Jump to content

Vefsn/Ranautstillinga 2009


Ranger

Recommended Posts

Vi prøver oss igjen, jeg og dunkern melder på de håpefulle på Vefsnutstillinga og Ranautstillinga, som denne gang arrangeres i Mosjøen 22. og 23. august. Se link:

 

http://www.rtbk.no/ranautstillinga.html

 

EDIT: Utstillinga er flytta til Kippermoen ved Mosjøen sentrum!

 

Og siden dunkern har bursdag den lørdagen så oppfordrer jeg alle til å slenge innom Mosjøen camping, vi har bestilt hytte allerede! :mrgreen:

 

Dette er ei dobbeltutstilling, med hhv rumensk og israelsk dommer i gruppe 6 lørdag og søndag! :shock: Det kan jo bli spennende, tviler på at pelsen til Ares favoriserer på funksjonalitet der, de har vel aldri sett en petit i en norsk granskog vinterstid! :lol:

 

Dette er ei litt større utstilling enn Hattfjelldal; i fjor deltok 600 hunder på Ranautstillinga og 500 på Vefsnutstillinga. Disse utstillingshelgene arrangeres annethvert år i Rana og Vefsn.

 

Harald Inge: Denne gangen stiller du, det er ikke konfirmasjoner i august! :wink:

Meld på folkens, la oss ha et litt større utstillingskammertreff denne gangen! :wink:

 

Her er Ares som meget ung herremann etter Ranautstillinga i fjor: :P

normal_DSC00393.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He he, få ei ung, pen ei til å stille med bikkja, 18 år og i bikini, da kan ikke dommeren annet enn å gi bikkja alt! :mrgreen:

 

Custer; Du må benytte sjansen til å få premiert bikkja, seriøst!;

To 2.premier etter fylte to år er alt som kreves på utstilling for å kunne jobbe mot Jaktchampionat.... Og Laila banker garantert inn to 1. premier på de to utstillingene...!

 

Var jeg deg så.... Med palestinaskjerf eller ikke! :wink:

 

Og den bikkja er det jo bare å vise skogen, så jager hun som f*** :!: Sykle henne i form du, så fikser hun resten! Og kona di er en flott handler om du ikke vil sjøl. :wink:

 

Dessuten så fortjener både bikkja og oppdretter/opphav at Cowboy Laila får prøvd seg... Enten du skal avle på henne eller ikke i framtida.

 

Vi har ikke mange sjansene her nord, og kan aldri nå igjen bikkjer sørpå som har xx antal utstillinger og jaktprøver å velge i, men jeg mener vi må gjøre vårt beste...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja det blir trivelig! :D Får håp du klare å få bittelitt mer kjøtt på beina på drevern, da blir det kanskje enda bedre enn første! Ser hva du sikter til, med forstod det sånn at den andre tispa var likså mye på hugget som din. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Thyra er klar til ei ny utstilling.Jeg lærte litt av den forrige utstillingen og nå kommer jeg til å justere litt på for og napping. hun var også altfor slapp i ryggen , som kan komme av for lite aktivitet og trim. det har jeg tenkt å rette på. oppstilling er også for dårlig og det kommer til å blir sjerpet inn på så nå blir det andre boller regner jeg med................

 

normal_DSC00639%7E0.JPG

Er jeg ikke lekker

 

normal_DSC00798.JPG

Her er vi på treningsleir

Link to comment
Share on other sites

He he, det var treningsleiren sin ja! :lol: Men hun ligger jo pent på utstilling der da! :mrgreen: Litt seriøs trim både med pels og kondisjon kan sikkert gjør underverker, det er jo på høy tid med høstoppkjøring nå... Du får svøm bikkja mye i sommer når du har sjansen!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke hu 17 a Ranger eller var det 18 du sa? Men jeg støtter fortsatt den teorien der, bare se på når nye biler lanseres. Hvem ser på bilene da? Ikke jeg i hvert fall, følger med på damene som visstnok viser fram det nye underverket.

