Jump to content

Bruk av signalfarger under jakt?!


Guest Stephen

Recommended Posts

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Man må vel være omtrent hjernedød om man ikke blir aktsom hvis man ser noe orange i skuddfeltet?

Ja.

 

Men problemet oppstår dersom man ser noe som IKKE er oransje og automatisk tror det er vilt. Det var vel det Per-S mente.

 

Jeg er positiv til bruk av signalfarger - men vi må ALDRI komme dit at vi tror alle som ferdes i terrenget bruker signalfarger.

Link to comment
Share on other sites

Det er nevnt at den psykologiske faktoren ved å vente at et dyr kommer får jegeren til å se det han ønsker å se, nemlig et dyr. Dette har skjedd flere ganger. Dersom jegeren forventer at alle mennesker har signalfarger vil det være enda lavere terskel for å oppfatte noe uten signalfarger som et jaktbart dyr.

Derfor er ikke signalfarger en kjapp universalløsning for å unngå vådeskudd, den kan føre til at ikke jegere blir mer utsatt, og det er jo ikke hensikten.

Det absolutt viktigste er en grunnleggende aktsomhet, og å akseptere at det kan finnes personer som roter rundt i buskene etter sopp og bær.

Link to comment
Share on other sites

Det som tar lengst tid å lære en jeger er att vi har god tid. Blir det for lite tid bør en vurdere andre jaktmetoder. Det går ann å skyte hele elgkoten uten drevjakt. Jo lengre tid fra dyret blir observert til skuddet går, jo mer info får mann. Nå dyr ikke er skremt har de også god tid.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg så og si aldrig bruker singal farger på jakt. Jeg syns det strider mot litt grunnlegende prinsipper, jeg har banket inn i skallen om at man skal syns minst mulig. Dette kommer også av at jeg ikke jakter sammen med mange. ofte er vi bare 2 stykker, har jo altid god radio kontakt vel og merke. (jakter for det meste rådyr, due og rev) Men under drev jakt på rådyr så hender det gjerne at jeg har på meg noe som syns litt bedre.

Link to comment
Share on other sites

Som Vestlandsjeger skriver er signalfarger ingen erstatning for aktsomhet, men et suplement. Dersom alle er innforstått med dette kan det være nyttig.

Det må aldri bli en sovepute, og man må alltid observere dyret over tilstrekkelig lang tid slik at man er sikker på hva som beskytes og rigtig treffpunkt før man skyter.

På haglejakt er dynamikken noe anderledes, og det er her jeg mener at den største gevinsten er. Det er lettere å holde øye med kameratene når de har signalfarger, og det er ofte flere personer i et begrenset område samtidig med at det ofte er flere fugl i luften samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Var på sauesanking her om dagen, iført en vendbar camofleece med orangecamo'n ut. Var på vei etter en saueflokk gjennom en trang dal (råttilågdalen, navnet sier litt om stedet...) som er maks 5-6 meter bred med storskog på begge sider, og en smal sti i dalbunnen, overstrødd av glatte og sleipe steiner. Man kan godt kalle det en bekk, det rant godt i dalbunnen der.

 

Null mobilforhold, selvsagt. Ikke langt fra folk, men langt nok i slike sammenhenger.

 

Midt nede i dalbunnen totalhavarerte jeg, et fall som var som tatt rett ut av den beste komedie. Begge beina rett opp i været, saftigste kroppsdel klaska i bakken, midt på en stein - skarp sådan. Karra meg på beina igjen etter et halvminutt i bunn av bekken for å klarne hodet nok til å oppfatte at jeg var i en del enda. Hoftekammen som fikk det verst, og nå er stort sett hele hofta blåsvart.

 

Så til tankeeksperimentet - hva om. Hva om jeg hadde blitt liggende der, f.eks med hofta splitta i to. Null mobilforhold, som sagt, men jeg lurer på om sikringsradioen var i lomma. Tror det, husker ikke akkurat. Det er rett og slett et sted man må gå seg rett på, men fra lufta ser man jo alt - men en grønn mann i et trangt dalsøkk der skogen står tett innpå?

 

Det er ikke bare faren for vådeskudd som tilsier at man bør kle seg i noe synlig under jakt - og forsåvidt også annen friluftsaktivitet...

