Jump to content

Hvilken snurr er optimal i forskjellige kaliber?


Recommended Posts

De får ta bort tråden viss det finnes ein, men eg fant ikkje ein i farta.

 

Tenkte me kunne lage ei oversikt over optimal snurr/twist i forskjellige kaliber. Det er såpass menge her inne som har tukla både med forskjellige kaliber og piper, både med nybygg og ompiping, at dette burde gå fint.

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt solheimen og Sako 30-06. Man trenger ikke være spydig fordi noen har et spørsmål dere mener ikke er godt nok. Det blir liten takhøyde og faglig utvikling om man skal få slike svar slengt tilbake.

 

Jeg synes dette kunne være en god oversikt å lage. Selv om ikke det finnes noe "optimalt" så kunne man laget en liste over kaliber og kulesnurr som er anbefalt i forhold til de ulike kulevektene som brukes.

 

edit. trykkleif

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo helt avhengig av hvilken kulevekt man skal ha. Men her har jeg klippet en del fra Lilja Barrels som kan være til nytte: http://www.riflebarrels.com/faq_lilja_rifle_barrels.htm#twist%20rates

 

Why do you have so many choices in twist rates?

 

A. We offer a number of different twist rates in the various calibers that we make. This allows you to pick the optimum rate for the particular bullet you plan to use. This is especially true for target shooters who will probably use just one or two bullet weights and styles for their type of shooting sport.

 

However if you plan to shoot a variety of bullet weights in your barrel then you must choose the twist rate for the heaviest bullet that you plan to shoot. For example, let's say that you're going to build a 300 Winchester Magnum for longer range deer hunting. A bullet weight of 150 grains might be the best choice for your type of hunting. And a 12" twist would be correct for that bullet. But someday you might hunt elk or moose and think that you might want to use a 200 grain bullet for the bigger animals. Then the twist requirements change and a 10" rate is the choice. But, you can still shoot the lighter weight bullets in the 10" twist with good accuracy.

 

As bullet weights increase the twist rate required to adequately stabilize the bullet increases. The fact is though, that actual bullet weight has little to do with twist. It is overall bullet length that has the most influence on stability. The reason we base twist on weight lies with the fact that bullet length usually increases as weight increases. And some bullets are especially long for their weight. For example the Nosler Ballistic Tip bullets are all longer than comparable weight bullets of another weight because of the plastic tip. And as a result the ballistic Tip bullets sometimes need a faster twist rate than is normal.

 

Target shooters, especially bench rest shooters, like to use the slowest possible twist rate they can get away with in an effort to get the very ultimate in accuracy from their barrel. For example, most benchrest shooters using the 6PPC cartridge and 62-68 grain hollow point flat base bullets use a twist rate of 13-14" and some even use a 15" twist! For normal target shooting, varmint hunting and big game hunting though, it is much better to go with a twist rate that is on the fast side rather than the slow side. While that 15" twist 6mm barrel we just mentioned might do well on a nice warm summer afternoon on the benchrest range, the same combination might shoot wildly on a cool spring morning of wood chuck shooting.

 

When twist rates are offering marginal stability atmospheric influences such as temperature, altitude, and even normal fluctuations in the barometer can have noticeable effects on the target. As the temperature and altitude go up so does bullet stability for a given twist rate. Conversely, a lowering of the barometric pressure increases stability.

 

The newer VLD design bullets require a faster twist rate than is normal for their particular bullet weight and caliber. But with high quality bullets accuracy is still very good.

 

Choosing the correct twist rate for your barrel is an important consideration. To help you choose the correct rate we've made up the following chart. If you have any questions, please ask.

 

RECOMMENDED TWIST RATES

utennavnb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke være spydig
Innlegget mitt var ment som en litt humoristisk måte å påpeke at "optimal" snurr avhenger av litt ymse. Især kulevekt. Bare les diskusjonene omkring valg av snurr i .223- og 6mm-piper. For å ta det første eksempelet: Til mitt bruk er 1:8" optimal snurr for .223, siden jeg for det meste skyter 75-grainere. For andre er 1:12" optimalt, for de ser ingen som helst grunn til å bruke tunge kuler i dette kaliberet. For andre igjen er 1:7" optimalt, for de vil kunne skyte 90-grainere og har ingen interesse av 35-50-grainere.

