Jump to content

Bruk av signalfarger under jakt?!


Guest Stephen

Recommended Posts

Har dere noen meninger eller erfaringer om bruk av singnalfargede klær under jakta? (Uavhengig av hva du jakter.)

 

 

Selv bruker jeg en oransje cap under skogsfugljakta, da det er lettere å lokalisere jaktkamerater i tett vegetasjon. Mest for det praktiske altså. Men må ærlig innrømme, at dette med sikkerhet har "slått" meg noen ganger. Tenk om! Håper jo selvfølgelig at ikke jegere flest skyter ned i krattet dersom noe rører på seg. Eller i buskene på andre siden av myra. Det siste en bør bekymre seg for under jakta er vel at en selv skal bli beskutt.

 

Del deres meninger!

Positive og negative:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bruker nesten alltid en orange vest fra Swedteam (de har forresten en ny modell i år som så meget bra ut). Da har jeg også noen ekstra lommer til å ha småting i så sekk/rumpetaske blir overflødig. Jeg slipper å tenke på kanskje/dersom, og i forhold til viltet så skaper ikke dette med signalfargen noen problemer. Vi kan jo like gjerne legge forholdene mest mulig til rette for at alt skal gå bra.

 

Jakter en god del i Sverige på på en del områder der så er signalfarge påbudt. Ikke dumt.

 

Fikk forresten en "dum" ide i går kveld. Etter fotballkampen mot Nederland så skal jo det norske hjertet finne noe å trøste seg med. Hva med de orange "cowboyhattene" 50% av det hollandske publikummet bar. Et sett slike til jaktalget kommende høst, med jaktlagets navn og logo innbrodert, og vi blir i alle fall kommentert av nabolagene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg har blitt meir og meir bevisst på dette sjølv. Og dei jaktlaga eg jaktar på har blitt meir og meir bevisst på det. og det er bra!

Sjølv har eg ein signaloransj cap's. Brukar den alltid når eg går drev, og brukar den og meir og meir på post. I alle fall når vi har tette postrekker og når eg brukar "uvanlege" postar.

Drivarane brukar og no som regel refleksvest. Sikkerheten er mykje meir ivareteken, og i og med at alt blir meir oversikteleg so går egentleg dreva enklare.

Hjortedyra ser etter sigende ikkje dei fargane som vi har som signalfargar. Blir vistnok berre gråtone for dei.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt orange camo fra Cabela`s: jTykkere/god/vind- og vanntett jakke til vinterbruk - og tynnere skjorter for Afrikajakten.

 

Dyrene reagerer ihvertfall ikke - men når jeg tok på meg denne fargen i Afrika - fikk de nesten sjokk der nede :D .

Og ble jeg mobbet :wink: ?

 

Bildet av afrikaskjorten kan du se på www.tyskjaktterrier.no - under Jakt i Afrika.

 

 

Blir jeg skutt - er det ihvertfall forsettlig drap - og ikke vådeskudd :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det som egentlig er litt merkelig, er at særlig reinsjegere har det med å pakke seg inn i mest mulig kamuflerende farger. Hvis det er én arena der jegerne bør være synlilge for det menneskelige øye, så er det nettopp i reinsfjellet. Jeg og kompisen min opplevde et år nesten å bli truffet.

Link to comment
Share on other sites

På reinsdyrjakt bruker jeg orange overtrekksvest, det er jammen meg idiotisk å ikke bruke signalfarger når man vet at det ofte kommer flere jegere rundt en flokk. En annen ting er at man på reinsdyjakt skal respektere at den som har kommet først på en flokk har førsteretten, men da må man jo kunne se den som eventuelt ligger på dyre allerede.

Link to comment
Share on other sites

Fugler ser farger, mange flere nyanser og varianter enn oss mennesker.

Katter ser ikke farger, men i grånyanser fra sort til hvit.

Hunder ser heller ikke farger.

Hjortedyr ser heller ikke farger, dette gjelder også storfe, så det å vifte med en rød klut foran en okse er ikke mere virkningsfullt enn en klut med hvilken som helst farge.

Men de ser nyanser, gradert fra mørk til lys.

Det er bevegelsen som vekker oppmerksomheten.