Link to comment
Share on other sites

Iløpet av årene - har jeg vært med på endel redningsaksjoner

Èn gang ble vedkommede funnet pga. en liten rød sekk som han hadde. Forøvrig var han kamofarget.

 

Han ble funnet på 2 m dyp - mellom noen tangklekser - ene og alene pga. sekken.

 

Som Jibrag er inne på: Det ville vært vært mye enklere for letemannskap (på bakke og i luft) - hvis saknede hadde orange klær.

 

Og er man bevissløs av en eller annen grunn, og ikke kan gi lyd fra seg - kan letemannskaper gå cm fra den savnede hvis denne ikke har farver som skiller seg ut.

 

Jeg - eller rettere sagt hunden, fant et lik som letemannskapene hadde gått 50 cm fra.

I og med at det var noen snøflekker i området, var det greit å se hvor manngarden hadde gått. Men pga. tidligere erfaringer, så jeg ikke bort i fra at vedkommede kunne ligge i dette området allikevel. Denne var kledd i hvit kamo

 

Og når det er ganske så sikkert at dyrene ikke blir skremt av signalfarger - ser jeg liten grunn for at man ikke kan bekle seg noe fornuftig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Huff, signalfarger på jakt? Joda, jeg vet det er å anbefale med tanke på sikkerhet, men jegeren i meg nekter plent. Å gå med skrikende farger på jakt blir i min verden som å dra på sjekkern med en rosa T-shirt med HOMSEPATRULJEN på brystet :lol:

 

Jeg vil være usynlig og lydløs, ikke stikke frem som en papegøye på Svalbard.

 

Hjortevilt ser kanskje ikke rødt (de er ikke fargeblinde, etter det jeg har lest meg til er det sammenliknbart med rød-grønn fargeblindhet), men fugl har gjerne bedre syn enn oss mennesker.

 

 

får gjøre som man vil, men heller har en signal caps og/eller vest på seg og heller skyte et dyr mindre i året (hvis det i det hele tatt utgjør noe), enn å bli skutt selv å aldri få oppleve jakt lenger.

Må jo tenke litt på de andre jegerne også, gjør det jo lettere for andre å, med tanke på posisjonering. må være mye triveligere å synes nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt signalfarger under jakt tidligere, men for et par dager siden hendte det noe som kanskje snur trenden for min del: Jeg var på skogsfugljakt med noen venner, og vi skulle møtes etter morgenøkta for felles lunch den ene dagen. I tillegg til oss var det to andre grupper med jegere i det middels store terrenget. Jeg rusla nedover veien(!) mot stedet jeg skulle møte de andre og ante fred og ingen fare. Bikkja gikk pent ved fot og alt var idyll. Så, plutselig - et hagleskudd bryter stillheten, og i samme øyeblikk hører jeg haggelsvermen slå inn bare to meter over hodet mitt i grankjerret på andre siden av veien :shock: Jeg roper og skriker for å gjøre skytteren klar over at jeg er der, men denne vil ikke gi seg til kjenne. Skuddet ble avfyrt fra maks 60 meter, og jeg vil ikke tenke på hva som kunne skjedd dersom svermen hadde gått et par meter lavere...

 

For ordens skyld; jeg vet at ikke det var noen av mine kompiser som avfyrte skuddet da disse var i helt andre deler av terrenget.

 

Puh!

Link to comment
Share on other sites

Kutta sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Skummelt med slike episoder, ingen tvil om det. Men, den andre jegeren gjør jo ikke noe "ulovlig" i den forstand. Så å fare med kjeft og bannskap synes jeg blir litt dumt i en sånn situasjon.(sier ikke at du gjorde det)

Husker svigerfar fortalte om noe lignende, at de satt nedenfor en høyde for en pust i bakken, da det farer en hagleskur over hodet på dem.

Link to comment
Share on other sites

Det er nevnt at den psykologiske faktoren ved å vente at et dyr kommer får jegeren til å se det han ønsker å se, nemlig et dyr. Dette har skjedd flere ganger. Dersom jegeren forventer at alle mennesker har signalfarger vil det være enda lavere terskel for å oppfatte noe uten signalfarger som et jaktbart dyr.