 

Etter min mening er derfor spørsmålet umulig å svare på, og som sagt prøvde jeg å påpeke dette på en litt humoristisk måte. Det skulle jeg selvsagt latt være med, for humor er dømt til å misforstås. Særlig her inne...

Link to comment
Share on other sites

i min tikka t3 er det 1:14". noe jeg synes er ok, for jeg bruker mest 40 og 50 grains kuler som gir god presisjon :) men har prøvd 2 typer 60 grain og synes ikke disse jikk særlig bra:/(fabrikk amo)

 

i 22-250 hadde jeg valgt 1:12 istede, i håp om å fåt bedre presisjon med 55 og 60 grains kuler :)

Link to comment
Share on other sites

Det er mange måter å være humoristisk på.....jeg tror nok du mente det humoristisk Sako 30-06, men det er ikke alle som tar det slik. For en som ikke har peiling på løpstvist så blir innlegget ditt ganske så meningsløst, og tomt for humor.

 

Jeg kjenner meg godt igjen i trådstarters reaksjon. Når jeg skulle lage en tråd om "optimal" friflukt i sauer ble jeg mødt med samme reaksjon. Selv om det ikke er noe optimalt så har jeg funnet ut at flere med sauere liker friflukt på noen få millimetre. Det hadde jeg ikke funnet ut om jeg ikke hadde startet tråden.

Vi må derfor kunne ha litt takhøyde uten at de "gamle kara" skal komme å tråkke ned en sannhet over hodet våres. Et "dumt" spørsmål trenger ikke få et dumt svar......dessuten var det hverken i mitt innlegg eller dette innlegget noe dumt spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes spørsmålet er veldig relevant.

 

Silent hunter, hvis du leser dette og ikke har gitt deg: søk på Greenhill formula.

Det er en formel som brukes for å finne optimal snurr i forhold til kuleLENGDEN!

 

Jeg fjernet noen linjer i innlegget ditt.

Diskuter sak ikke person.

 

Kjell Olav

Link to comment
Share on other sites

Det var jammen storm i vannglass :shock: Når jeg ser på tidspunktene for trådstart og svar, så kan det være at noen skulle vært i senga, noen skulle sovet en stund allerede, mens andre skulle hatt barnevakt. Blodsukkeret er hvertfall farlig lavt :roll:

 

Til Trådstarter; Gå i deg selv å spør deg selv om du stillte et spørsmål det går an å svare på, nå som du ser noen svar "rundt" spørsmålet. Og; Hvis DETTE var forferdelig har du mange skuffelser igjen foran deg i livet.

 

Til dere andre; Vi må ha litt humor, men kanskje flette litt "alvorsinfo" inn i svaret. Når det er sagt så var svarene på noe annet enn spørsmålet nokså gode.

 

Trekke pusten godt inn.......................puste ut...............Ahhhhh...,fint å være våken på nattskift :D

Link to comment
Share on other sites

osv

Det er synd. no er det den ente tråden eg starter, som eg prøver å være sakleig i, men blir bare møtt av ein vegg med folk som ikkje har noko anna å gjere enn å kritisere.

 

 

eg har fått nokk. Takk for meg Kammeret.no, synd att det gikk sånn, men det er no sånn.

Hvis dette er tilfellet må du for din egen del tenke over hva du spør om, og hvilke tråder du starter. Les gjennom det du skriver FØR du trykker send, og prøv å les det med andres øyne. Kommer det fram slik du mener det? Hvis ikke prøv å formuler på en annen måte.

Å formulere seg skriftlig er 100 ganger verre enn øye til øye. Kommunikasjon består i 80% kroppspråk. Noen hevder 90%. På forum prøver en å kompensere med :oops::mrgreen::evil::lol::?:( osv, men det utgjør ikke mange prosentene. Øvelse gjør mester, å gi opp fører til sisteplass...

Link to comment
Share on other sites

Jeg også synes spørsmålet er relevant.