Link to comment
Share on other sites

Jakter jeg i områder der det kun er jeg som har jaktrett så bruker jeg kun camofarger. Er jeg derimot på storvald og mange jegere rundt omkring så er det en selvfølge å ikle seg knallfarger. Som regel er det en rød caps. Har av og til brukt gul refleksvest.

 

Går jeg ettersøk derimot så er det konsekvent refleksvest til både meg og bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en del tullinger rundt om kring, så det hender jeg tar på meg noe rødt av hensyn til det. Men hvor mange mennesker er skutt i Norge fordi de ikke var rød av farge. Ingen? Kanskje et ikkeeksisterende problem...

En kollega av meg ble skutt i ansiktet under rypejakt så det skjer. Om en rød lue hadde fått kamerten hans til å holde skuddet da rypa fløy opp mellom dem vet ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vet at det har hendt. Men de fleste ulykkene er uaktsomme vådeskudd hvor man "tilfeldigvis" blir skutt i ansiktet, uavhengig av farge på cap'sen.

 

Men bør slippe å springe rundt i skogen og oppføre seg som en veiarbeider på E18. Å skyte mennesker er drap, da de aller fleste vådeskyttere dømmes for uaktsomt drap. Jeg synes det er en god ide og gjøre mine jaktkamerater oppmerksom på at jeg vil ta det MEGET ille opp hvis noen skyter på meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En skulle ihvertfall tro at signalfarger ikke hadde noe negativt utslag for jaktutførelsen ved jakt på hjortedyr. Ved jakt på fugler skulle en tro at farger spiller en større rolle. Men selv om fugler ser farger vet jeg ikke om de oppfatter de på samme måte som mennesker?

Uansett er det utvilsomt en sikkerhet å ha signalplagg når en jakter sammen med andre, kanskje spesielt på steder der det er jegere en ikke vet hvor befinner seg.

 

Hvordan har det seg forresten med villrein? De er jo dagaktive, og skulle man ikke tro at evolusjonen hadde skaffet de litt fargesyn etterhvert? Dyr uten fargesyn har jo ikke den evnen fordi evolusjonen har prioritert opp nattsynet.

Link to comment
Share on other sites

Les gjennom denne linken:

http://www.mountainsafety.org.nz/assets ... nSummary(2).pdf

I vår kommune stemmer desverre oppsummeringa etter granskinga av ulykker i denne rapporten der ein jeger har skote ein annan jaktkammerat.

I ein del statar i USA er det påbode med vist mykje orange blaze cm2 under all jakt.

Fargesynet hjå hjortedyra er annanleis enn hjå menneske. Enkelt forklart så er desse dyra fargeblinde.

Sogndal ettersøkslag nyttar alle følgjande vest under søk

33o65gz.jpg

Dette som ID og av tryggleik.

Når jakta startar i haust vil laget bruka Swedteam sin Microjacka HW Blaze art. 60-126 for å ha tryggleiken på si sida. Denne kostar kr 1045 og er med mange gode lommar framme og ein stor bak. Glidelåsen framme har to glidarar og jakka er utstyrt med refleks. Storleiken og forma på plagget er svært godt. Samanlikna med dei to hundeførarvestane får ein mykje meir for pengane. Etter å ha vist fram Orange Blaze fargen til ein del hjortar her i kommunen er opplevinga positiv. Dette er ei trygg investering under drivjakt.

Nor-Team Engros AS som fører Swedteam yter god service.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

begynner å få mer og mer sansen for signalfarger under jakt. under posteringsjakt skal man jo sitte i ro uansett så der har det ikke noe å si om man bruker det. og på fuggeljakt bør det egentlig brukes. letter det en fuggel er det jo lettere å se en oransje vest stå foran deg, som gjør at du holder igjen skuddet enn en grønn jakke.

oppfordrer alle til å bruke signalfarger, liv kan berges og det er viktiger enn å skyte et dyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er en god ide og gjøre mine jaktkamerater oppmerksom på at jeg vil ta det MEGET ille opp hvis noen skyter på meg.

 

Alle vil være vel enig i at å skyte en jaktkamerat blir tatt ille opp, både av den som evt blir truffet, men ikke minst av den som har skutt.

Om signalfarger kan minske denne sjansen er jo det en billig forsikring!

