Jump to content

Fallkniven H1


M67

Recommended Posts

Jeg har fått problematisk lyst på en Fallkniven H1. Spørsmålet blir da, innen samme bruksområde - som er generell utmarksbruk, spikking, fiske og jakt (mest på småvilt) - en kniv til alt, er dette kniven, eller hva foreslår folket?

 

Sikler også på en Sisu fra Cold Steel, all den stund min "to go" kniv er en tradisjonell puukko - finsk tollekniv som min mor dro hjem fra Wasa tidlig på 70 tallet. Ellers bruker jeg en mengde Mora/Frost kniver.

Pendleton Hunter? Så kunne mini få en mini hunter..

 

Så igjen, kniver i dette bruksområdet og lignende, med topp til ekstrem stålkvalitet? (har blitt avhengig av VG10 kjøkkenknivene)

 

Og ikke minst, hvor kjøpe rimeligst og er det uproblematisk å importere kniver selv?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Uproblematisk å kjøpe på nett fra feks usa.

 

davesknifeworld, bestknives og mange flere som jeg ikke har handlet med. Det går stort sett like fort å få varene i hus derifra som i fra norske nettbutikker.

 

Fällkniven har vel et litt mer avansert stål enn VG1 stålet til Cold Steel, men både VG1 og VG10 bra stål som du sikkert blir fornøyd med.

 

Fine former har alle disse knivene synes jeg. Velg det som du trives med. Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått problematisk lyst på en Fallkniven H1. Spørsmålet blir da, innen samme bruksområde - som er generell utmarksbruk, spikking, fiske og jakt (mest på småvilt) - en kniv til alt, er dette kniven, eller hva foreslår folket?

 

Sikler også på en Sisu fra Cold Steel, all den stund min "to go" kniv er en tradisjonell puukko - finsk tollekniv som min mor dro hjem fra Wasa tidlig på 70 tallet. Ellers bruker jeg en mengde Mora/Frost kniver.

Pendleton Hunter? Så kunne mini få en mini hunter..

 

Så igjen, kniver i dette bruksområdet og lignende, med topp til ekstrem stålkvalitet? (har blitt avhengig av VG10 kjøkkenknivene)

 

Og ikke minst, hvor kjøpe rimeligst og er det uproblematisk å importere kniver selv?

 

K

Du kan jo dra til Sverige(Karlstad) og kjøpe for halv pris.

Link to comment
Share on other sites

Uproblematisk å kjøpe på nett fra feks usa.

 

davesknifeworld, bestknives og mange flere som jeg ikke har handlet med. Det går stort sett like fort å få varene i hus derifra som i fra norske nettbutikker.

 

Fällkniven har vel et litt mer avansert stål enn VG1 stålet til Cold Steel, men både VG1 og VG10 bra stål som du sikkert blir fornøyd med.

 

Fine former har alle disse knivene synes jeg. Velg det som du trives med. Lykke til med valget :)

 

 

H1 lages i 3G stål (laminert pulverstål)

Link to comment
Share on other sites

Jeg går litt OT og håper trådstarter tilgir meg for det. :oops:

 

Edward, hvordan er Super Gold Powder Steel ( SGPS ) å vedlikeholde? Jeg har et par diamatbryner i forskjellig korning og et lite keramisk. Står vel mere på mine ferdigheter som sliper, hehe. Men er jeg heldig greier jeg da å få stål som AUS8 og slikt så skarpt at det tar hårene på armen. :lol:

 

Sikler fælt på en Fallkniven U2.

Link to comment
Share on other sites

Har h1 selv men bruker den kun til slakting og ønsker derfor ha den så skarp som mulig til en hver tid, derfor bruker jeg den ikke til noe annet. Men visst du stort sett jakter småvilt så kan vel denne kniven brukes til alt. Min har vg10 stål og hjemmelaget kydexslire, slira som fulgte med er stor og kniven sitter ikke særlig godt i den. Men som sagt min ligger i sekken til dyret har falt :D

Link to comment
Share on other sites

hvordan er Super Gold Powder Steel ( SGPS ) å vedlikeholde?

Kort og godt: kjøp Tormek.

 

Jeg har et brukbart utvalg av manuelt utstyr, og regelrett avskyr å jobbe med pulverstål. Godt gammeldags verktøystål tar meg uten å overdrive 1/20 av tiden å sette opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Spyderco triangle sett, er meget tålmodig og har forferdelig lyst på Fallkniven PHK som er 3G.

 

Hvor vanskelig er det å holde 3G vedlike? Lar det seg gjøre med pågangsmot og triangle settet, eller bør jeg tusle bort på Clas Ohlson og kjøpe en TORMEK T-3? (Hadde jeg bare hatt en plass å ha slikt stående klar til bruk).

Link to comment
Share on other sites

Spyderco Sharpmaker og tålmodighet funker absolutt på 3G - når eggprofilen først er riktig. Men må du reprofilere eggen trenger du enten en livstidsfanges tålmodighet eller sterkere saker enn en Sharpmaker (jeg har forøvrig diamantbryner til Sharpmaker liggende, og synes de funker dårlig). Merk at når eggen først er riktig vinkel kan du bruke Sharpmakeren lenge, så en løsning kan jo være å sette bort den første slipejobben til en profesjonell knivsliper (da mener jeg f.eks. han fyren på knivmessen, og ikke en tilfeldig attenåring på Jernia).

