Jump to content

Bruk av signalfarger under jakt?!


Guest Stephen

Recommended Posts

Påbud om bruk av bilbelte ble kjempet imot med nebb og klør her i landet; folk tok ikke beltet i bruk før polisen begynte å skrive forelegg.

 

Du misforstår poenget. Det er forskjell på påbod som bevisleg har ein positiv effekt og påbod som er tufta på synsing.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skyteulykker i et jaktlag er en konsekvens av for dårlig disiplin i hele laget. Juridisk har skytteren ansvaret, men jeg har sett alt for mye av folk som ikke holder formasjonen til at faktisk offeret også må ta delansvar for sin sjebne.

 

Går man på linje, så MÅ linjen holdes. Stopper man opp for å pakke ned jakka eller pisse må hele laget vente. Får man en fuglesituasjon og 1 jeger på flanken vinkler ut av formasjonen for å se etter fuglene må resten av linja vente med bevegelse til formasjonen igjen er komplett.

 

Signalfargene gjør det enklere å holde kontroll på sidemannen, og jeg personlig skyter mye bedre når folk og bikkjer har signalfarger.

Men ikke glem det viktigste: Alle må gjøre som avtalt, 100% disiplin er et minstekrav. Har man ikke respekt og forståelse for denne type jakt er ulykkespotensialet stort.

 

Når jaktkompisen din dukker opp fra en plass han ikke skulle ha vært bør du si: TUSEN TAKK FOR AT JEG IKKE HAR FÅTT JAKTET DEN SISTE HALVTIMEN SIDEN DU FORSVANT UT AV FORMASJONEN. DU KAN RETURNERE TIL HYTTA, SÅ SKAL VI VURDERE DIN VIDERE DELTAGELSE I LAGET.

Link to comment
Share on other sites

Vel..

 

En fjelltur for 7 år siden så opplevde eg det eg vil si var meget ubehagelig. På vei opp så observerte eg jegere ca 200-300m fra meg, og eg husker dette som om det var i går,

Eg var kledd i mørke kle, ikke kamuflasje. Eg tok en konklusjon om at eg skal ha mer en uflaks om det letter fugl mellom meg og jegerne. Det gikk ikke mer en 2-3min så skjedde akkurat det eg fryktet. det lettet fugl mellom meg og jegerne og det smalt. Eg hadde flaks for avstanden var stor ca200-300m så det gikk bra. hørte hagl treffe rundt meg.. hagla hadde nokk ikke stor kraft på den avstand. men hadde det truffet øye så hadde det gått gale. Det var voksne karer og de beklaget så mye.. de "SÅG" meg ikke.

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg på noen måte er tilhenger av ett påbud i denne sammenhengen så er det er det jo ikke noe i veien for at folk som er ute i andre ærend også utmerket godt kan ikle seg noe med signalfarger. Kanskje særlig i perioder og områder der det er stor sannsynlighet for at det foregår jakt. Dette er jo også en god ide i forhold til å bli funnet om de ryker ut for noe annet. Det er jo ikke bare vådeskudd folk kan bli litt redusert av :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det som hadde vært interessant og visst om disse jaktulykkene, er hvor erfarne disse jegerne er og hvordan opplæringen har vært. Er de opplært av generasjoner eller er de opplært av utenforstående (kun jegerprøven) Har forstått det slik at en del jegere begynner og jakte i godt voksen alder, en jegerprøve kan aldri erstatte den opplæringen og oppfølgingen en hadde fått ved å begynne å jakte i ung alder. Bare se på bilkjøring visst en setter seg i bilen for første gang når en er 50 år så har de fleste tyngre for det enn en 20 åring. (obs. dette er synsing ;-)) Å påby signalfarger blir det samme som å si at jakt er livsfarlige og jegere er uansvarlig så alle bør holde seg hjemme under jakta. Dette kan bare løses på en måte og det er at alle som skal på jakt tenker konsekvenser og andres sikkerhet før en begir seg ut i skauen, det er altså holdninger som må bankes inn i skallen på folk.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vell tur-gåere og bærplukkere ikke de mest utsatte heller.. de kommer ofte på stier og i flokk og snakker sammen og de fleste smyger ikke rundt med kammo maling og realtree kamo som gjør at du ikke kan se om de er busk eller tre når de plukke bær. Er vell litt lysere og fargerik uniform somregel?