Link to comment
Share on other sites

He he, regna med den kom ja! :lol: Viste seg jo at jeg fiksa den biffen noenlunde sjøl, så jeg sender a videre til General Custer istedet! :mrgreen:

 

Kjempeintern, men det er et eksempel på hva slags artige konversasjoner som kan dukke opp i plenum på den utmerkede kammerchatten! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ska skjerp mæ :mrgreen:

 

Men synes godt du kan meld på utstillinga, som æ skreiv; det e ikke nå å vent med, hundan e snart to år, veit du ikke digge idéen om utstilling, men som et nødvendig onde gjør du unna det du treng på ei helg no da vettu! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Campingplassen i Mosjøen ligger på Kippermoen. Det er ca 300 meter fra campingen til utstillingsområdet. De som har bobiler og campingvogner trenger de ikke campingplassen, for det er bra med oppstillingsplasser i regi av Vefsn Hundeklubb.

Send en e-post til red@vefsnhk.com for bestilling av plass til vogner og bobiler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hørte dommeren i gruppe 6 lørdag, han rumeneren vel, har meldt frafall, og at det jobbes for å skaffe ny dommer. Får håpe arrangøren klarer det! Noen som har noe nytt? Har ikke inntrykk av at nettsidene til arrangørene er de som oppdateres hyppigst... 19 dager igjen nå, blir spennende dette!

Link to comment
Share on other sites

Da er det heldigvis avklart en ny dommer i gruppe 6 lørdag! :D Det blir Hassi Assenmacher fra Tyskland og på søndag som tidligere oppsatt, Janiki Steinbock fra Israel (artige navn! :wink: ).

 

Søndag 23. august, Ranautstillinga, er det påmeldt hele 637 hunder, men de aller fleste er raser med mange glade fellesbenevnelser, feks "skjødehund". :roll: Jeg tror ikke jeg vil stille meg opp for å se på Toy Puddel feks. :wink:

 

Av de drivende hunderasene, som jeg er mest interessert i, finner vi bare 4 petit basset griffon vendeen, 4 beagle, 1 dunker (dunkern sin - gratulerer med BIR :lol: ) og 1 russisk støver.

 

Petitene blir å finne i Ring 1 fra kl 11.30 søndag. Etter det jeg hører så er tidspunktet 08.30 lørdag, men tidsskjema er vanligvis til for å sprekkes med høye kneløft, så vi belager oss på mye venting.

 

Synd at ikke flere lokale/regionale petit-eiere stiller opp! Rasen TRENGER premierte hunder også her nord! (Hører du General Custer - slapping! :lol: )

 

Vefsn er tregere til å oppdatere om sin utstilling, så der ligger det ikke ute info om oppmøte og antall påmeldte bikkjer lørdag.

 

Link: http://www.rtbk.no/ranautstillinga.html

 

EDIT: Redigerte innlegget litt for å få alt rett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det må stilles i ringen først jeg tar ingenting for gitt. med dommere fra utlandet kan allt skje .isak er alene men det er ikke gitt at det går bra. musklene er ikke som i vår og han er litt løs i gangen.

Thyra derimot er bedre enn i vår og jeg regner som gitt at hun tar rent bord denne gangen :lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Bare ei drøy uke igjen, og jeg funderer på at det kanskje hadde vært på sin plass med litt ringtrening...? :roll:

 

Har liksom bare vært på vedlikeholds-modus med Ares i sommer, tatt på utstillingsbåndet bare en gang i uka, toppen... :roll:

 

Nei her må det skjerpings til! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

normal_DSC01491.JPG

 

Veldig fornøyd med bikkja i dag! :D

 

Det ble 1.Kval, 1.Konk, 1.BHK, CK, Cert og BIR! :D Ares har da fått sitt andre Cert og mangler bare Storcertet fra NKK for å bli utstillingschampion, vel og merke hvis det går bra på drevprøver. :wink:

 

Kritikken fra den israelske dommeren Janiki Steinbock:

Good size, correct built, nice head with well, correct ears. Good ribcage/tail, topline should be a bit better. Nice bone, correct angulation and movement.