Derfor er ikke signalfarger en kjapp universalløsning for å unngå vådeskudd, den kan føre til at ikke jegere blir mer utsatt, og det er jo ikke hensikten.

Det absolutt viktigste er en grunnleggende aktsomhet, og å akseptere at det kan finnes personer som roter rundt i buskene etter sopp og bær.

 

Selvfølgelig er det ingen universalløsning. Og selvfølgelig skal jegere ha en grunnleggende aktsomhet. Det er vel såpass innlysende at det ikke behøver å diskuteres. Noen er heitere i topplokket enn andre og noen er vel sikkert også en risikofaktor i skauen uansett.

 

Men å påstå at bruk av signalfarger gjør at ikke-jegere blir mer utsatt syns jeg er drøyt. Bruken av signalfarger gir en så sterk kontrast i forhold til både bakgrunn og vilt at det gir et umiddelbart inntrykk. Det stemmer liksom ikke helt i den konteksten det dukker opp i.

Link to comment
Share on other sites

Og for å fortsette på forrige post:

 

Hvis signalfarger kan redde ÈN eneste vådeskuddsulykke, jegere eller ei, så er det jaggu verdt at ALLE jegere bruker signalfarger.

 

Og dette med at signalfarger på jakt strider med prinsipper eller grunnleggende tanker om hvordan jakt skal utføres syns jeg er tåpelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 month later...

Forbanna tøys! Folk må lære seg å se hva de skyter på FØR de skyter. Det må da være mye viktigere å skrive om grunnleggende våpensikkerhet, enn å prøve å lappe på idioti med signalfarger. De kurerer hverken at folk peker børsene sine på hverandre, bærer dem etter avtrekkeren, eller gjør tøm våpen med magasinet i, inn i bagasjerommet.. Ikke at de skyter på alt som rører seg heller - for det er det som er problemet.

Så kan man ha signalfarger der man jakter mange sammen, poster ved siden av hverandre, osv. Om man er så triggerhappy at man skyter før man ser hva man skyter på så kan man holde seg hjemme.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ingen har "stålkontroll", men det er forskjell på å prøve, gjøre sitt beste, og å oppføre seg sånn som en ser mange gjør - og det er lett å velge hvem en jakter sammen med.

Å jakte med et ukjent antall ukjente i skog, gjerne i skumring er i min bok helt uaktuelt uansett.

 

Men tenk over: Du sitter på bukkepost, når løfter du rifla, når avsikrer du?

- når noe beveger seg i skogkanten (så du kan skyte fort)

- når noe som ganske sikkert er et dyr kommer utpå

- et dyr går over åpningen du dekker

- du ser horn

-

-

osv

 

 

På elgpost:

- når du hører det bråker i krattet?

- når du ser at elgen helt sikker er skytbar

når har du rifla oppe og fingeren på avtrekkeren?

 

Mitt inntrykk er at mange har skuldra rifla for lengst, når elgen kommer ut av krattet - og da er det KORT vei, om det er noe annet enn en elg..

 

K

Link to comment
Share on other sites

http://www.nrk.no/nordland/opplevde-jak ... 1.11241149

Her har vi en sånn kar som ikke så hva han skjøt på....

 

Hver og en får avgjøre selv om en velger den tøffe, fornuftige full-kontroll-folk-får-lære-seg-linjen, eller spanderer den ekstra sikkerheten en orange lue til 39,90 kan gi..

 

 

Når det er sagt; jakt er omtrent risikofritt sammnelignet med det meste annet; feks basehopp og sportsdykking. Uten at det hjelper om du blir truffet..

Link to comment
Share on other sites

JA da må alle som skal gå ut av døra hjemme bruke signalfarger? Både i trafikken og på tur i skog og mark..

 

Jeg synes det er litt feil fokus når vi tror utstyr kan forhindre flere ulykker. Synlige klær er jo greit, bruk av jaktradio også - men alle som går i skogen kan da ikke ha jaktradio og melde hvor de er til enghver tid.

