Jump to content

Bruk av signalfarger under jakt?!


Guest Stephen

Recommended Posts

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg mener klær med signalfarger vil ha noe for seg der flere jakter sammen, men kun som en ekstra detalj i tillegg til de viktigste - Cooper's fire. Det kan, og det dukker opp mye ikke skytbart uten signalfarger. Gikk på elgpost en gang, satte meg på plass, hadde fått roen, like etterpå dukket det opp noen bærplukkere i brunt fra en fordypning bare noen meter, unna helt overraskende. Det er viktig å huske på at man MÅ ikke skyte selv om det dukker opp aktuelt vilt, det er mange vurderinger som skal gjøres først, dette kan hjelpe på følt press på jeger. Det er viktig å ha ydmykhet/respekt for mulige feilaktige førsteinntrykk.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om mange har glemt noen av de viktigste sikkerhetsreglene ang. Våpenhåndtering.

 

-Aldri sikt eller pek på noe du ikke er villig til å drepe/ødelegge.

-Aldri ha fingeren inne i avtrekkerbøylen før du skal skyte noe.

 

Bruker man disse to reglene sammen, så skal det noe til at ulykken oppstår.

 

Man skal ikke skyte på ting uten at man vet 100% hva det er man sikter på. Enten det er grønt, rødt, oransje, eller en hvilken som helst annen farge.

Link to comment
Share on other sites

Dette temaet - og spesielt det med "feilslutning" i hjernen, på veien fra øyet til avtrekkerfingeren, diskuterte vi i fjor høst, i denne tråden.

 

Jepp, og folk som er så heite i hodet synes jeg ikke burde gå rundt med våpen..

 

Jeg er ikke uenig med den konklusjonen, men hvordan skal vi klare å plukke opp slikt før ulykken er ute?

Det ble f.eks ramaskrik i tidligere tråd når undertegnede snakket varmt om å inndra lisensen til de som så spøkelser i skogen. (Som er mye av det samme, altså at hjernen genererer ting som ikke er der.)

Link to comment
Share on other sites

m67, det er jeg helt enig i, men det er ikke vi som bestemmer om de får lov.

Stressforstyrrelse kan også ramme vante jegere.

 

Kydex, flott oppsummert og om man i tillegg har et krav til seg selv om å kunne telle 4 bein på "dyret" er faren for kompisen atskillig mindre.

 

Lykke til i høst uten flere uhell enn de vi allerede har hatt.

Jeg bruker signalvest når jeg beveger meg i terrenget, men har ikke begynt å postere med det enda. Det burde jeg, kanskje?

 

Skitt jakt alle sammen.

Og vel hjem etterpå.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om mange har glemt noen av de viktigste sikkerhetsreglene ang. Våpenhåndtering.

Jeg oppfatter det som mye verre med alle som ikke har hørt om dem i det hele... Hvor mange ganger har jeg ikke hørt "den er jo ikke ladd", om et våpen som peker på meg... eller tilogmed "den har jo oppspenner", om en Blaser som VAR ladd!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert signalfarger, men jakter stort sett på post i realtivt bynære områder. Da kan deg være greit å ikke synes. PETA bruker også naturen til rekreasjon, og det må de gjerne, men det siste jeg ønsker meg når jeg endelig får tatt meg en tur i skogen er en illsint misjonær...

 

Vannavstøtende blaze camo til støkkjakt kunne jeg godt tenkt meg. Får se hva eBay har å tilby.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært på rypejakt med hagle, ville jeg sett om det var menneske (20 -30 meter unna), før jeg vurderte å skyte. Og det ser jeg da, FØR hagla er helt oppe på skuldra, selv om jeg må snu meg! For jakt med hagle, er bildet lite realistisk - for utydelig!

 

 

Tror du skal ta jegerprøven om igjen, og lese litt mer på det med sikkerhetsavstander for hagle. 20-30 meter... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært på rypejakt med hagle, ville jeg sett om det var menneske (20 -30 meter unna), før jeg vurderte å skyte. Og det ser jeg da, FØR hagla er helt oppe på skuldra, selv om jeg må snu meg! For jakt med hagle, er bildet lite realistisk - for utydelig!