 

Jeg bruker signal caps på all jakt.

Under elgjakta er det nå påbudt for alle drivere i vårt jaktlag med signalvest.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig ikke tenkt på å bruke signalfarger før siste par årene. Fikk en knall oransje caps av fruen til bursdagen, så da betyr det nok at hun også har tenkt på det! Den har jeg på meg fra jeg går ut av bilen til jeg sitter i den igjen. Er så tragisk å lese om ulykker. Det er jo alltid noen som blir etterlatt og, og signalfarger hjelper helt sikkert tror jeg. Er mye lettere å finne jaktkompisen i skogen når man bare trenger å titte etter en fæl farge!

 

Men, når vinterjakta starter, så har jeg tenkt å bruke nyinnkjøpt vinterkamo. Hvordan vil en signalcaps virke i forhold til fuglen da? Knall oransje mot hvit bakgrunn er jo rimelig synelig for oss mennesker!

Link to comment
Share on other sites

Etter et par uhell i jaktlaget, et på rypejakt med person som ikke holdt linja, og et på skogsfulgjakt, hvor samme person ikke holdt linja, tok vi grep. Personen som ikke klarte å følge retningslinjene jakter ikke med oss mer. Laget er forøvrig splittet i et lag hvor festen på hytta er viktigst, og vi som liker jakta for å jakte, og heller tar en fest hjemme. Jeg jakter en del forskjellig, og etter disse to episodene som er nevnt over (den ene kunne endt tragisk) har vi som fremdeles jakter sammen satt oss ned å tenkt sikkerhet. Her er noen av våre betrakninger og tiltak:

 

Rypejakt: Hold avtalt retning og gjerne linje, så man slipper å få noen surrende som ei fulgebikkje foran, og gjerne midt i smørøyet ved oppflukt. Det skader heller ikke med en frisk farge på capsen. Det hjelper også godt å droppe den siste ølen på kvelden, for ikke å snakke om knerten i sekken oppe på fjellet.

 

Skogsfulgjakt: Etter min mening kanskje den skumleste jakta med tanke på ulykker. Lydløs framrykking, gjerne i grønne klær, i tett og kupert terreng. Dette kombinert med raske skudd, og for mange et intenst ønske om å felle fulg, kan være en skummel kombinasjon.

Tiltak: Jakt kun to stykker sammen. Bruk signalfarge på capsen. Jakt sammen med en du stoler på, og gjerne har jaktet mye sammen med. Det hjelper godt på samspillet at dere kjenner hverandres adferdsmønster på jakt. Avtal retning og hold linja. Husk at det går raskere å gå over en topp, enn for makkeren som går nedenfor og må gå rundt. Sjekk ofte possisjonen til makker.

Link to comment
Share on other sites

Brukar signaloransje caps når eg går til og frå post og når eg går drev. Trur eg skal få meg ein vest i tillegg når eg går drev. Både med tanke på tryggleik og av praktiske årsaker. Er mykje lettare å halde kontroll på dei andre i drevet og å "holde linja" når dei skinner oransje eller gult gjennom krattskogen.

 

På post og smygjakt må eg innrømme at eg brukar den grønne patruljehatten. Syns den bryter hovudforma betre og har betre kamo-effekt.

 

Når eg jaktar med nye folk eller folk eg ikkje jaktar so ofte med, so er den oransje capsen på konstant. Eg har og fått bestemora mi til å strikke raude huer til meg, fadern og brodern slik at vi kan ha signalfarge når kulda setter inn og :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg har ingen erfaring med jakt så langt. Men, med fersk jegerprøve håper jeg jo selvfølgelig på at jeg skal komme meg ut på jakt jeg også. Da er det selvfølgelig like viktig at jeg også kommer meg hjem igjen, like hel. Jeg har også fundert litt på dette med fargebruk på jakt. Da jeg har hatt besøk av både hare, rev, grevling, rådyr og elg på eiendommen min. -Og samtlige av disse har beveget seg mindre enn 10m ifra husveggen (og med alt mulig fargesprakende skrot stående omkring), så er min konklusjon at dyr ikke er særlig opptatt av fargene på det de ser, men heller stoler på fasong (og bevegelse). Hvis man da skal kamuflere seg, så er det kanskje viktigere å bryte opp fasong/siluett fremfor å 'gjemme seg'?