 

Jeg mener at jegerne (og jeg er jeger selv) bør sette fokuset på "gamle" sikkerhetsregler som sikker bakgrunn i stede for å tro at utstyr alene hjelper mot jaktulykker. Småviltjegere og spesielt rype/storfugljegere er ikke spesielt flinke til nettopp det, å tenke på bakgrunnen bak målet. Jaktmetodene som benyttes på dette viltet krever ofte horisontale skudd i hodehøyde og med hunder og folk "i alle retninger". Derfor mener jeg at det bør settes enda større fokus på sikker bakgrunn for skudd under slik jakt. Jakt på annet småvilt med hagle er ikke like "risikofylt" med skudd rettet mot bakken (hårvilt) eller opp i lufta eller ut over vann (ender, gjess og sjøfugl).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å tenke på noe som ble skrevet i en annen tråd. Et eller annet sted har de prestert i å skyte på en skurtresker, tohjulstraktor og et brøyteskjær (samt masse annet). Hvilken farge hadde disse? Jo, signalrød! :mrgreen:

 

Men at man må ferdes i skogen med refleksvest, tyder jo bare på jegere som har glemt eller ikke var tilstedeværende under jegerprøvekurset, når det gjelder "du skal ikke ta opp børsa en gang før du er 110% sikker på hva du skal skyte på".

Link to comment
Share on other sites

Dere glemmer noe vesentlig; det er ikke for at du ikke skal skyte noen du har på deg den lua; det er for at du ikke skal bli skutt...

 

 

 

AD skutte traktorer, forhøstere, kyr, hester osv; det finnes ørti ganger flere histroier om slikt en faktiske hendelser; samme med skutte bærplukkere (eller tyskere skutt i hodet av nordmenn 1940-45..)

Link to comment
Share on other sites

Og er det noe som tyder på at signalfarger hjelper i disse sakene? (har land med påbud om slikt å finne på statistikken over land med få jaktulykker f.eks?) Eller er det bare "det kan hende at det bare en gang er akkurat det lille som skal til og da er det verdt det"?

Link to comment
Share on other sites

Finnes vel statistikk på alt en kan tenke seg, så det gjør det sikkert.

 

Men klarer ikke å skjønne motstanden mot å ha på seg en liten fargeklatt; det som går igjen i flertallet av slike hendelser her i landet er at skytter ikke så den han traff og at den som blir truffet er en annen jeger.

Nå blir jeg ikke forundret en mm om det kommer et påbud, alt en trenger er der, det mangler bare en ivrig politiker.

 

Personlig har jeg ikke lyst å bli skutt, derfor drar jeg på meg den orange lua og vet at jeg dermed har bedret muligheten for at andre jegere ser meg. Ikke har jeg lyst å skyte noen heller, derfor hadde det vært kjekt om andre jegere også kunne ha på seg noe annet en grønt og ghillie.

Link to comment
Share on other sites

I USA oppgies det at ca 16milioner personer jakter; i det siste året jeg i farten fant statistikk for var det 65 personer som ble drept av skudd avfyrt av jegere. For USA og Canada under ett opererer pressen med ca 100 som blir skutt pr år.

 

I norge var det i fjor 1 dødsulykke (hjortejakt i Masfjorden) , 230.000 personer betalte jegeravgift.

 

Det er altså ikke nok tilfeller til å få en meningsfyllt statistikk.

Link to comment
Share on other sites

Men klarer ikke å skjønne motstanden mot å ha på seg en liten fargeklatt;

 

Det er vel ikkje fargeklatten i seg sjølv, men påbodet dei fleste har vanskar med.

 

Personlig har jeg ikke lyst å bli skutt, derfor drar jeg på meg den orange lua og vet at jeg dermed har bedret muligheten for at andre jegere ser meg.

 

Ein liten skrivefeil her ser eg. Det skal vel stå "...derfor drar jeg på meg den orange lua og tror at jeg dermed har bedret muligheten for at andre jegere ser meg."

 

Når ein sit og ser etter hjorten er det utruleg kva som blir til hjort. Berre sjå kva som skjer i trafikken kvar vår. Ein bilist skal ut på riksvegen, ser til venstre etter bilar men ser ingen. Køyrer ut i vegen og får motorsyklisten rett i venstre forskjerm. Dette fenomenet opptrer såpass hyppig at MC-organisasjonane verda rundt har kampanjer retta spesifikt mot dette problemet. Når ein normal, relativt oppegåande (nåja, kva som er "oppegåande" med to hjul for mykje kan diskuterast) bilist klarer å forveksle ein motorsykkel i rørsle med tomme lufta kan ein lure på effekt ei raud lue vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Men klarer ikke å skjønne motstanden mot å ha på seg en liten fargeklatt;
Det er vel ikkje fargeklatten i seg sjølv, men påbodet dei fleste har vanskar med.

