Jump to content

Fine tips til bilderedigering.


Mauser68

Recommended Posts

Er det nokon her inne, som er ihuga fotografer, og som kan gje litt tips, korleis ein skarper opp og forfrisker fargene på digital bilder i forskjellige program ?

 

Eg har fått meg eit fint brukt Canon 20D her, og har lest i følge tester at dette kameraet lager gode bilder, men litt uskarpe for at fotografer skal ha muligheit til å redigere dei.

Om dette stemmer 100% det skal eg ikkje påstå, men så har eg lest.

 

Eg har diverse foto program, man har omtrent aldri satt min fot i desse, og kjenner ikkje til muligheitene for å redigere bilder. Skal sjekke kva program eg har når eg kjem heim i dag.

 

Hvis nokon kan komme med tisp å triks i denne tråden, eventuelt lage ein eigen tråd for dette, hadde det vært knallfint. :)

Link to comment
Share on other sites

Den desidert enkleste metoden å "freshe" opp et bilde på, feks i Photoshop, er å velge "Auto levels". Dvs da tar programmet selv og justerer farge, lys og kontrast utifra slik bildet er. Når jeg uthever dette så er det fordi hvordan sluttresultatet blir avhenger av hvordan utgangspunktet er. Er det feks bare enstonige farger så vil reultatet kunne bli dårlig, men det ser man fort, og det er bare å trykke "angre". :wink:

 

Skal legge inn eksempel på autolevels i Photoshop Elements 2.0 (ja jeg vet, hoinngammel versjon :lol: ) kontra ujustert bilde.

 

Ujustert:

normal_DSC01090_kopi.JPG

 

Autolevels:

normal_DSC01090.JPG

 

Tilfeldig valgt bilde.

 

Jeg vet ikke om dette er i gata på det du lurer på, men kan iallfall si at de fleste digitale kamera leverer filer som er MENT å justeres i redigeringsprogram, ellers kan de fort bli blasse.

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten bemerkning til bildene til Ranger.

 

Personlig så mener jeg at det nederste bildet nå er blitt litt for mørkt i de mørkeste partiene. Ved bruk av Auto Levels så har du fått frem mer "smell" og kontrast i bildet, men det har gått litt utover tegningene i de mørkeste partiene i bildet. Se f.eks. på jakka til personen på benken, under hans venstre arm er det nå blitt borte en del av skyggevirkningene som kommer av skrukker og bretter i jakka. Disse bør jo ideelt sett komme frem. Det samme gjelder tegningene under benken bak hunden, samt oppe i "skuret" øverst til venstre i bildet.

 

For å få frem litt av disse tegningene igjen, ville jeg har justert litt på tonekurvene i bildet (file - adjust - curves i Photoshop) Drar man litt i kurven for de mørke partiene, vil slike tegninger bli tydeligere igjen. Men drar man for mye i disse kurvene, så kan bildet fort bli blast igjen.

 

Man bør mao finne et balansepunkt mellom kontrast og smell, og det å få med alle deltaljene i bildet. Som ellers i verden er det vanskelig å få både i pose og sekk. :D

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Ei jpg fil har veldig lett for å "sprekke" om man blir ivrig med spakene i PP, prøv heller å endre parameterne som du har i kamera slik at fila er mest mulig ferdig.

Har selv nesten utelukkende gått over til raw format med fremkalling i Lightroom, da har man uendelig mye mere å spille på.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere ting du spør om, lys/mørk på bildet justerer jeg i levels (Ctrl L), eller Curves(jeg bruker bare Photoshop, allt gjelder dette programmet).

 

Skarpheten justerer jeg med "Filter - Sharpen - Unsharp mask", dette må gjøres fordi aller digitale kameraer har et filter foran brikken som heter anti-alaison filter e.l., dette skal forhindre en del uheldige optiske effekter, og krever at bildet må skjerpes etterpå.

 

Fagemetningen justerer du i "saturation".

 

Jeg anbefaler alle å bruke Raw, og gjøre mest mulig i Raw-konverteren.

Link to comment
Share on other sites

Det beste tipset jeg kan gi for å få litt skarpere bilder er å ta bildene i RAW format (ikke JPG). I raw har du mye mer informasjon i bildet og du kan enkelt endre eksponering, fargetemperatur, kontrast etc. uten at du ødelegger kvaliteten like mye som i jpg.

 

Her er en print screen av photoshop elements. (tok bare et mislykket bilde som jeg hadde liggende så ikke se på selve bilde)

Dette bilde åpnes når du starter en raw fil i elements.

1244729411_resized.jpg

Da er det bare å dra litt i "spakene" til du blir fornøyd ;)

 

Tips til program (selv om du ikke spurte om det)

 

Det finnes mange fine og enkle program til en billig penge (tilogmed gratis) men jeg mener Adobe Photoshop er ideelt selv om det er dyrt. Photoshop elements er et fint alternativ, det er en litt mindre utgave (og mye billigere).

Photoshop c4 koster 8795

photoshop elements koster 995

(prisene hentet fra komplett)

 

Kjøper du elements kan du jo lære deg det først, hvis du finner ut at det blir for lite (det er fortsatt et program med MANGE funksjoner) kan du jo kjøpe Photoshop c4 senere

 

Har også brukt photoshop lightroom. da kan du organisere filene og du får opp samme valg som jeg viste ovenfor.