 

Nå minnet du meg forresten på at jeg "trenger" en PHK. Søren, jeg som nesten hadde klart å fortrenge det. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått problematisk lyst på en Fallkniven H1. Spørsmålet blir da, innen samme bruksområde - som er generell utmarksbruk, spikking, fiske og jakt (mest på småvilt) - en kniv til alt, er dette kniven, eller hva foreslår folket?

H1 er ingen genrell brukskniv, men mer beregnet på litt større vilt, så spørs jo hvor mye spikking/trearbeid du skal bruke den til. Ingen erfaring med å gjøre opp vilt, men vil tro den er i største laget for småvilt.

F1 har et litt smalere blad, som er litt bedre til generelt bruk.

 

Sikler også på en Sisu fra Cold Steel, all den stund min "to go" kniv er en tradisjonell puukko - finsk tollekniv som min mor dro hjem fra Wasa tidlig på 70 tallet. Ellers bruker jeg en mengde Mora/Frost kniver.

Pendleton Hunter? Så kunne mini få en mini hunter..

Skaftet på Sisuen koner svakt mot bladet, det gjør at det føles ut som handa sklir den veien. Til den prisen Sisuen koster, ville jeg ikke hatt den egenskapen.

 

Både Cold steel og Fallkniven har kommet inn i prisområdet til custom kniver, så hvorfor ikke kjøpe en håndlaga kniv med bedre finish og stål til omtrent samme prisen...

Link to comment
Share on other sites

Enig med metallurgen når det gjelder H1.

Jeg bruker den som ren jaktkniv, og den er godt egnet til det bruket.

Spesiellt til flåing, da bladkurven har en jevn og fin bue.

Til annet bruk (allround kniv) syns jeg ikke den egner seg noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt til jeg :)

 

Etter å lest noen gamle tråder her har jeg forstått det slik at PHK har en konveks egg. Bør jeg da like godt lære meg å kvesse konvekse egger først som sist, og droppe Sharpmaker'en til PHK?

 

I denne tråden er det en del linker om sliping av konvekse egger. Vil http://knol.google.com/k/night-hunter/sharpening-convex-edged-knives/1m7g1s1evq3nd/2?domain=knol.google.com&locale=en# gjøre susen ?

 

Er "Rudolfstroppen" fra http://www.knivmaker.net noe som kan nytten?

RudolfStroppen.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har, eller ikke vet om du har, er jeg heller ikke i tvil om å anbefale VG-10.

Hmm.. jeg har da ingen problemer med å holde kjøkkenknivene skarpe iallefall - VG10 (om jeg bare kunne finne igjen DMT-brynet) Er 3G SÅ mye verre? hva med chipper?

 

H1 er ingen genrell brukskniv

OK. Var jo slike tilbakemeldinger jeg var ute etter, reell info fra folk som har prøvd. Har imidlertid sett tester som hauser den opp som "bushcraft" kniv, og det pleier å være "robust tollekniv"?

 

Skaftet på Sisuen koner svakt mot bladet, det gjør at det føles ut som handa sklir den veien

Den puukkoen jeg har har et svært likt skaft, men har aldri merket at handa sklir mot bladet på den. Den har et forøvrig et aldeles utmerket karbon/rustestål blad som blir veldig skarpt, holder eggen rimelig bra og er ikke for vanskelig å kvesse. Skaft og slire er imidlertid sterkt brukspreget

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. jeg har da ingen problemer med å holde kjøkkenknivene skarpe iallefall - VG10 (om jeg bare kunne finne igjen DMT-brynet) Er 3G SÅ mye verre? hva med chipper?

3G skal være et mye hardere stål, samt med slitesterkt, så det vil nok merkes, men det trenger ikke være noe problem. Må vel regne med å bruke 2-3 ganger så lang tid på bryningen.

Chipper har lavere slitasjemotstand, så den er enklere å bryne, men holder ikke eggen like godt.

OK. Var jo slike tilbakemeldinger jeg var ute etter, reell info fra folk som har prøvd. Har imidlertid sett tester som hauser den opp som "bushcraft" kniv, og det pleier å være "robust tollekniv"?

Har faktisk aldri prøvd den :oops: , men sånn bladet på H1'en er utformet er det feil å kalle det en bushcraft-kniv. Den store radien på bladet, som er en fordel til jakt, er meget ugunstig til trearbeid. Til det formålet ønsker man et lengst mulig rett område på eggen. Til "bushcraft" vil man også ha en spiss som ligger mye nærmere senterlinja på bladet, ikke over ryggen.