Jeg vil da tro at en kamuflasje-dress, som inneholder en eller annen signalfarge vil være nesten like god som en ren kamuflasjedress, eller jakke. Tenkt f.eks woodland hvor de svarte feltene er byttet ut med signalorange ?

noe à la dette:

hunting-jacket.jpg

 

Jeg mener bestemt at jeg har sett noe tilsvarende, hvor grunnfargen ikke var orange, og denne brøyt opp konturende enda bedre. Men, jeg fant den ikke igjen nå i farta...

Link to comment
Share on other sites

Tenker aldri på at jeg burde hatt signalfarger på meg under jakt.

Og har aldri følt meg utsatt for fare under jakt heller...

 

Men en gang lå jeg alene på en reinsflokk i et par timer og ventet på sjansen min. Plutselig dukker det opp en jeger på motsatt side av flokken, frekk som bare det, og skyter ett dyr rett foran øynene mine. Flokken forsvinner i en fei, og det blir ingen ting på meg. Jegeren unskylder seg og er forbauset når jeg dukker opp.

 

 

 

Men det var visst ei tøff ungjente på jakt :shock: , så jeg synes egentlig det bare var moro. Var faktisk en fin oppvisning i effektiv reinsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Orange jakke i vinterformat/og sommerformat er standard.

Den orange caps`en blir av og til skiftet ut med bredbremmet lærhatt, men ellers så lyser jeg opp som et fyrtårn.

 

Og dyrene som jeg har jaktet på i Afrika, og hjorten her hjemme - er sikkert ultra-nærsynt :wink: ,

da både Kudu og hjort har vært innenfor 15 m`ern uten å ha reagert.

 

Den som skyter meg - gjør det ihvertfall forsettlig :wink: - og skal ikke slippe for lettvint unna :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg går alltid i rød jakke på rypejakt. Enten en svart/rød grilljakke eller knallrød regnjakke.

 

Vi er som regel 3 stykker, og det er ikke alltid så enkelt å holde linja. det hender at avstandene øker pga. terrenget, og jeg bruker veldig mye av tiden til å speide etter kameratene som har grønne klær og rød lue. Skulle ønske at de hadde like mye farger som meg, så jeg kunne slappe av litt.

 

De nest siste rypa jeg skjøt i år lettet og fløy til siden og over en forhøyning i terrenget. Det første jeg tenkte var at "Bjørn er lengre bak" så skjøt jeg rypa. Og det stemte. Bjørn var på andre siden av forhøyningen, men 50m lengre bak.

 

Hadde jeg ikke fulgt så nøye med, at jeg visste hvor han var, så hadde det vært uforsvarlig å skyte rypa som var 0,5m over bakken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier alltid å sette på det røde regntrekket til sekken. Fungerer ganske så bra, har også en rød cap som brukes nå og da. Går jeg sammen med andre jegere så plystrer vi på hverandre ganske ofte om vi ikke ser hverandre, det gjør også andre jegere oppmerksomme på oss om det skulle være noen i nærheten. Ser jeg andre jegere så gjør jeg meg til kjenne med engang og slår gjerne av en liten prat.

Link to comment
Share on other sites

For min del har signalfarged caps vær standard de siste årene, og i det siste ,da spesielt under drivjakt i Polen, brukt signalfarged vest.

 

En annen ting som jeg blir å bruke på fremtidig rypejakt er ASTROE'n !!! Har en DC-20 som snart blir erstattet med DC-30, og da ser jeg for meg å putte DC-20'n i sekken på jaktkompisen! Da har vertfall jeg litt oversikt hvor bikkja OG jaktkompisen min befinner seg! Og da ASTROE'n blir mer og mer utbret, så ser jeg for meg at dette godt kan brukes feks. drivere, hundefører ovs...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bestemt at jeg har sett noe tilsvarende, hvor grunnfargen ikke var orange, og denne brøyt opp konturende enda bedre. Men, jeg fant den ikke igjen nå i farta...

