Jump to content

6x70R


358 Win

Recommended Posts

  • 7 months later...

Da er nok RCBS rette plassen ja.

Sitter her på laderommet og pønsker ut noen ladedata for patronen. Ser Norma sin ladning oppgir 740m/s med 90gr kule. Vet ikke hvilket trykk denne patronen er ladet til men regner med i underkant av 3000 bar.

Har sammenlignet hylsevolumet med noen andre 6 mm småpatroner:

6X70R rommer 35 gr N-150 krutt

6mm PPC rommer 31,5 gr N-150 krutt

6X45 rommer 27 gr N-150 krutt

Dette er patronene fyllt til randen med krutt. Brukte 150 krutt for det var det som sannsynligvis var i den 6X70R patronen jeg demonterte.

Tenkte at 85 gr Nosler Partition kunne passe som allround kule i dette kaliberet.

Ser videre at 6mmPPC oppnår rundt 850 m/s med 85 gr kule og 6X45 oppnår rundt 820m/s med samme kulevekt.

Hvis da 6X70R ble ladet til samme trykk som de andre burde det være mulig å oppnå ca 870m/s med 85 gr kule.

Ikke vet jeg maxtrykket i 6mmPPC og 6x45 men det ligger vel mellom 3800 og 4000 bar .

Mitt spørsmål er da : vil jeg kunne lade 6X70R til drøye 800m/s med 85 gr kule og holde trykket rundt eller litt over 3000 bar ?

(Ser man også kan få Krieghoff Ultra med kombiløp i både 308 og 3006 så låsen skulle det ikke være noe problem med)

Finnes det ferdige ladedata på 6X70R. ?

Har søkt men som det står lenger oppe er jeg ikke noe særlig flink til å søke :oops:

Link to comment
Share on other sites

Da trenger jeg vel ikke være redd for å øke hastigheten til 800m/s eller hur ? Patronen ble vel egentlig konstruert til innstikkpiper i drillinger ,også med lettmetallkasse . Den Ultraen jeg har planer om har stålkasse og som før nevnt leveres den både i 308 og 3006

Link to comment
Share on other sites

Har ikke børse enda men er bestillinsfasen. Blir en krieghoff ultra regner jeg med. Wolfgang Romey leverer visst ferdiglada patroner med en 85 gr hullspiss i rett over 800 m/s fant jeg ut i stad så den Nosleren kan nok komme over 800m/s

All fornuft sier et storvilltkaliber med den ekspanderende hjortestammen, men etter jeg fikk patronen i neven første gang, bestemte jeg meg for at det var den jeg ville ha. Dessuten koster ikke et ekstra løpsett mer en ca 12 så det går jo an å få det senere. Har forresten kikket litt på Blaser 97 også men er usikker på vekt enda og det kommer til å bli avgjørende for valget

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...