Det var et innlegg tidligere om en som ville brotsje opp sin .308 til "noe annet". Da var det snakk om 30-06AI osv.

Han "kan" brotsje opp kammeret til .300 winmag om kassa er lang nok, men jeg tror ikke det hadde vært veldig heldig om twisten i løpet hadde vært 1:14.

 

Så, ja! Det hadde vært fint med en listen som gir oss en pekepinne på hva som er anbefalt twist/snurr i de forskjellige kalibrene. Innlegget til Hans med skjemaet til Lilja er en god pekepinne.

 

Samtidig vil jeg takke alle de andre gode brukerne som kom med relevant informasjon til trådstarter....

Link to comment
Share on other sites

Hva er optimal lengde på en hyssing?

 

Her er svaret enkelt: (lengde/2) X 2. Altså vil den optimale lengde være dobbelt så lang som halvparten 8) .

 

Full fart tilbake til topic: Jeg skjønner hvorfor dette spørsmålet dukker opp. Det er mye diskusjon rundt riflestigning og gjerne i forhold til kaliber .223. Hva som er optimalt vil være avhengig av hva slags bruksområde det aktuelle kaliber er tiltenkt. I praksis betyr dette at riflestignngen bør velges i forhold til hvilken kulevekt man har tenkt å stabilisere.

Link to comment
Share on other sites

OMG hvor hårsåre enkelte er på kvelden da :shock: Husk at noen er veldig humoristiske etter 2 kvelder på byen med THE BOSS 8)8) Beklager så meget at et bilde skulle ødlegge karrieren til en her på Kammeret. Skal love på tro å ære at slikt ikke skal gjenta seg!!!

Link to comment
Share on other sites

Hva er optimal lengde på en hyssing?

Svaret det er jo gitt, og tilsvarende som for snurr:

 

- avhengig hyssing, og bruksområde.

 

silent hunter: relevant spørsmål, men kanskje litt dårlig formulert - sett spørsmålet litt i kontekst (tenker du på spesielt kaliber, prosjektillengde, etc...) og det blir bedre

 

Sako 30-06: flåsete (og morsomt, IMHO) svar, men om du også hadde inkludert litt i det du skreiv i din neste post ("Til mitt bruk er 1:8" optimal snurr for .223" etc) ville det vore morsomt uten å være flåsete, og i tillegg informativt. :)

Link to comment
Share on other sites

Hva er optimal lengde på en hyssing?

Dette har vi no snakka om, Sako.

Fasitsvaret er: e opphøgd i det imaginære talet "i", pluss konstanten "k" ganger variabelen "v". Altso e^i+kv.

 

Topic:

Eg og synes spørsmålet verkeleg er på sin plass. Hans legger ut ein fin oversikt.

Men om andre har eigne erfaringar med ulike kaliber, kulevekter og twist'ar so syns eg gjerne vi må ha ein seriøs tråd på det!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg synes spørsmålet er veldig relevant.

 

Silent hunter, hvis du leser dette og ikke har gitt deg: søk på Greenhill formula.

Det er en formel som brukes for å finne optimal snurr i forhold til kuleLENGDEN!

[/color]

 

Apropo Greenhill. Totallengde eller bæreflatelengde?

Link to comment
Share on other sites

Hva er optimal lengde på en hyssing?

det kan jeg svare like godt på som hvilken snurr som er optimalt for et kaliber.

 

svaret er 5 meter. det har hæren funnet ut for mange år siden. derfor har vi 5 meters snøre...

 

....å vi vet jo alle at "hærens veier er uransakelige" :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke spørsmålet var så dumt selv om det finnes mye info å finne

om dette.

 

Det er ikke mye takhøyde av og til før dem som vet best vet så mye at

det ikke skal besvares, men at det i stedet skal bli spydig humor på andre sin bekostning.

 

Så ser man at dem som tør og komme med spørsmål kliner utover smilefjes, rødmefjes og alle typer fjes i håp om å bli unnskyldt og forstått.

 

Er det slik man vil ha det ?...........