 

Noe som dette?:

 

JJ0201C35C.jpg

JJ0503G35C.jpg

 

Den første er ei membranjakke (samme jakka som i camo-settet til jahti-jakt), den andre en vendbar fleecejakke med orange camo på en side og grønn på motsatt.

Link to comment
Share on other sites

har bruke blaze orange caps i mange år, men har i år også anskaffet vest og ny caps for noen få dollar på ebay. Bruker capsen er altid, untatt ved singeljakt på fugl. De ser den veldigt godt!!! Skal eg på hjort elg eller rådyr blir somregel vesten også med, Ihvertfall vist eg jakte med andre, eller vet andre jakter inærheten. er jo også den fordelen at folk finner deg lettere hvist uhellet er ute.

 

Sefølgeligt e det noen som komenterer og mobber, men dyra legger ikke merke til disse fargene er min soleklare erfaring. (fugler gjør, rovdyr vet eg isje)

Link to comment
Share on other sites

Huff, signalfarger på jakt? Joda, jeg vet det er å anbefale med tanke på sikkerhet, men jegeren i meg nekter plent. Å gå med skrikende farger på jakt blir i min verden som å dra på sjekkern med en rosa T-shirt med HOMSEPATRULJEN på brystet :lol:

 

Jeg vil være usynlig og lydløs, ikke stikke frem som en papegøye på Svalbard.

 

Hjortevilt ser kanskje ikke rødt (de er ikke fargeblinde, etter det jeg har lest meg til er det sammenliknbart med rød-grønn fargeblindhet), men fugl har gjerne bedre syn enn oss mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil være usynlig og lydløs, ikke stikke frem som en papegøye på Svalbard.

 

Heller se ut som en papegøye enn ei kule i kroppen. Og du kan være så usynlig og lydløs du bare vil hvis du ikke tenker på vind, vind, vind. Og tenker man på vinden er det utrolig hvor nærme man kan komme viltet selv som papegøye.

 

I los, hold 15 meter:

1159712727.jpg

 

I los, hold 25 meter:

1223906563.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heller se ut som en papegøye enn ei kule i kroppen.

 

Jeg VET jo det, men likevel. Nå jakter ikke jeg i store lag, max er tre på skogsfugljakta. Normalt bruker vi radio, og da har vi nok kontroll til at det går greit. Siste tur var vi uten kommunikasjon, og da endte vi med å gå hver for oss godt spredd i terrenget, uten radio ble det umulig å holde kontroll. Andre jegere er selvfølgelig en risiko der vi jakter, så man må likevel passe på.

 

Fortsett å skriv om gode erfaringer i papegøyeklær, kanskje dere klarer å ta kål på sperrene mine.

Link to comment
Share on other sites

Folk får gjøre som de vil, papegøye eller ikke papegøye.

 

Men dersom jegere konskvent bruker signalfarger risikerer vi et øket antall vådeskudd.

 

Hvorfor?

 

Det finnes noe som heter bærplukkere, soppsankere og vanlig turgjengere.

Det betyr at vi som jegere ikke på noen måte kan skyte før vi er 100% sikker på hva vi skyter på.

Dersom vi tror at alt uten signalfarger er fritt vilt, så blir det fort en bærplukker med ræva i været som får svi.

Det å tro at alle mennesker som er ute i naturen er identifiserbar ved signalfarger er feil, og vil senke aktsomheten blant jegere, slik at risikoen øker for personer utenfor jaktlaget dersom de kommer inn i jaktområdet.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, men det forutsetter to ting:

 

1. At jegernes bruk av signalfarger ikke har noen signaleffekt (!) på andre. Jeg vil tro at bærplukkere og turgåere vil bli mer bevisst på synlighet om vi jegere er det.

2. At vi jegere faktisk ER bevisst på bakgrunnen når vi skyter. Å være sikker på hva vi skyter på er en ting, men når orrhøna spruter ut av lyngen og millisekundene løper tror jeg fokuset vil og må være begrenset. Kan noen med sikkerhet si at de ville sett en grønnkledd person i bakgrunnen i det kornet sveiper forbi fuglen?

Jeg er svært fokusert på folk jeg på forhånd vet er i terrenget, ser jeg andre begynner jeg øyeblikkelig å sette begrensinger på skuddvinkler. Men når skuddet er underveis vet jeg ikke om jeg vil se en person som jeg ikke var klar over på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Men dersom jegere konskvent bruker signalfarger risikerer vi et øket antall vådeskudd.