Virker som noen har forferdelige kvaler med å dra på seg en signal farge, har dere noen veldige negative opplevelser eller erfaringer å komme med? Dere trenger jo ikke fra topp til tå holder med et lite band rundt hatten så er mye gjort.

 

Og det har ingenting med synet til folk å gjøre,jeg har senest denne uka kontrolert synet mitt pga jobben og fikk full skår på begge øyne, full kontrast og 100% fargesyn også.

Men varme kamera hadde jeg ikke, så jeg kan ikke se alt av liv i skogen så venligst hjelp meg med å se deg der du lusker rundt så skal jeg gjøre mitt for at du skal slippe å ende opp som draps-mann med å skyte meg pga jeg ikke kunne gå med "feil" caps :roll: .

 

Ser noen diskuterer påbud og det var vell ikke det TS spurte om?

 

Har dere noen meninger eller erfaringer om bruk av singnalfargede klær under jakta? (Uavhengig av hva du jakter.)

 

 

Selv bruker jeg en oransje cap under skogsfugljakta, da det er lettere å lokalisere jaktkamerater i tett vegetasjon. Mest for det praktiske altså. Men må ærlig innrømme, at dette med sikkerhet har "slått" meg noen ganger. Tenk om! Håper jo selvfølgelig at ikke jegere flest skyter ned i krattet dersom noe rører på seg. Eller i buskene på andre siden av myra. Det siste en bør bekymre seg for under jakta er vel at en selv skal bli beskutt.

 

Del deres meninger!

Positive og negative:

 

Finn jegeren

413141&width=552&height=368&zwidth=552&zheight=368&x=277&y=184.jpg

 

413170.jpg

 

God jakt videre og lykke til med sesongen, håper dere ikke treffer andre likesinnede under jakta og bare får skudd på dyr :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Å? Er alle jegere alltid i beveglese? Aldri noen som feks sitter/ligger på post?

Joda, jeg sitter ofte rolig når jeg er på skogstur med bikkja uten å jakte og. Skal jeg liksom kle meg i signal da så jeg ikke risikerer å bli skutt?

 

Jeg tror ikke jegerstanden er tjent med å begynne og kreve dette av folk, for å være ærlig. Skyter du skal du være sikker, om du så treffer en som ligger kamuflert og er umulig å se må du være forberedt på å ta på deg skylda.

 

Slik som bilister og fotgjengere uten refleks i mørket.

Link to comment
Share on other sites

Sletta sitatet av forrige innlegg. Jegeremeistern.

 

Hei..

 

Det er ikke noe påbud det er snakk om..

Men en oppfordring til jegere og tur folk å ha på seg kanskje et hodeplagg med en god synlig farge.

Dette er egentlig en generell oppfordring til alle som ferdes i fjell og skog.

Om noe hender så er det mye lettere å finne personer som har et plagg som har en signalfarge.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

 

Du kan godt tru at andre jegarar ser deg betre når du har på deg raud lue eller vest. Om dette er tilfelle har eg tilgode å sjå belegg for. Syn er merkelege greier. ....

Om mitt ord er godt nok, så kan jeg berolige deg/bekrefte at jeg ihvertfall ser jaktkompisene mine bedre med en slik:

http://biltema.no/no/Fritid/Jakt/Klar-og-beskyttende-utstyr/Caps-protracker-48813/

Denne gjør hjortejakta hos oss mye triveligere, og uten en slik eller tilsvarende, får en faktisk bli igjen hjemme. Og om en driver kommer litt ut av kurs har en faktisk mulighet til å se dette- og geleide han/hun på rett vei. :winke1:

Se nøye på Hamsun2 sine bilder- putt på en visuell Caps til skarve kr 45.- og tenk selv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer ikke til å begynne med signalfarger, i frykt for at andre skal skyte meg.

 

Og jeg er veldig betenkt, hvis dette med signalfarger blir en mote blandt jegere, eller om det kommer et påbud! Da vil jeg tro, at "triggerhappy" folk blir ennå farligere og skyter på ALT og ALLE, som ikke har signalfarger! En skal vite hva en skyter på og ha sikker bakgrunn! Ellers har en ikke noe på jakt å gjøre!

 

Skal det med signalfarger fungere, så må det i så tilfelle komme et påbud, om at alle som går, løper, arbeider i skogen og jakter, må ha signalfarger!

