Jump to content

Welrod


КГБ

Recommended Posts

Klarte å legge mine klamme, og ikke fritt for dirrende hender på en Welrod i helga. Endelig et våpen som passa til nicket! :D Det er kanskje helligbrøde, men selvfølgelig måtte jeg prøve. Lada opp et magasin med Geco 7,65. Artigste smell jeg har hørt. Plopp, Smack og Pssssss. Først "smellet" fra patronen, deretter smacket da jeg traff skiva, deretter Psss når demperen slapp ut gass. Teknologien med dempere har nok gått litt framover. Pistolen er i meget god stand. Det eneste er at gummien i demperen bærer preg av tidens tann, og tåler ikke å skytes så mye med. Er det noen der ute som har peiling på hvor jeg kan få tak i reserveskiver?? For øvrig er jeg bare et stort smil!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, du har grafset fatt i noe som er uhyggelig morsomt... Har skutt noen hundre skudd med welrod og det er et strålende våpen (rett nok til litt sære saker)...

 

Spesielt hvis du åpner den litt hurtig for å ta ladegrepet, uten at den har ventilert ut gasstrykket... :D

 

Hvordan var presisjonen i din ??

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med artig klenodie! Er det lov å spørre hva noe slikt går for tro?

 

Ser det er en 7,65. Vet du hvilken av modellene det er? For å spørre på en annen måte: er forsiktet trukket ca 1 cm tilbake fra løpsmunningen, eller står det så langt fremme som det er mulig å få det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde helt glemt denne tråden i iveren jeg :D

Flash: Presisjon. "Nytt" våpen. Skjelvende hender. Jeg traff skiva på alle seks skudd. Jeg vil ikke teste mer før jeg får tak i mer "gummi". Jeg fikk en liten overraskelse på første skudd. Jeg åpnet sluttstykket litt for fort. Champagnekork.

Linge: 7,65. Ingen avtrekkerbøyle og siktet sitter ca 1 cm bak munningen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en slik en gang. Demperen var kuttet og modifisert med gjenger så skivene kunne byttes. Orginalt mener jeg demperen var sveist og således var våpene beregnet mer eller mindre for en en off jobb eller til skivene i demperen ble slitt. Løpet var perforert. Jeg trodde også at de orginale demperskivene var i lær mettet med olje og ikke gummi?

Link to comment
Share on other sites

Sånn for samleverdiens del, skulle det vel egentlig være umulig å finne ut hva innmaten var avJeg tror fremdeles at demperen var ikke demonterbar. Er det rett eller feil? Kanskje innmaten var tilpasset det tiltenkte offeret :mrgreen: Lær og olje for militært personell, vadmel for kontorrotter :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har kun sett 1 stk. Welrod i 9mm.

Denne tilhørte en av medlemmene i NVS.

 

Tror alle som kom til Norge under WW2 var i kaliber 7,65.

 

Er det noen som har opplysninger om 9mm som kom under krigen.

 

Jeg trodde disse var produsert etter WW2 og kom til Norge i forbindelse med "Stay behind" lagrene.

Link to comment
Share on other sites

Welrod-pistolen ble utviklet under WW2 ved SOE-laboratoriet i Welwyn Garden City utenfor London.

Disse ble bare levert i cal. 7.65 under krigen til Norge.

9 mm. dukket først opp her på berget etter krigen.

og da antagelig i et meget begrenset antall.

Link to comment
Share on other sites

Welrod-pistolen ble utviklet under WW2 ved SOE-laboratoriet i Welwyn Garden City utenfor London.

Disse ble bare levert i cal. 7.65 under krigen til Norge.

9 mm. dukket først opp her på berget etter krigen.

og da antagelig i et meget begrenset antall.

 

Riktignok er 9mm varianten sjelden som hønsetenner, ikke bare her i landet, men har du en kilde for påstanden? Sier ikke du tar feil, men er veldig interessert i å vite hvor du har det fra.

Welrod som kom til Norge under krigen er så godt som uten unntak MK2a.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...