Jump to content

Løpslengde - endring av kruttvalg


Skarvekongen

Recommended Posts

Vil kapping av løp endre hvilket kruttype som egner seg best?

I og med at ildrørstiden i samme kaliber endres drastisk, vil enkelte kruttyper og kulevekter være bedre egnet for korte løp?

 

Har brukt et 308 win løp på 66cm og lastet opp med Norma 11 / VV N150 og 165-168gr kuler. Dette løpet er byttet ut med et 47cm i samme kaliber.

 

Ville det være mer hensiktsmessig med et raskere krutt og lettere kuler heretter? Eller er 308 kaliberet så effektivt at løpslengde-reduksjonen ikke betyr noe for kruttvalget?

 

Noen med erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

nå skal ikke jeg si for mye, har ingen ladeerfaring med 308, men vi snakker jo ikke om noen magnum og etter det som meg er blitt fortalt greier 308'en seg med ganske korte løp. Men eg hadde nok prøvd meg litt med 140 krutt ihvertfall. Men det e jo du som må vurdere samling og hastighet. Og så kommer jo det punktet om hvor mye munningsflamme du liker.

 

Men er nok andre her som sitter med mye erfaring her og kan gi deg et bra svar, ikke bare synsing :D:D

Link to comment
Share on other sites

Uansett kaliber - raskere krutt vil gi lavere munningstrykk

Uansett rørlengde - langsommere krutt (inntil hylsa er full) vil gi høyere hastighet

Kruttet som gir minst smell med langt løp gjør det med kort løp

Kruttet som gir høyest hastighet med langt løp gjør det med kort løp

Kaliberet som gir høyest hastighet med langt løp gjør det med kort løp

 

Tullet om at .308 "tåler" kapping av løp "bedre" enn 30-06 f.eks. er tull, en 30-06 ladning som er raskere enn en .308 ladning i et langt løp vil også være det i et kort løp. En 30-06 vil alltid smelle mer enn en .308 om løpene er like lange og en har hentet ut like mye av oppnåelig ytelse.

 

At en kapping av løp kan gi så mye mer smell og jævelskap at en ser seg om etter et raskere krutt er nokså normalt. Selv bruker jeg f.eks. N19 i 6.5-284, fordi det smeller mindre/varmer demperen mindre enn N15/MRP/MRP2 og fordi det ikke gir slik en munningsflamme - at det også er mer presist gjør heller ingen ting.

 

Vil en redusere smellen, se etter et av de raskere kruttene for kaliberet. Du får neppe høyest hastighet, men forskjellen er oftest av liten betydning

 

K

Link to comment
Share on other sites

Uansett kaliber - raskere krutt vil gi lavere munningstrykk

Uansett rørlengde - langsommere krutt (inntil hylsa er full) vil gi høyere hastighet

Kruttet som gir minst smell med langt løp gjør det med kort løp

Kruttet som gir høyest hastighet med langt løp gjør det med kort løp

Kaliberet som gir høyest hastighet med langt løp gjør det med kort løp

 

Tullet om at .308 "tåler" kapping av løp "bedre" enn 30-06 f.eks. er tull, en 30-06 ladning som er raskere enn en .308 ladning i et langt løp vil også være det i et kort løp. En 30-06 vil alltid smelle mer enn en .308 om løpene er like lange og en har hentet ut like mye av oppnåelig ytelse.

 

At en kapping av løp kan gi så mye mer smell og jævelskap at en ser seg om etter et raskere krutt er nokså normalt. Selv bruker jeg f.eks. N19 i 6.5-284, fordi det smeller mindre/varmer demperen mindre enn N15/MRP/MRP2 og fordi det ikke gir slik en munningsflamme - at det også er mer presist gjør heller ingen ting.

 

Vil en redusere smellen, se etter et av de raskere kruttene for kaliberet. Du får neppe høyest hastighet, men forskjellen er oftest av liten betydning

 

K

 

 

Så bra - jeg leser så blekket spruter (eller hva det nå heter) og er glad for dette svaret. Har fortsatt mengder av skudd, kuler og krutt fra forrige løp.

Takker og bukker.

Link to comment
Share on other sites

Som Kjell Olav og M67 skriver vil ikke kruttvalget endre seg nevneverdig med løpslengde om en ser på hastighet. Snakker vi om stor forskjell i lengde vil de tregeste kruttene gi så lite ekstra at det ikke svarer seg, men for normale lengder kan du nok bare fortsette som du har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Kruttet som gir høyest hastighet med langt løp gjør det med kort løp

Kaliberet som gir høyest hastighet med langt løp gjør det med kort løp

Spørsmålet er jo om eit raskt krutt gir mindre relativ reduksjon i hastighet (m/s pr cm kappa løp) enn eit seint i same patron. Og om ein 308 Win mistar like mykje hastighet som ein 30/378 Wby pr cm kappa løp.

