgen. Slira finner eg ingen stempel på, så eg trur ikkje den er merka med nummer. Ellers så er det eit ørnemerke og under står det WaA536, det er litt vanskelig å sjå det men trur det.

 

Tok den fram i dag, og pussa den med fin stålull og olje. Det funka fint som snus. Er det nokon som veit sånn ca verdi på ein slik bajonett i ok stand med slireoppheng ?

 

Her er litt bilder av før og etter pussing, og av nummer stemplinga :

 

Mauserbajonett1.jpg

 

Mauserbajonett2.jpg

 

Mauserbajonett3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva en slik bajonett er verdt, er litt vanskelig å svare på, men jeg kan gi deg noen opplysninger:

 

Bajonetter fra Mundlos ligger på 3. plass i en tabell over sjeldne fabrikantmerker.

Jeg har selv en fra Berg & Co. Disse ligger på 2. plass på samme tabell, og er altså litt sjeldnere enn din.

Den ga jeg 300 kr. for (to år siden). Den er ikke nummerlik.

 

Din er nummerlik, noe som drar opp verdien en del, samt at du har heng (frog). Original frog fåes kjøpt for rundt 300 kr.

 

En må ikke se seg blind på alle fantasiprisene folk tror de skal få for gamle bajonetter på bl.a. Finn og QXL. Eller enda værre på ebay. Skulle tro det var gull de solgte.... 8)

 

Råtips: Vil anta at din bajonett med frog vil være verdt et sted mellom 800 og 1200 kr.

Men du kan jo være så heldig at det dukker opp noen med lite peiling, som synes den er drit-tøff, og gir mye mer for den... :mrgreen:

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Linken din fungerer ikke :( sitter med en bajonett stemplet carl Eickhorn,ikke nummerlik men nr:5262,Bajonetten stemplet:39 slira:ddl 1940 under ørna står d:WaA253 (litt usikker på bokstav nr 2)[. Det er ingen merking på balgen? (lær opphenget) Den er i grei stand og fri for rust, men har nok vært forsøkt slipet opp en gang i tia.. quote=Ulken]K98 Bayonet collectors network:

http://www.donet.com/~mconrad/bcn.htm

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Pen bajonett ! Jeg har en som er til forveksling lik, fabrikat Mundlos, ,nummerlik og komplett med læroppheng, mener min er stemplet 38. Ad læroppheng, så TROR jeg de var levert uavhengig av bajonettene og unummerert. Min er også stemplet med produsent.

 

>Villmarkingen

 

Jeg er ikke helt overbevist av dateringen din. Hvis det er en tyskprodusert bajonett, så vil de førkrigsproduserte som hovedregel ha bakelittskaft (som Mauser68 sin). Treskaftene dukket opp litt ut i 2. verdenskrig som følge av problemer med fremstilling av bakelitt. Bakelitt var dengang state of the art high tech. Tilsvarende problemer rammet produksjonen av MP-40 og resulterte i utviklingen av MP-41. Mauserbajonetter med bakelittskaft er mer ettertraktet og har følgelig høyere verdi enn de med treskaft. Nummerlik balg trekker ytterligere opp, og læroppheng enda litt til. Jeg vil ikke gi meg ut på å sette tall på hvor stor forskjell det utgjør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...