Tror du skal ta jegerprøven om igjen, og lese litt mer på det med sikkerhetsavstander for hagle. 20-30 meter... :roll:

Hva er det du sikter til? Jeg hadde jo ikke skutt, da det var et menneske der! Og det ser jeg jo på et haglehold. Makan til kommentar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så du skyter ikke flyvende fugl i skogen? Eller mener du at alle haglene stopper i trær etter 30m?

 

Jeg har skutt min andel ryper i bjørkeskog der jeg ikke har hatt kontroll på hva som er 60m lenger inn bak løvverket. Og det tør jeg vedde på at ALLE andre som skyter fugl i skog også har, nettopp fordi det er umulig å se så langt i normal tett skog. Kanskje like greit å forby jakt i trekledde omgivelser.

 

Har forresten også jaktet flere sesonger ikledd den gamle orange russedressen min. Ikke ble jeg skutt etter og ikke fikk jeg færre fugl i sekken enn hva jeg normalt pleide å få.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter aldri langs bakken i skog/kratt (uten sikker synlig bakgrunn) og alltid med en god vinkel oppover og trygg bakgrunn! Dvs. om nedslagsfeltet er 350 - 500 meter unna, er jeg ikke så bekymret, for at et haggel tilfledig skulle treffe en tulling, som er mer opptatt av å granske himmlen rett over eget hode og tilfeldigvis få et haggel i øye. Men hvis jeg visste det var folk/dyr i nedslagsfeltet (på den avstanden), ville jeg selvfølgelig ikke ha skutt. Ellers regner jeg det som sikkert nok.

Link to comment
Share on other sites

Nå tar jo dette helt av :lol: . Sikkerhetsavstand på hagle er vel hagldimmensjonen ganger hundre og jeg husker riktig. At dette skal være problem når en skyter oppover er rent svada. Har fått min andel hagl i hodet under andejakt, gjorde ikke vondt i det hele tatt(var ikke BB da :wink: ) skyter en derimot bortover, som f.eks på harejakt, rypejakt når fuglen flyr lavt, er det selvfølgelig viktig å vite hva som er bak.

Link to comment
Share on other sites

Nå tar jo dette helt av :lol: . Sikkerhetsavstand på hagle er vel hagldimmensjonen ganger hundre og jeg husker riktig. At dette skal være problem når en skyter oppover er rent svada. Har fått min andel hagl i hodet under andejakt, gjorde ikke vondt i det hele tatt(var ikke BB da :wink: ) skyter en derimot bortover, som f.eks på harejakt, rypejakt når fuglen flyr lavt, er det selvfølgelig viktig å vite hva som er bak.

Det får jeg ikke til å stemme?

 

7er skal da ha sikkerhetsavstand på 700 meter?

Mens 2er bare skal ha på 200 meter?

 

2er er jo større, og med mer masse flyr de vel lengre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet i slike tråder før, sikkert i denne også på tidligere stadium.

Jeg er for bruk av oransje klær / lue, men ikke påbud. Jeg mener at om vi jegere er flinke nok til å bruke det uten påbud, så slipper vi påbudet... Selvsagt skal vi ha god våpenopplæring, og bygge riktige holdninger for korrekt og sikker våpenhåndtering. Dette er ikke noe å diskutere, og vi må hele tiden jobbe for å forbedre dette.

 

Jeg har hatt en voksen elgku stirrende på meg på 10 meters hold med knall oransje, faktisk helt ny, caps. Hun oppdaget meg ikke før jeg beveget ene fingeren...

Jeg har (nylig) hatt en voksen reins simle stirrende på meg på underkant av 100 meter med samme oransje caps på. Hun beitet videre etter 10 sekunder, og jeg observerte flokken i 20 minutter etterpå i rolig beite.

Jeg har støkket rype på 1 meter ikledd oransje caps iår. Jeg har tidligere gått på skogsfugl på omtrent samme avstand. Ved ett - 1 - tilfelle har jeg misstenkt at jeg har hatt ulempe ved oransje caps på skogsfugljakt. Ett tilfelle totalt, og ikke for å skryte, men jeg har jaktet skogsfugl med oransje caps i en del år nå, og hatt opp en god del fugl utenom.

