Jump to content

våpen til sverige???


teo

Recommended Posts

Kompisen min må låne hagle til rypejakten i sverige i år vist han skal bli med.

Noen av dere som har erfaringer med å ta med seg lånt våpen til Sverige??

holder det med gyldig lånekontrakt, og fylle ut skjema på www.tull.se er dette godt nok?

og må vi stoppe ved passering av grenseovergang når vi har registrert våpen på nett???

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt at man må være eier av våpenet om man skal ut av landet med det, men ville tatt kontakt med tollen i Sverige for å være sikker på at det går. Norsk politi sier nok nei om man spør, men om det er riktig? Gyldig lånekontrakt er jo bra nok til alt annet her i Norge, så hvorfor skal det være så vanskelig når man skal til Sverige? Her er det nok heller svenske myndigheter som må kontaktes. Jeg har ikke sett noe sted hvor det står at våpenet må være eid av den som tar det inn i Sverige:

 

Fra tullverket.se:

 

"Jakt eller tävling

Du som reser hittar här information om de bestämmelser som gäller vid in- eller utförsel av skjutvapen och ammunition för jakt eller tävling, det vill säga för temporärt bruk. Vad gäller ammunition får du ta med sig sådan ammunition som avses för de vapen som införs.

Införsel av skjutvapen

Du ska i god tid före ankomsten till Sverige ha ansökt och fått införseltillstånd av polismyndigheten på införselorten. Ett införseltillstånd kan gälla för flera resor under ett års tid från datum för utfärdandet.

 

För att få införseltillstånd kräver polisen att du har licens eller motsvarande i ditt hemland för de vapen som du ska föra in till Sverige.

 

Om du kommer från annat EU-land ska det också finnas ett Europeiskt vapenpass utfärdat av behörig myndighet i det land där du är mantalsskriven/bosatt. Det Europeiska vapenpasset ska innehålla uppgifter om det eller de vapen som du för in för jakt eller tävling.

 

Vid ankomsten till Sverige ska du göra en anmälan till oss på införselorten samt fylla i Tullverkets blankett Deklaration för skjutvapen och ammunition. Du ska även för tullpersonal visa upp vapen, vapenpass och införseltillstånd som utfärdats av svensk polismyndighet.

 

Undantag från uppvisande av införseltillstånd:

 

■Du som reser in från Danmark, Finland eller Norge behöver inte införseltillstånd vid införsel av jakt- och tävlingsvapen om giltig vapenlicens (eller motsvarande) utfärdad i något av dessa länder finns, och om vapnet införs för maximalt tre månader.

■Du som reser in från Danmark, Finland eller Norge och har giltig vapenlicens (eller motsvarande) i något av dessa länder för genomresa i Sverige för jakt eller tävling i Danmark, Norge eller Finland.

Du ska vid ankomsten till Sverige göra en anmälan till oss på införselorten och fylla i Tullverkets blankett Deklaration för skjutvapen och ammunition.

 

Du ska även visa upp vapen, vapenpass/vapenlicens för tullpersonal.

 

Vapenanmälan via Internet

Om du lämnar vapendeklarationen via Internet (gäller enbart resande från Danmark, Norge och Finland) behöver du inte uppsöka tullen vid inresan till Sverige."

 

Står da ingenting her, så om noen har link til hvor det står, så kom gjerne med den, for dette er av interesse nemlig!

 

Det jeg legger merke til er at de krever "licens eller motsvarande". Licens er våpenkort antar jeg, så Motsvarande vil jeg tolke som lånekontrakt.

 

Legg merke til det siste, om registrering via internett: Får man orden i papirer via svensketollen, så trenger man ikke stoppe på grensa.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke har Europeisk Våpenpass skal man uansett stoppe i norsk toll..

 

Hvis man har registrert innførsel på nettet trenger man ikke stoppe i hverken den ene eller andre tollstasjonen.

Har aldri gjort det selv, og har blitt kontrollert uten at det har blitt tatt opp at man trenger Europeisk våpenpass :D

Link to comment
Share on other sites

Tullball. Har hatt med lånt våpen flere ganger. basre å fikse papirene på fohånd med tullen det, så er det ok.

 

Du kan tulle di egen ball,,,,, :!:8)

 

jeg fikk beskjed at det var ikke lov å ha med lånt våpen, greit nok at du har hatt med,men hva om du hadde blitt stoppet og våpnet skulle kontroleres,,,,, ?

Link to comment
Share on other sites

Stoppet på grensa, og hadde ingen problemer med det... Sålenge du har riktige papirer på at den er "lovlig" lånt, så er tollern fornøyd

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har registrert innførsel på nettet trenger man ikke stoppe i hverken den ene eller andre tollstasjonen.

Har aldri gjort det selv, og har blitt kontrollert uten at det har blitt tatt opp at man trenger Europeisk våpenpass :D

 

Stemmer ikke.

Sakser fra dirnat:

 

Midlertidig utførsel med gyldig norsk europeisk våpenpass

 

Norske statsborgere med våpenpass som reiser til et EU/EØS – land trenger ikke å deklarere våpenet for Tollvesenet ved grensepassering. Man må kunne legge fram våpenpasset hvis Tollvesenet ber om det. Det er politiet som utsteder våpenpass.

Hvis du ikke har våpenpass, eller du skal du reise til land utenfor EØS-området, må du deklarere våpenet hos Tollvesenet ved utreise og innreise. Dette gjøres på et eget skjema som heter ”Erklæring om midlertidig utførsel av skytevåpen eller ammunisjon”. Skjemaet får du hos Tollvesenet.

 

Sitat slutt.

 

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022941

 

Har du ikke våpenpass skal børsa tolles ut av Norge og inn igjen ved retur.

Deklarere på nett gjelder kun svensk toll...

Link to comment
Share on other sites

Er merkelig detta opplegget med lover og regler,,,,, at dem ikke kan sjekke fakta å VITE når folk spørr,,,,

 

jeg skulle til sverige på toppjakt for noen år siden, hadde hørt av flere at det var bare og skrive låne avtale med eier og tolle inn og reise,,,,greit nok tenkte jeg,,,,men så var det en på skuldra mi med ring over hode :? som sa jeg skulle sjekke dette med våpenkontoret,,,, så sagt som gjort,,,,ringte dit og hu røya der sa at nei det må du eie,,,,,,en smule panikk traff meg da det var under ei uke til jeg skulle reise,,,,,,men alt ordna seg ,fikk kjøpt børsa jeg egentlig sku låne og kom meg til sverige på toppjakt,,,,,tiur fikk jeg også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...