 

Det neste blir da, å påføre kreatur og hester signalfarger! Ellers blir det ennå farligere for disse dyra. Og hva med andre dyr, som dere ikke har rett til å skyte?

Link to comment
Share on other sites

 

Finn jegeren

Er nok lettere IRL når jegeren er i bevegelse.

 

Burde være veldig enkelt på bildene da vet du jo at det er en jeger på bildet du ser på og ikke hele tiden må vurdere og studere terrenget for mulige jegere og vilt.

"Løsningen" på bildene.

413142&width=552&height=368&zwidth=552&zheight=368&x=277&y=184.jpg

Bilde nr 2. Her er jo jegeren ca 5m "borte" og er jo veldig vanskelig å se. sitter i den store sprekken midt i bildet.

413170.jpg

 

Og bare for å illustrere at det ikke er lett å oppdage ting selv om det står nesten midt i vegen og er lett synlig.

413114&width=491&height=370&zwidth=491&zheight=370&x=247&y=186.jpg

413124&width=383&height=511&zwidth=383&zheight=511&x=192&y=255.jpg

 

Men det må nokk i tilleg jobbes med holdninger til enkelte folk. Men alle vet jo at det ikke skal skytes gjennom kratt og skog selv om det ikke er signalfarger.

 

Noen som har opplevd noe negativt med å ha synlig farge på seg ute i naturen?

Og dere som tror at folk skyter på alt som ikke har signal farge burde jo være de første til å dra på signalfargene.

Link to comment
Share on other sites

Dette syntes jeg sporer helt av og tenderer til idiottråd.

 

Hver enkelt av oss får gjøre hva de føler er riktig der og da. Det finnes ikke noe lovpålagt så her er det fritt frem.

 

Selv er jeg svært glad i livet, unga og familien min.

Når jeg er ute på mine løpe og sykkelturer bruker jeg alltid vest / klær som gjør meg godt synlig.

Dette er et valg jeg tar for at jeg føler meg tryggere. Om jeg er tryggere vet jeg ikke da jeg aldi har blitt påkjørt, og det blir en del økter hver uke.

Når jeg er på jakt tenker jeg akkurat likens. Hva alle og hvermann rundt meg gjør, det driter jeg i, men jeg føler meg tryggere med orange skuldre på jaktjakkene mine 8) . Om dette gjør meg tryggere vet jeg heller ikke da jeg aldri er blitt skutt, men selv ser jeg alle andre postkarer uendelig mye bedre når de også bekler seg med disse nymotens klærne. Ja selv hundefører lyser som ei ildkule når han kommer heseblesende nedover furuliene mot postlinja.

Jeg klarer ikke å se noe negativt med dette.

Link to comment
Share on other sites

Tror heller ingen andre ser noe negativt i påføre seg signalfarger, men som vanlig er det noen som må ha påbud og det kom ganske riktig tidlig på banen i denne tråden også , og det er det mange som har problem med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener jegerstanden "skyter" seg selv i foten, når vi anbefaler signalklær. Liksom: "Vi har ikke kontroll på hva vi driver med,så vi må verne oss mot det" Helt greit hvis man vil bruke det, men bærplukkere og turfolk må ikke føle at de er potensielle blinker, når de er ute. Ja, jeg bruker en fluoriscerende grønn caps selv. Og ja, jeg har vært med på en dødsulykke på jakt.

Det er EN som er skyld i ulykker, og det er mannen/kvinnen bak børsa,ingen andre.

Link to comment
Share on other sites

peders!

Jeg forstår at du føler deg tryggere, med signalfarger. :) Men, tenker du ikke litt lengere da? Hvis et lite fåtall bruker det, er det sikkert bra, i alle fall for deg og dem. Men hva med den dagen eks. 50 - 80 % av jegere bruker signalfarger? Da blir de resterende jegerene og alle turgårer ganske utsatt! Men, du driter kanskje i det!

 

Folk får gjøre hva de vil for meg (og det gjør de selvfølgelig). :) Men jeg advarer likevel mot konsekvensene, hvis ikke ALLE bærer signalfarger, i skog, mark og i fjellet. Kanskje en fordel å fokusere litt på våpenbruk på jakt, enn midletidig falsk trygghet for noen få.