 

Lørdag ble det "bare" 1.Kval og 1.Konk, jeg vet ikke helt hvorfor det "glapp" litt der og CK/Cert uteble, men det kan hende tyske dommerøyne så noe jeg ikke ser. :lol:

 

Men uansett, Ares er nettopp fylt 2 år og har bare vært på 4 utstillinger og fått førstepremie kvalitet og konkurranse på samtlige, pluss to utstillingscertifikat, så jeg kan ikke klage! :D

 

At det ble ei fanstastisk helg for dunkern med hans petit og dunker også gjorde dette til ei knallhelg, godt betalt for å prioritere dette framfor trening i skauen. :wink: Og som dunkern sa; bilen hjem var så full av sløyfer og rosetter at det så ut som en middels sigøynerleir inni der! :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:DThyra fikk to Cert på utstilling i Mosjøen :D

Petit Basset Griffon Vendeen Thyra Hadde sin livs opplevelse i utstilingsringen i helga.

 

Det åpnet med 1 kval 1 konk CK CERT og BIR og videre i Gruppefinale fikk hun 3BIG.

 

Dommer var Hassi Assenmacher fra Tyskland og kritikken ble skrevet på engelsk :

Nice bitch. wery nice head and expresion. Dark eyes. Good ear carrige. Nice Body

Correct in all parts. Moves well.

 

normal_DSC00970.JPG

 

Tatt lørdag rett etter bedømmingen i BIG ringen

 

normal_DSC01470.jpg

 

Bedømming i BIG ringen Lørdag

 

normal_DSC01475.jpg

 

En glad eier og hund etter en flott dag på utstilling :D

 

Søndagen kom og stemningen var spent om morgenen for Thyra da det hadde gått så godt første dagen.

 

og resultatet uteble ikke med dommer Janiki Steinbock fra vistnok Israel bare forsatte det:

 

1 Kval 1 Konk CK CERT BTK og Thyra møtte sin broder Ares og ble da BIM. :D

:D Gratulere Ares og Ranger med det andre certet til Ares. :D

 

normal_DSC01490.jpg

 

Her er en stolt eier med premiesamlingen til Thyra etter utstillingen :mrgreen::oops::D

 

Og ikke nok med det så ble Dunker NUCH NJCH Isak stillt ut i Championklasse og her er dommer

Janiki Steinbocks Krittikk:

X-lent head and xpress. Very nice neck,topline,tail and nbcages. Good bone corr ang, Good Movement.

 

Det ble 1 Kval 1 Konk CK BHK BIR og han gikk da videre til Gruppefinale som han vant og ble 1 BIG. :D:D

 

I Best In Show finalen ble det ikke premie og eier får ta skylden for dette med en noe for sen fart i ringen.men vi prøvde og det ble for tøft for en jakthund denne gangen :oops:

 

Men det ble en minnerik helg med full klaff . En helg man husker lenge og kan juge mye om i kveldene utover høsten i jakthytta.

Og jeg takker alle som var med og heiet på Isak og meg i finalen :P

 

normal_DSC01483.jpg

 

så nært ble det :?

 

normal_DSC01487.jpg

 

Posering på Korgfjellet etter en nevepirrende dag og hund og fører var helt utslitt etterpå.

 

det er sjelden jeg har kommet hjem med et sånnt premiebord jeg måtte bare ta et blide:

normal_DSC00975.JPG

Link to comment
Share on other sites

He he, ja det var en fryd å følge dunker Isak i ringen søndag, at en ren jakthund med minimalt treningsgrunnlag for spjåkete fesjå danker ut over 600 selskapshunder med eiere fylt til bristepunktet av ambisjoner i ringen, det var MER enn artig! :mrgreen:

 

nordlandsdrevern; Flakking kom ikke, han måtte på jobb i havet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Går så bra så :D Han trives bedre i skogen enn i ringen, takk og lov at det ikke er motsatt.

Fikk jo en 2 og det er det som må til på den fronten for et fremtidig JCH :D Men fruen gir seg nok ikke før de har fått noe bedre, men det blir ikke før mars er over :D

Nå må du rette opp signaturen din :!:

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...