Jump to content

Ladedata 45/70 m 420 grains blykuler og N135?


Mikkel

Recommended Posts

Har støpt opp endel kuler til 45/70'en. Disse har en vekt på 420 grains. Finner ikke noe ladedata på denne kulevekta. Kruttet jeg har er N135. Har brukt 414 grains blykuler før med 45-47 grains ladning N135. Mulig at jeg bare prøver meg fram utifra denne ladningen, men hvis noen har noen data å dele, tar jeg imot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Eg har lada ein del med RCBS #82053 /405 FN GC. Denne veg 418 grains ferdig smurt med GC. Eg har ikkje lada med N135 men max med N133 var 49 grains som gav 1742 fps. Dine ladningar med 45-47 grains høyrerest derfor fornuftige ut.

Presisjonen med N133 var heller dårleg, 66 - 86 mm for 3 skots grupper.

 

Om ikkje hastighet er det store målet så er ofte reduserte ladningar vegen å gå for lettare å oppnå anstendig presisjon:

23 grains N110 + 1 grain dacron, 1321 fps, 54 mm samling

32 grains N120 + 1 grain dacron, 1404 fps, 38 mm samling

Dette er fine plinkeladningar og fiskebolleboksar fylt med vatn er glimrande sjølvanvisarar :D

 

(Alt i frå ein Marlin 1895 SS med 22" "Micro groove" løp)

 

Edit: Sidan det med desse krutsortane er råd å få plass til dobbel ladning så er det sjølvsagt at ladeprosedyrane må vera nøyaktige :!:

Link to comment
Share on other sites

Lagde noen prøveladninger i dag med nevnte kule og krutt-type, og tok noen prøveskudd. Presisjonen ble ikke spesiellt vurdert, pga sterk sidevind, og grove ghost-ring sikter. Var mest en funksjonstest. Starta på 45 grains ladning. Gav snill rekyl, men sota fælt. 46 grains; Fortsatt snill rekyl, og fortsatt soting. 47 grains ladning gav merkbart mer rekyl. Fortsatt soting. 48 grains; Nå begynnte rekylen virkelig å gjøre seg gjeldende, men det var fortsatt soting på hylsene. Vurderte det som uaktuellt å gå videre opp i ladning, da dette i utgangspunktet er kuler som skal brukes til trening. Ser ut som N135 er litt treigt til mitt bruk. Skal prøve N133 snart tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...