Link to comment
Share on other sites

"Men hva med den dagen eks. 50 - 80 % av jegere bruker signalfarge"

 

vil jeg si at flertallet er fornuftige :wink:

 

"enn midletidig falsk trygghet for noen få."

 

 

Falsk trygghet?

 

Kan det være noen tvil om at de fleste ser knallorange - bedre enn "Nato-fargene"?

Og ikke minst - de trelignende kamuflasjeklærne :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En skal vite hva en skyter på og ha sikker bakgrunn!

 

Om det var en rype eller en hjort midt i bildet her; ville du skutt?

 

413141&width=552&height=368&zwidth=552&zheight=368&x=277&y=184.jpg

Latterlig eksempel. Bildet der må jo være tatt med et kamera fra forrige århundre, rett og slett ufattelig dårlig kvalitet. Kanskje vi heller burde få et forbud mot at folk med dårlig syn skulle få jakttillatelse?

Link to comment
Share on other sites

En skal vite hva en skyter på og ha sikker bakgrunn!

 

Om det var en rype eller en hjort midt i bildet her; ville du skutt?

Så uklart som bildet er, ville jeg ikke skutt i det hele tatt! Og det burde heller ikke andre gjort. Hvis du skyter i slike situasjoner, som bildet antyder, så burde du ikke gå på jakt.

 

Dette bildet er tatt på langt hold og dårlig oppløsning. Hadde jeg vært på hjortejakt (og bildet antyder at dette er langt hold), så hadde jeg gransket omgivelsene til dyret med en god kikket, før jeg vurderte å skyte. Hvis ikke, er det ikke forsvarlig å skyte. Hadde jeg vært på rypejakt med hagle, ville jeg sett om det var menneske (20 -30 meter unna), før jeg vurderte å skyte. Og det ser jeg da, FØR hagla er helt oppe på skuldra, selv om jeg må snu meg! For jakt med hagle, er bildet lite realistisk - for utydelig!

Link to comment
Share on other sites

Det er nok av eksempler på at man kunne unngått uhell.

Ja, til og med på så korte hold som på fuglejakt.

Og særlig hvis "fuglen" hadde vært orange :D

Det å se godt er èn ting - èn helt annen ting er hva man tror man ser.

 

Kan ta et eksempel fra hjemlige trakter - når sydvesten fortsatt var i bruk.

 

Han som skjøt - syntes at han så en orrhane.

 

 

Det siste "orrhanen" sa i dette livet var: "Skyt du folk å du"

 

Han hadde satt seg ned - for å ta en pause - i orrfuglbiotop.

 

 

"lettere for å gjømme seg. Da blir det trolig ferre, som du får støkket."

 

Eller lette på for langt hold :?

 

Men heller en fugl eller to mindre - enn å bli utsatt for/være skyld i en ulykke.

Link to comment
Share on other sites

På skogsfugljakt og rypejakt syns jeg det er greit å bruke rød caps eller lignende vis mann jakter

sammen på støkk.

Og fuglen ser godt fargene og har dermed lettere for å gjømme seg. Da blir det trolig ferre, som du får støkket. Men, deg om det. :)

Eeeeh, hadde knalloransje lue på og signalgrønn jakke på meg på tirsdag og rypa oppdaga meg ikke før jeg gjorde den oppmerksom på mitt nærvær med et smell...

 

Det er gjort utallige undersøkelser på dyr og fugl hvor farger har vist seg å være av langt mindre viktighet enn tidligere antatt.

Link to comment
Share on other sites

peders!

Jeg forstår at du føler deg tryggere, med signalfarger. :) Men, tenker du ikke litt lengere da? Hvis et lite fåtall bruker det, er det sikkert bra, i alle fall for deg og dem. Men hva med den dagen eks. 50 - 80 % av jegere bruker signalfarger? Da blir de resterende jegerene og alle turgårer ganske utsatt! Men, du driter kanskje i det!

 

Folk får gjøre hva de vil for meg (og det gjør de selvfølgelig). :) Men jeg advarer likevel mot konsekvensene, hvis ikke ALLE bærer signalfarger, i skog, mark og i fjellet. Kanskje en fordel å fokusere litt på våpenbruk på jakt, enn midletidig falsk trygghet for noen få.