 

 

Den syns jeg er meget drøy. At jegere på en eller annen måte skal tro at alt som ikke har signalfarger er fritt vilt er vel å ta det noen kilometer over streken.

 

Den psykologiske effekten ved de aller fleste vådeskudd er at sterke forventninger kan styre et menneskes persepsjon/oppfattelse. Feks at man vet det er rådyr på tur mot posten, man hører kvistknekk, det er bevegelse og man "ser" dermed et rådyr. Dette har bl.a skjedd en landskjent forfatter med et titalls år jakterfaring.

 

En signalfarget caps eller vest har store sjanser for å bryte denne illusjonen da slike farger står i sterk kontrast med hva man forventer å se.

 

Men for all del, noen jegere kamuflerer seg i hue og ræva og tror de er fullstendig lydløse og usynlige. Ja noen til og med smyger bak figurer av viltet de jakter på.

Link to comment
Share on other sites

Ja her provoserer jeg med vilje.

Men i denne tråden er det hittil ikke skrevet noe om andre enn kamerater på jaktlaget eller andre jegere.

Det er mange andre som har en legitim rett til å ferdes i naturen, og de har ikke nødvendighvis signalfargete klær selv om det er påbudt i jaktlaget.

Derfor endrer ikke jaktlagets krav om signalfarger noe på jegerens aktsomhetskrav. Det er et absolutt krav at jegeren skal være sikker på hva som skytes på, og det skal være slik at skudd ikke avfyres før det er omtrent 100% sikkerhet for at det kan skytes et dødelig skudd. Dvs jegeren skal være sikker på at det er riktig dyr, riktig kjønn og skuddplassering skal være 100% sikker. Det skal også vurderes om det er sikker bakgrunn før det avgies skudd. Er det noen som slurver med disse reglene?

 

Hva er da fordelen med signalfarger?

Link to comment
Share on other sites

En tredje forutsetning, som Ladden har vært inne på:

 

Du forutsetter at det faktisk er mulig å være 100% sikker. Jeg tror ikke det er mulig, og bevisene er på min side. Øynene er ikke videokamera, hjernen er ikke en datamaskin. Det er nok av eksempler på folk som har skutt det de var 100% sikre på var et dyr, for så å finne en jaktkamerat død.

 

Muligheten for feiltolkning vil alltid være tilstede, det vi må se på er midler for å redusere disse. Sterke farger er ett slikt middel. At vi lett glemmer turgåere i dette har du rett i, men erfaringsmessig er 9 av 10 møter i skogen andre jegere, og 90% er veldig mye bedre enn ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Ja her provoserer jeg med vilje.

Men i denne tråden er det hittil ikke skrevet noe om andre enn kamerater på jaktlaget eller andre jegere.

Det er mange andre som har en legitim rett til å ferdes i naturen, og de har ikke nødvendighvis signalfargete klær selv om det er påbudt i jaktlaget.

 

Helt klart, men for å snu litt på argumentasjonen, så er det sjelden turgåere, soppentusiaster eller andre "ikke-jegere" er kamuflert fra topp til tå og ansmyger målet sitt usynlige og lydløse i riktig vind heller :lol: . Det er grenser for hvor uangripelig en kantarell kan være.

Link to comment
Share on other sites

...En annen ting som jeg blir å bruke på fremtidig rypejakt er ASTROE'n !!! Har en DC-20 som snart blir erstattet med DC-30, og da ser jeg for meg å putte DC-20'n i sekken på jaktkompisen! Da har vertfall jeg litt oversikt hvor bikkja OG jaktkompisen min befinner seg!

 

I Statene selger Garmin en modell som heter Rhino. Den har mye til felles med Astro, med kommunikasjonsdelen som sender ut possisjonsdata. Det vil si at alle som har en Rhino GPS med seg vil se resten av Rhino eiere i næromerådet i kartet på GPS'en. I likhet med tidligere Astro'er er ikke denne godkjent i Europa. Hadde det kommet europeisk versjon hadde det gått kort tid før noe sånnt lå under julegrana mi...! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...