Jeg er imot tilnærmet alle påbud/forbud av denne typen; allikevel mener jeg at all fornuft tilsier at det er litt smart å gjøre det lille ekstra som gjør at andre jegere ser deg.

At det vil komme et påbud til slutt-helt sikkert-det handler bare om tid og en gnist.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det skytter sin feil; alltid-hver gang; ingen som har sagt eller skrevet noe annet.

Kan vi ikke da hjelpe hverandre til å fokusere på sikker opptreden med våpen, og til å lære hverandre dette. Det vil være mer fruktbart, og ha større effekt enn en debatt om signafarger.

Mitt bestemte inntrykk er at en hel del jegere synes "man har det travelt" når det kommer dyr, og at en "ikke alltid rekker" å se så nøye etter... Vi skal heller ikke glemme at svært mange jakt/våpenulykker skyldes utrygg våpenbehandling i nærheten av hverandre der en vet godt hvor alle er, men ikke hvor pekefingrene er, eller hvor munningene peker. En forbedring på dette - "de fire reglene" vil komme alle til gode, ikke bare jegere som går med signalfarger..

Et par plasser jeg jakter synes jeg dessuten det er veldig greit å ikke vises, jeg synes rett og slett at det er bedre at turgåeren ikke vet at gikk stien til rådyrbukken foran posten min, enn at han skal gå "spissrotgang" forbi en selvlysende jeger - det er ikke alle som synes det er greit, "sikter han på meg?" En kollega av meg snakker forresten enda om den gangen han ble siktet på av jeger da han var ute og jogget, ut ifra historien utvilsomt for å bruke siktet som kikkert..

Bortsett fra at jeg tror en økt (veldig økt) fokus på trygg våpenbruk vil gjøre mer for sikkerheten på jakt enn signalfarger, så vil det også gjøre mer for omdømmet av jakta, og bidra til å dempe oppfatningen av at : "i jakta er det ikke trygt å gå i skogen". Vi kan bare ikke pålegge bærplukkere og turgåere å gå med signalfarger - et slikt land, der det må påbys, eller er nødvendig, det vil jeg ikke ha. Og det gjelder jegere også.

Jeg er forøvrig helt enig i at signalfarger er en god ide når en jakter sammen med andre, men det er mye viktigere å vite hvor en har hverandre, og ikke minst - hva en skyter på. Man blir uansett ikke immun mot skyteulykker av signalfarger.

 

Når ein sit og ser etter hjorten er det utruleg kva som blir til hjort.

Denne vil jeg på det sterkeste angripe! Det 'ER sant, og mye rart har man ønsket og trodd til forskjellige dyr, de beveger seg tilogmed, med bare øyne, og med kikkert, men man SKYTER ikke på det? Dersom er er så preget av ønsketenking og overtatt av jaktlyst at en har skutt, eller siktet på tuer og busker med hensikt å skyte, så bør en virkelig tenke seg om.

 

Jeg har aldri hatt andre jegere i siktet. Men jeg har to ganger hatt helt utenforstående i siktebildet, oppdaget mens jeg siktet på dyr - i begge tilfeller dyr i bevegelse, oppdaget personene i siktebildet mens jeg fulgte dyret, og ventet på skuddsjanse, med fingeren på avtrekkeren... Det er en jævlig uggen følelse, og jeg har endret framgangsmåte, både mhp. finger, sikring og sikting på dyr i bevegelse.

Å presse andre folk til å endre sin oppførsel eller bekledning, eller noe som helst på grunn av vår jaktlyst og mangel på selvkontroll synes jeg vi kan holde oss for gode til.

Vi må også huske at vi aldri kan fjerne risikoen, bare redusere den - se på hun som skjøt skigåeren i Sverige - kula gikk gjennom elgen, elgen døde, kula vinklet av, og drepte en skiløper langt inni skogen bakom...