 

 

Jeg driter ikke i sikkerhet eller andre folk Geco5, det tror jeg du sikkert vet bare du setter deg ned og tenker litt.

MEN, jeg er stor tilhenger at hver enkelt får ta de valg de mener er riktige for dem selv der og da,les skyte eller ikke skyte, orange eller ikke orange.

Sikkerhet er A og Å, så det gidder jeg ikke begi meg innpå.

MEN, det er hevet over enhver tvil at selvlysende orange er mer synlig på 300 meter i terrenget enn camo.

Jeg tror heller ikke at vi jegere skyter på alt som beveger seg og som ikke er orange, dette tenderer til 1 klasse undervisning på barneskolen.

 

Denne tråden er nok et bevis på at det er 0 problem å lage et problem at noe som ikke er et problem :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Personlig bruker jeg signalfarget caps/lue. Etter en haug med år i røde kors hjelpekorps, med dertilhørende søk etter savnede i skog, og på fjellet, vet jeg det er lettere å finne folk med fargerik bekledning.

 

Vet også at uhell kan skje alle, uansett hvor godt forberedt man er....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Pinewood vest i signalfarget løvkamoting og en vendbar grønn/oransj boonie fra samme merke. Hadde på meg begge på jakta i dag, og svigers fant ut av han og skal skaffe seg slikt.

1. Det var lettere for han å finne ut hvor jeg sto/satt/spiste bær uten å kommuniserere via samband.

2. Med tanke på at det har skjedd noen ulykker i nyere tid, så vil ikke han heller ta noen sjanser, da vi ikke er alene på almenninga.

 

+ med vesten er jo ekstra lommer til GPS, Radio, snacks, ammo og øl. :P

Link to comment
Share on other sites

Har man så dårlig syn at man ikke ser en person med mindre vedkommende er iført signalfarge, bør man slutte med jakt og finne på noe annet.

 

 

Kjøss meg i ræva for en påstand! Var på reinsjakt i forrige uke og en av dagene smøg jeg på en flokk. Fant meg fin overhøyde og skulle vente inn flokken som kom på trekk. Dette var relativt lavt i terrenget så det var en del kjerr og kratt. Dyrene kom langs et bekkefar hvor det også var en meter høyt grønt ris. Heldigvis fikk jeg se en annen jeger som kom smygende fra motsatt kant. Denne jegeren krabbet inn i det høye grønne riset og ble helt borte. Men fordi jeg visste at jegeren var der fikk jeg glimt av den innimellom. Jegeren var kledd i grønt og lå i min bakgrunn hvis dyrene kom nærmere eller hvis jeg hadde prøvd i stille innpå. Hadde jeg ikke sett jegeren krabbe inn i riset hadde jeg ikke hatt peiling på at det lå noen der. Men med en signalfarget caps hadde jegeren lyst opp som et juletre i riset!

Link to comment
Share on other sites

kjøpte meg en signal orange caps på xxl i dag...til den nette sum av 19kr :lol: i fjor så fikk jeg besøk av jegere som smøg på lokke endene mine mens jeg satt i jervenduken min.... etter å ha gjort meg til kjenne så snakka vi hyggelig etpar min før dei drog videre. vil si at denne episoden er like mye min egen skyld. jerven sin camo er veldig god,og når man sitter inntil stein og busk så er man bortimot usynlig. kan for ordens skyld nevne at lokke endene ble avslørt som juks av jegerene før jeg fikk gitt meg til kjenne uansett så ingen fare,men en tankevekker var det.jeg

har hatt dårlig erfaring på smygjakt med skarpe farger tidligere,men vil nå prøve engang til før jeg avskriver signalfargene helt.

Link to comment
Share on other sites

En skal SE dyr, sted og bakgrunn, før en skyter! Og der forholdene så dårlig, enten det går på avstand, eller værforhold, som gjør at dyr, terreng og bakgrunn er så utydelig, så skal en holde igjen skudd. Er dere ikke forsvarlige jegere da?

Dette vet vi vel at svært mange jegere ikke har kontroll på til en hver tid, spesielt ikke i dårlig lys på hjortejakt, eller på drev der ting går litt fort.

Jeg tror de fleste prøver å overholde dette, men noen blir "varme i hodet" når jaktsituasjoner oppstår, og da er plutselig sikkerhetsregler glemt.