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Både Lilja og Shilen har tabeller over anbefalt snurr i forhold til kulevekt/kaliber, men det er som Høggern skriv her, avhengig av kulevekta kva snurr ein skal ha på pipa...

 

Dette er kanskje riktig om en ser forenklet på det. Men de siste ti åra er det vanligere å bruke andre måter å bygge kuler på som gjør at de får en annen egenvekt en den tradisjonelle mantlede bly-kulen. Dermed har ikke vekten lengre avgjørende betydning for vilken twist som er ideel. Det er lengden (formen) på kulen som en må se på. En homogen kule trenger annen twist enn en tradisjonell kule med samme vekt.

 

Her er ett sitat fra kuleprodusenten GSC:

Your rifle calibre dictates the diameter of the bullet you must use. Similarly, the rate of twist dictates the length of the bullet that must be used. Selecting a bullet by weight, rather than length, makes as much sense as choosing a pair of shoes by weight rather than shoe size. See the International standards of bore and groove diameters and twist rates.

 

Når CheyTac™ LLC (www.cheytac.com) beskriver "balanced flight" i sine dokumenter, nevner de ikke kulevekt med et ord. Og det er vel de som kan å skyte langt! Her er noe mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/.408_Chey_Tac#Balanced-flight_.2F_controlled-spin_projectile

 

Utfra det jeg har les så langt, har jeg kommet frem til følgende:

Dess lengre du skal få kula til å fly bra, dess viktigere er det å treffe med riktig spinn på kula. Ikke for høy, da blir kula for stabil og vil ikke vende nesa nedover i takt med den brattere kulebana. Og ikke for liten, da vil kula slå kollbøtte.

 

Om du skal på jakt, bør du ha rikelig med spinn for å sikre god ballestikk inne i dyret.

Link to comment
Share on other sites

8)

Velkommen i forumet.

 

Hva som avgjør hvilken rotasjonshastighet en kule må ha for å være stabil tør vel være kjent, en god stund. Selv gamle Greenhill har ikke vekten av kula med annet enn som roten av tetthetsforholdet. Så at det ikke er vekta som avgjør hvilken riflestigning en trenger har vært kjent siden 1870 åra.

Nå blir kuler lenger jo tyngre de er, er de butte er de litt kortere for samme vekt - formfaktor? Ikke sant?

 

Kulens stabilitet kan beregnes fra disse likningene.

 

Statisk stabilitetsfaktor

gyrocond.gif

Dynamisk stabilitetsfaktor

dynacond.gif

 

 

http://www.nennstiel-ruprecht.de/bullfly/

 

Her kan du lese til øyet blir stort og vått, det nok noe mer balansert enn reklame for Cheytac LLC. De har heller ikke funnet opp langholdsskyting, eksempel: HMS Hood ble sjøsatt i 1918 og hovedkanonene dens kunne skyte presist ut til i allefall 25 000m, neppe veldig feil riflestigning. De forskjellige granatene hadde forskjellig tetthet, vekt og lengde..

 

Her på forumet er det vel Alias som har utøst mest kunnskap om ballistikk http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=13058. Selv om han heller ikke er fullstendig stødig, så kan han iallefall stave det :wink:

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I den moderne verden med 105-115 gr 6mm kuler og "langholdshysteri" anbefales 1:8" i 240Wby., evt. nød 1:9", 1:10" er helt marginal med 105+ kulene, og særlig med "ikke-bly" kuler, de er mindre stabile da de har lavere tetthet.

 

Ikke for høy, da blir kula for stabil og vil ikke vende nesa nedover i takt med den brattere kulebana.

Den skulle jeg gjerne sett bakgrunnen for. Selv i ekstrem langholdsskyting starter kula med aksen kun 0.5(1000m)-2(2000m) grader over siktelinjen.

 

Selv om kuleaksen var helt stiv ville den altså peke maks kanskje 0.75grader over fartsretning ved skyting @1000m, knapt veldig betydningsfullt.. I virkeligheten holder selv ei grovt overstabil kule aksen < 1moa fra fartsretningen. Dog vil den ha større spinndrift. (som i 25cm istf. 20cm @1000m :roll: )

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...