 

 

Ja jeg mener det er Adobe som lager de beste bildebehandlingsprogrammene og holder meg til det koste hva det koste vil ;) (selv om jeg sikkert ikke klarer å utnytte alle mulighetene)

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler boka til Magnar Fjørtoft - digital fotografi i praksis.

Har den sjøl og anbefales, ser den er kommet i ny utgave.

 

Ellers er det å lære seg de viktiskte tingene.

- Levels

- Kurver

- Saturation, fargemetning.

- USM, oppskarping.

- RAW converter.

 

Den medfølgende RAW konverteren til Canon er faktisk bra, du må bare oppdatere til siste versjon.

 

Les bruksanvisninga - det står faktisk masse fornuftig der.

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste har Microsoft office picture manager på PCen. Meget enkelt program å bruke.

PhotoShop ol. blir litt inviklet for de som ikke har så stor interesse.

Link to comment
Share on other sites

Steike, dette begynner å bli ein flott tråd, takk folkens. :)

 

Eg meiner eg har ein versjon av CS, men den er gammel, iallefall 5-6 år gammel. Har vel også ein tidligere versjon av Photoshop, som er litt enklere, ala Elements. Men ein ting eg lurer på, når ein tar bilder i RAW format, vil ikkje kameraet bruke mykje meir ressurser og bli treigere, mindre buffer til serier osv ? Eller tenkjer eg feil der ?

 

Desverre så fulgte det ikkje med cd`er med kameraet eg kjøpte brukt, er klar over at det finst mykje god programvare med der, så hvis ikkje den tidligere eigeren finn dei cd`ene, så kanskje ein eller annen her inne, som har 20D, kunne kopiert cd`ene og sendt til meg, så skal eg dekke frakt og kostnader med det. Men vent et par dager, eg har sendt mail til forrige eiger og spurt etter desse.

 

Og berre kjør på med tips og triks til korleis ein kan bli ein betre billed behandler, så kan eg heller forandre trådtittelen seinere, til ein litt meir logisk tittel. :)

 

PS: Ein annen ting, finst det ein god programvare som du kan zoome inn og ta utsnitt i bildet på ein enkel måte ? Og ikkje minst resize bildene, så ein får dei i den oppløysning som ein vil bruke dei i ?

Link to comment
Share on other sites

Gimp liker jeg.. men Picasa har jeg ikke sansen for.

Virker som Picasa redigerer litt på fargene automatisk.. (mulig jeg tar feil) men det skjer iallefall noe med bildene som jeg ikke liker

Photoshop elements er ikke vanskeligere en andre program (mener jeg da) :D

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute i cd rack`en, og sortert litt og funne følgjande program :

 

Adobe Photodeluxe 4.0

Adobe Imageready 1.0

Adobe Photoshop Album

Adobe Photoshop 5.0

Adobe Photoshop 7.0 oppgradering

 

Kva bør ein satse på av desse, er ikkje Photoshop 7.0 ein god kandidat, sjølv om den er litt gammel ? Eg fanningen CS versjon, men eg er sikker på at det har eg liggende også i rotet..

Link to comment
Share on other sites

Takker Ilatad, då får eg prøve å installere det. Men hvis eg ikkje husker feil, så kan du ikkje opne og redigere ei RAW fil, og så konvertere den til jpeg etterpå, kan dette stemme ?

 

Eg hadde ein runde med dette for ca 3-4 år sidan, då hadde eg installert Photoshop 5.0, og eg prøvde meg litt i dette, men såg fort at det der hadde eg ingenting som helst muligheit til å få orden på, før eg fekk hjelp av ein kompis. Desverre så fekk eg aldri drahjelp med dette, og det falt i grus heile bilde prosjektet.

 

PS: Endra trådtittelen..

Link to comment
Share on other sites

Tips.

Til 20D kan du bruke Rawshooter til RAW konverteringen.

Søk så finner du helt sikkert en plass å laste det ned.

Rawshooter er gratis siden selskapet ikke eksisterer lengre. Adobe kjøpte det for å bruke teknologien i lightroom.

Så du kan sove godt om natten hvis du bruker det programmet.

 

Kjell

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten bemerkning til bildene til Ranger.

Personlig så mener jeg at det nederste bildet nå er blitt litt for mørkt i de mørkeste partiene. Ved bruk av Auto Levels så har du fått frem mer "smell" og kontrast i bildet, men det har gått litt utover tegningene i de mørkeste partiene i bildet.

Da tror jeg du sitter på en dårlig skjerm, eller må kalibrere den! :wink: Alle de detaljene du sikter er like klar og tydelig på min skjerm. Mac - selvfølgelig, har sett mye elendige skjermer på særlig bærbare PCer, totalt uegnet til å redigere bilder på, med mindre du kun forholder deg til histogram og annen grafisk framstilling av bildet.

 

Nei, Mac er tingen om man skal pusle med bilder. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nokon som kan fortelle meg korleis ein lager vannmerke på bildet, med signatur, eller initialer i Photoshop ? Kikka litt rundt og fant Digimarc ID, og ein kunne sette inn copyright på bildet, men det såg ut til at ein må registrere seg for å få det til..

 

Har testa litt her med Photoshop, og det er begynt å komme seg her... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...