Eg veit ikkje - eg har ikkje prøvd. Men for meg verkar det logisk at patronar med raskt krutt og lite relativt hylsevolum har mindre hastighetstap enn patronar med seint krutt og stort hylsevolum. Men eg trur heller ikkje dei hentar inn forspranget.

Link to comment
Share on other sites

Eg veit ikkje - eg har ikkje prøvd. Men for meg verkar det logisk at patronar med raskt krutt og lite relativt hylsevolum har mindre hastighetstap enn patronar med seint krutt og stort hylsevolum. Men eg trur heller ikkje dei hentar inn forspranget.

 

.22LR er vel stjerne eksemplet på lite hastighetstap ved kapping av løp... Over 40-50cm avtar hastigheten....

Det avgjørende er jo gassvolum/kruttvekt i forhold til løpsvolum

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vil kapping av løp endre hvilket kruttype som egner seg best?

Har brukt et 308 win løp på 66cm og lastet opp med Norma 11 / VV N150 og 165-168gr kuler. Dette løpet er byttet ut med et 47cm i samme kaliber.

 

Noen med erfaringer rundt dette?

 

Jeg gjorde som du har gjort nå og byttet løpet til et flutet på 47cm for noen år siden..... tanken bak var å bygge meg en mer egnet lettvekter til reinsdyrjakta.

 

En ting du bør tenke på: - nå greier du ikke lenger å stablisere så tunge / lange kuler som før. F.eks bør du holde deg langt unna Barnes X. Kronografert får du rimelig bra hastighet, men presisjonen og egenskapene er ubrukelige.

Her "lurer" elektronikk skivene oss til å tro at vi har "en dårlig dag på bana" eller litt unormalt stor spredning, - mens vi i realiteten skyter kulene sidelengs inn i blinken. Ofte har vi forskjøvet treffpunkt, men fin samling. Faren er da at man godtar dette og skrur etter. Vi hadde sett det mye tydeligere på pappskiver med ett tydelig avtrykk etter tilta eller liggende kule. En måte å få våpenet til å stablisere bedre på er å forsøke og gå opp i hastighet, uten at en kommer over max-grensen.

Hvordan oppnå beste potensial for hastighet er vel gitt i innleggene ovenfor. Eller kanskje Kjell Olav kan utfylle meg? Vi gjorde noen tester på dette for et par år siden.

 

Du har laget deg et "sært" våpen, men fordelene med det korte løpet overgår ulempene når du kjenner svakhetene. Jeg vil ikke bytte igjen på denne riflen. Men jeg ville valgt et annet våpen til elgjakt med tyngre kuler.

 

Ps og en avsporing litt utenom selve emnet til trådskaper: Dette med kuler som kom sidelengs inn i blinken så vi mye før når vi satt timesvis i skyttergrava og anviste under pliktskuddene , innskyting og under prøva.... Folk forklarte ofte treffpunktforandringen når de gikk fra "nato" til noen tunge blypotter av noen jaktkuler med at "slik er det i rifla mi, - jeg må skru slik og slik" Det de ikke så var hvordan kula brøt pappen. Dette er på 100 meteren, - hvordan blir da resultatet på 200 m eller i en dyrekropp?

Link to comment
Share on other sites

En ting du bør tenke på: - nå greier du ikke lenger å stablisere så tunge / lange kuler som før. F.eks bør du holde deg langt unna Barnes X. Kronografert får du rimelig bra hastighet, men presisjonen og egenskapene er ubrukelige.

Her "lurer" elektronikk skivene oss til å tro at vi har "en dårlig dag på bana" eller litt unormalt stor spredning, - mens vi i realiteten skyter kulene sidelengs inn i blinken. Ofte har vi forskjøvet treffpunkt, men fin samling. Faren er da at man godtar dette og skrur etter. Vi hadde sett det mye tydeligere på pappskiver med ett tydelig avtrykk etter tilta eller liggende kule. En måte å få våpenet til å stablisere bedre på er å forsøke og gå opp i hastighet, uten at en kommer over max-grensen.

Dette er nye opplysninger for meg. Løpet er tenkt til mengdetrening med inntil 168 gr kuler, og samme kulevekt til jakt på mindre hjortevilt. Det ser ut som om disse gir bra presisjon. Har ikke kronografert ennå.

 

Klok av skade fra tidligere skyter jeg alltid inn på papp før jakt. Dårlig erfaring fra feil kalibrerte elektroniske skiver.

 

Men jeg ville valgt et annet våpen til elgjakt med tyngre kuler.

Bruker 9,3x62 på elg og villsvin. Etter å ha sett noen villsvinfall står det nokså klart at 9,3 har raskere effekt enn f.eks 308.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...