Min personlige konklusjon er at oransje caps ikke har negative følger for jakta.

 

Det er vel ikke diskutabelt at en person med oransje farger synes bedre for andre folk i terrenget?

Siden fargen ikke gjør noe for jakta, og det gjør at andre ser meg bedre, bruker jeg oransje farger. Og jeg oppfordrer andre til å gjøre det.

 

Om man ikke jakter i terreng med andre ukjente samtidig (som noen mener over), så kan man ihvertfall ikke jakte fugl på statsalmenning eller der det selges frie kort ellers. Da må man jakte på privat og eksklusivt terreng, dessverre er dette for dyrt for meg. Når jeg jakter rype eller skogsfugl har jeg ingen aning om hvilke som jakter sammen med meg, eller hvilke tullinger det kan være. Erfaring har vist at det faktisk kan være enkelte tullinger av dem.

 

Det sies at man skal vite hva man skyter på. De som sier dette misser poenget. De som skyter er overbevist om hva de skyter på. Men hjernen har tolket feil. Man kan si at er man så het skulle man aldri vært på jakt. Det sier man kanskje helt til man er i situasjonen selv. Altså tror man ikke det kan skje før man er der.

 

Det er to typer jegere. Det er de som hardnakket påstår at man skal vite 100% sikkert før man skyter. De som påstår de alltid vet eksakt, og alltid har bakgrunn og aldri gjør feil.

Så er det personer som er åpne for at det kan skje, og gjør det de kan for å redusere risikoen - ikke eliminiere den, for det vet de at ikke går.

Personlig er jeg mest redd jegere i den første kategorien...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i Sverige på rypejakt i år. og han som bad meg med fikk tak i oransje caps til oss. det at jaktkompisene mine hadde den på seg gjorde de mye lettere å oppdage. noe som jeg satte stor pris på, ikke bare for at jeg ikke skulle skyte de , men også fordi jeg hadde kontroll på hvor de var og hva de gjorde. i høyt kjerr var mange ganger det oransje det eneste jeg så. kunne da lettere holde linja og vite hvor jeg kunne tørre skyte.

syntes også synlighet på elgjakt var noe feigt, helst skulle en vært fullt ut camoflert og det hele. men etter å ha sett hvor mye bedre de som hadde vest eller annet slikt på seg syntes under både driv og postjakt så har jeg blitt overbevist om at jaktvesten min den får bli med til helga også. har sittet helt åpent på stein med elg stående 40m foran meg i flere min, satt i ro og da var jeg nok ganske usynlig tror jeg.

Jo tidligere jeg kan oppdage en annen person når jeg jakter, jo tryggere er den personen på at jeg ikke ved et uhell skyter han.

Link to comment
Share on other sites

har prøvd signal capsen min fra xxl på noen smyg etter ender nå senere tid. det virker for meg som at ender avslører meg mye tidlegere når jeg bruker sterk farge. spørsm er jo: hvis vilt ikke ser/oppfatter farger noe særlig-hvorfor er det så mange vilt arter som har camo naturlig? haren skifter sogar etter årstiden... og mange fugle arter har fine farger for å imponere mulige partnere i parings tiden. på støkkjakt og der det er stor tetthet av jegere så er sign farger nyttig. men er ikke helt overbevist på smygjakta ennå....

Link to comment
Share on other sites

Fugl ser farger, ellers hadde det ikke vært noe poeng i at de er fargerike, Hvilket kjønn er det i fugleverdenen som er mest fargerik, jo hannen, da denne vil lokke til seg flest mulig hunner, hunnene er camofarget for å unngå å bli oppdaget av rovdyr når de ligger på egg. som ett eksempel..

 

Hvilken farge er faresignalet hos hjortedyra?

 

har du sett akterspeilet på Rådyr og hjort når de har oppdaget fare, er ikke denne utspilt og hvit, reinen setter spælen i været for at det hvite skal synes bedre ovenfor artsfrender.