Hva som skal være problemet med en oransje caps forstår jeg ikke. Enkelt hjelpemiddel som minsker sjansen for uhell.

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Jeg tror at "problemet" er troen på at man synes bedre også for dyrene, og jeg må innrømme at jeg bruker skjelden selvlysende klær selv... Vi er få personer som har hjort og rådyr over et stort område, vi har derfor kontroll på hvor hverandre er via sms. Med andre ord, ofte eneste jeger i området. Jakter vi sammen med postrekker og driv så er det jaktradio, skytesektorer og farget driver.. På småviltjakt går det i vanlige jaktklær, denne tråden fikk meg til å tenke over dette og neste gang jeg skal i vei med hagla skal jeg f.. meg ha på oransje lua. :P

Link to comment
Share on other sites

Har man så dårlig syn at man ikke ser en person med mindre vedkommende er iført signalfarge, bør man slutte med jakt og finne på noe annet.

 

 

Kjøss meg i ræva for en påstand! Var på reinsjakt i forrige uke og en av dagene smøg jeg på en flokk. Fant meg fin overhøyde og skulle vente inn flokken som kom på trekk. Dette var relativt lavt i terrenget så det var en del kjerr og kratt. Dyrene kom langs et bekkefar hvor det også var en meter høyt grønt ris. Heldigvis fikk jeg se en annen jeger som kom smygende fra motsatt kant. Denne jegeren krabbet inn i det høye grønne riset og ble helt borte. Men fordi jeg visste at jegeren var der fikk jeg glimt av den innimellom. Jegeren var kledd i grønt og lå i min bakgrunn hvis dyrene kom nærmere eller hvis jeg hadde prøvd i stille innpå. Hadde jeg ikke sett jegeren krabbe inn i riset hadde jeg ikke hatt peiling på at det lå noen der. Men med en signalfarget caps hadde jegeren lyst opp som et juletre i riset!

Innlegget ditt kombinert med signaturen din... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Forskningen sier jo at hjortvilt ser tilnærmet svart hvit. Men en av egenskapene disse signalfargene vi bruker nå har er jo at de reflekterer mer lys. Så en signal gul eller oransje farge må jo da i mitt hode fremstå som kritt hvit for dyrene. Derfor ville jeg tro at en vanlig rødfarge ville være bedre, med tanke på kamuflasje.

 

Når det er sagt bruker jeg signalfarger på jakt alt etter situasjonen. Posterer man på kråkejakt tar mann ikke på seg oransje caps.

Går jeg på skogsfugljakt går jeg stort sett med oransje caps, ikke nødvendigvis med tanke på sikkerhet i skuddsituasjonen. Men det gjør det så mye enklere å se de andre slik at man kan plassere seg optimalt.

Jeg tror at det at man ser jaktkompisen sin og kan plassere seg riktig i forhold til ham uten for mye roping har drept mer fugl en en oransje caps har reddet.

 

Jeg tror de fleste jegere har et godt forhold til dette, og vi trenger ingen reguleringer. Ofte er det lurt å ha signalfarger, andre ganger egner det seg ikke. Alt etter jaktmetoden, terrenget eller situasjonen.

 

Begynner man å regulere dette blir det bare masse juss og noen kommer til å ende opp med noen urimelige dommer, eller bøter.

Link to comment
Share on other sites

Kan vi ikke bare finne frem gamle FN blå hjelmer, splintbeskyttende briller og blå "skuddsikker" eller splintvest? Det beskytter jo litt i tillegg til at blått synes sånn passe det også? Da er vi både synligere og bedre beskyttet. Staten kunne jo kanskje sponset litt av utstyret? Briller bruker jo alle ved skyting og lading allikevel? Hvorfor ikke på jakt der det, om man ser igjennom tråden og siste dagers triste hendelser, kan tenkes å komme ei haglskur gjennom buskene? Sår gror, men øyne er mer knot å fikse...

Link to comment
Share on other sites

En liten avsporing: Er det noen som vet om noen som selger fluoriserende hattebånd av skapelig kvalitet?

 

Jeg har for flere år siden funnet det ultimate hodeplagget til (skogs)jakt, nemlig Stetson Explorer med utfellbare øreklaffer, og det er ikke aktuelt å ofre denne komforten og funksjonaliteten for ei orange skyggelue i ett, eller annet plastikkmateriale :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...