Den puukkoen jeg har har et svært likt skaft, men har aldri merket at handa sklir mot bladet på den. Den har et forøvrig et aldeles utmerket karbon/rustestål blad som blir veldig skarpt, holder eggen rimelig bra og er ikke for vanskelig å kvesse. Skaft og slire er imidlertid sterkt brukspreget

Den er mulig Sisuen koner mer enn puukkoen. Den Sisuen jeg kjente på ga ihvertfall den følelsen. Tror skaftet også er større på Sisuen. Mener å ha sett en sammenligning for en tid tilbake, men husker ikke hvor.

Link to comment
Share on other sites

mulig Sisuen koner mer enn puukkoen.

Skaftet på min puukko har en svak konveks form i tillegg til at den er kon - det hjelper nok. Kanskje jeg kunne få en knivmaker til å kopiere den... :wink: ? i et eller annet hårreisende stål og med skaft i f.eks. micarta.

At Sisuen er dyr og heller ikke har "fantastisk" stål (det bør den ha til den prisen) taler jo ikke til dens fordel -uansett hvor godt jeg liker utseendet.

 

Så Chipper ligger et sted imellom AUS8 og VG10?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skaftet på min puukko har en svak konveks form i tillegg til at den er kon - det hjelper nok.

Konveks?? Er det kniven designet av Tapio Wirkkala du har, eller en annen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Tapio_Wirkkala

De skal være rimelig rette.

(Det er denne Cold Steel har kopiert.)

Kanskje jeg kunne få en knivmaker til å kopiere den... :wink: ? i et eller annet hårreisende stål og med skaft i f.eks. micarta.

At Sisuen er dyr og heller ikke har "fantastisk" stål (det bør den ha til den prisen) taler jo ikke til dens fordel -uansett hvor godt jeg liker utseendet.

Skal du ha en brukskniv, så ville jeg nok gått for noe litt anderledes ja. Det finnes jo en og annen tollekniv-maker her i Norge. :D

Så Chipper ligger et sted imellom AUS8 og VG10?

Enkelt svar: Ja

Langt svar:

Ut ifra sammensetning skal Chipper ha samme holdbarhet som AUS8 eller dårligere, men faktorer som renhet, herdeprosedyre, eggvinkel og bruksområde vil ha mye i si.

Om du tenker på de knivene jeg lager i chipper, så bruker jeg en ganske avansert herdeprosedyre, og kan få høyere hardhet på den enn fabrikkproduserte kniver i AUS8, dette vil øke eggholdbarheten.

Den økte renheten i et verktøystål som chipper, framfor et rimelig rustfrittstål som AUS8, vil gjøre at man kan bruke en spissere eggvinkel uten chipping av egg.

VG10 er et slitesterkt stål som egner seg bra til jaktkniver (kutte myke materialer), men her kan også chipping av egg forekomme, om eggvinkelen er liten eller kommer borti hardere material.

Chipper er ikke noe ideelt stål til jakt eller for å oppnå overlegen eggholdbarhet, men det er et stål med god eggholdbarhet med overlegen seighet. (Som ingeniør opererer jeg helst med en sikkerhetsfaktor på 3-10 ganger. :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Uproblematisk å kjøpe på nett fra feks usa.

 

davesknifeworld, bestknives og mange flere som jeg ikke har handlet med. Det går stort sett like fort å få varene i hus derifra som i fra norske nettbutikker.

 

Fällkniven har vel et litt mer avansert stål enn VG1 stålet til Cold Steel, men både VG1 og VG10 bra stål som du sikkert blir fornøyd med.

 

Fine former har alle disse knivene synes jeg. Velg det som du trives med. Lykke til med valget :)

 

 

H1 lages i 3G stål (laminert pulverstål)

 

 

Du får den i VG10 til 1.340,- og 3g stål til 2.390,-

ifølge knivshopen.se

 

Har ikke peiling på kniver men leste det på linken i forrige innlegg,

Jeg fikk beskjed om at det var VG10 når jeg kjøpte min sist høst

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fikk min fallkniven F1 i hus nå i dag, og det er utvilsomt en fantastisk kniv. Et par ting tough:

1) Syns kanskje skaftet er i minste laget, jeg har jo riktignok hender størrelse yeti.

2) Den plast-slira er ikke noe særlig. Vil gjerne ha den skinn-slira, men der jeg kjøpte den hadde de den ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik skinnslire til min A1. Den er veldig fin og solid, men jeg hadde et lite grøss da jeg plutselig oppdaget at slira var tom og kniven borte. Det viste seg at trykknappen som holder reima rundt skaftet, var gått opp mens jeg hadde slira der den skal henge, nemlig i beltet litt bakpå venstre skinke.

Slira er laget slik at den ikke rommer mer enn bladet opp til skaftet og ikke noe av skaftet. Slira stopper altså omtrent på likvektspunktet. Og hvis reima rundt skaftet mister grepet da, skal det ikke mye til før kniven faller ut. Heldigvis fant jeg den igjen, den lå i båten. FLAKS.

Har fundert litt på hva jeg kan gjøre for å sikre skaftet bedre, men vil jo helst at det ikke skal bli så innigranskauen knotete å ta kniven ut av slira heller.

Noen som har et godt forslag?

I mellomtida bruker jeg plastslira, den holder ihvertfall godt grep på kniven.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...