Hvilken farge har hvitt i naturen for en som ser sorthvitt, jo hvitt, og det lyser meget godt opp i en gråtonehverdag.

Orange er en type rødfarge, hvilken farge har rødt i sort hvitt, jo grå og gråe nyanser.

Hvem er det vi kamuflerer oss for? andre folk eller dyra?

da blir det helt feil å bruke kamoklær med en mørk grunnfarge, for hvilke farge blir det i sort hvitt, jo sort, og det synes veldig godt.

En jaktvest i Blaze (skogkamo i orange som grunnfarge) blir grå og det mørke bryter opp slik at det hviskes ut.

derfor er faktisk slike klær mere usynlig for hjorteviltet da de ser alt i gråtoner.

Ved bruk av orange cap på F.eks rypejakt så vil fuglen se denne, og resultatet kan være at fuglen faktisk trykker hardere, se på de hundene som har en sak i dekkenet sitt som lager rovfugllyd ved stand, fuglen trykker som bare fy, det er den naturlige beskyttelsen fuglen har når faren er så nære at en flukt vil være dødelig.

De som har vært med på reinsjakt en stund før kamoklær ble populært, hva sa gamlekara, jo kle deg så lyst som mulig, det smelter inn i fjellet, ja jeg bleket Hv jakka mi for at den skulle bli falmet og lys. nettopp for å gi kamo ovenfor reinsdyra.

 

Litt mere supplering:

Jervenjakka mi syntes jeg var mørk for mørk for fjellet mente jeg, jeg tok da jakka og la den ut på bakken i fjellet, så gikk jeg 30 meter unna, jakka forsvant slik at camoeffekten ble svært god, ja faktisk farlig god, en caps med orange i må være et must i en slik setting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

var nok det jeg tenkte ja..... haren skifter jo farge også. div giftige planter og dyr har jo sterke kontrastrike farger for å "advare" om giftig/farlige egenskaper etter det jeg har skjønt..? hvis det er mange jegere som jakter i samme området så foretrekker jeg nok å ta på signal capsen uansett..

 

ser du nevner jerven..... som sagt tidlegere så har jeg jervenduken,og den camoen er farlig god..

Link to comment
Share on other sites

Det er mange rovdyr som har kvast syn. rovfugl, gaupe og slikt jakter med synet. og da vil byttedyrene være mest mulig usynlige og gli inn i landskapet. spesielt de som skal passe sine små, altså hunndyr/fugl. hannen kan nok stikke av men hunnen som ligger på egg eller ¨passer sine små må ha god kamuflasje for ikke å bli sett. og hva gjemmer vi oss for, rovviltet eller matviltet ? vi må uansett ha forskjellig Camo for forskjellig terreng, samme for forskjellige dyr.

Link to comment
Share on other sites

Man kommer ikke fram til noe vettug om man sitter og tenker så det knaker ved kjøkkenbordet hjemme. "Fuglene er så fargerike, selvfølgelig ser de oss når vi har på oss klær med sånn og sånn farge" - Det er ikke sant. Det som for oss ser ut som to like farger oransj, kan se helt annerledes ut for en fugl som også ser at den ene reflekterer mer UV-lys enn den andre. Og den samme fuglen klarer kanskje ikke skille mellom rødt og grønt, slik vi kan.

 

Mange dyr ser fargespekter ut over det vi gjør. Fjærpryden for en fugl ser ikke ut for fuglen slik den gjør for oss - fargene vi ser finnes ikke på selve fuglen, men i våre reseptorer og nervesystem. Farge er ikke en egenskap, men en tolkning. Mange fugler ser lys høyere opp i spekteret, altså UV-delen, og det vil "farge" deres verden på en annen måte.

 

Andre dyr igjen ser så godt som bare gråtoner, fordi deres nervesystem er laget for å legge merke til kontraster eller bevegelser. Og selv om dyr kan se i fargespekter som er større enn vårt, så betyr det alldeles ikke at de ser alle farger like bra. Det er ingen motsetning mellom et stort fargespekter, og det å være fargeblind på enkelte farger!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...