 

påbud

Kan vel like godt starte med å forby camoklær da - digital først tipper jeg :wink:

K

Link to comment
Share on other sites

allikevel mener jeg at all fornuft tilsier at det er litt smart å gjøre det lille ekstra som gjør at andre jegere ser deg.

 

Dei færraste er vel innbitte motstandarar av for/påbod som bevisleg har noko for seg, t.d. bruk av bilbelte. Påbod med bakgrunn i synsing (også kjent som "sunt bondevett") er noko anna.

 

Du kan godt tru at andre jegarar ser deg betre når du har på deg raud lue eller vest. Om dette er tilfelle har eg tilgode å sjå belegg for. Syn er merkelege greier. Hjernen filtrerer effektivt bort det den meiner den ikkje har bruk for, rett og slett for å kunne kunne behandle dei store mengdene informasjon det er snakk om på ein effektiv måte. Korleis informasjonen vert filtrert og tolka er påverka m.a. av dine forventningar og ønsker, slik som ein ser døme på i trafikken (jfr den usynleg motorsyklisten) eller i fenomenet vardøger.

 

Lat oss tenke oss at det vert påbod om raud lue for alle som deltek i eit jaktlag. Dette vil muligens gjere det enklare å sjå dine jaktkameratar, fordi hjernen din er innstilt på at kompisane dine har raud lue på seg. Men kva skjer når ein ser "noko" som beveger seg utan raud lue? Er det hjort eller sauesanker? Her er det fort gjort å gå i ei felle - dersom det beveger seg og ikkje har raud lue så er det eit dyr.

Link to comment
Share on other sites

Når ein sit og ser etter hjorten er det utruleg kva som blir til hjort.

Denne vil jeg på det sterkeste angripe! Det 'ER sant, og mye rart har man ønsket og trodd til forskjellige dyr, de beveger seg tilogmed, med bare øyne, og med kikkert, men man SKYTER ikke på det?

 

Det er jo ein del av problemet. Vi ser jo at det skjer jaktulykker der folk vert skotne på fordi jegeren er overbevist om at det er snakk om eit dyr. Mulig at hjelm med gul rotell på ville funke, men ein fargeklatt? Njaaa, skeptisk...

 

I andre tilfelle vert folk trufne fordi jegeren er så fiksert på dyret i siktet at han totalt overser kompisen eller forhausteren i bakgrunnen. Slikt kan skje når adrenalinet pumpar.

 

Som du seier kan ein berre redusere risikoen (som allereie er forsvinnande liten, lat oss ikkje gløyme det), ikkje eliminere den. Eg er av den meining at det er lite å hente på å kle opp 140000 jegarar i refleksvest eller oransje caps. Eg vil tru at meir tolmodige jegarar ville gi større gevinst. Kanskje ikkje så enkelt når eg høyrer kva enkelte betaler for ei vekes hjortejakt...

Link to comment
Share on other sites

Dei færraste er vel innbitte motstandarar av for/påbod som bevisleg har noko for seg, t.d. bruk av bilbelte. Påbod med bakgrunn i synsing (også kjent som "sunt bondevett") er noko anna.

 

Påbud om bruk av bilbelte ble kjempet imot med nebb og klør her i landet; folk tok ikke beltet i bruk før polisen begynte å skrive forelegg.

Sikring av barn i bil? Omtrent ingen som tenkte på engang; i 1982 måtte bilseter for barn spesialbestilles-ikke en butikk som hadde å selge.

Vedder på at det var samme historien med MC-hjelm, vet det var samme leksa med hjelm på verksteder og bygg/anlegg(de sliter enda med dette).

Påbud om å ha flytemidler til alle i båt? Bare noe sprøyt....

Link to comment
Share on other sites

330skvadronen vil ha farger på jegere for å finne de.

Selv bruker jeg og de andre jeg jakter sammen med oransje luer. Men da for å finne hverandre.

Vi er svimlinger hele gjengen, bråkjekke og storkjefta i eget selskap men våpensikkerhet er det absolutt fokus på. Aldri kamra våpen med mindre vi er i jaktsituasjon eller oppdager fugl. Helst ikke i magasin engang, eller magasin i våpenet.

 

Forstår ikke at enkelte kan være så blåste at de ikke har enkel våpendisiplin inne.

 

.22LR er jo ikke så kraftig at den kan skade noen... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...