Jump to content

458 winmag spørsmål.


Balrog

Recommended Posts

Eg har nettopp begynt å lade til 458winmag og eg blei litt forundra når eg holdt på.

Når eg setter i kulene etter å ha pressa hylsa og utvidet for kula,buler liksom kula ut på den eine eller andre sida.

Det virker som hylsene er pressa litt for små sånn at ein ser kor kula stopper i hylsa.. litt knotete forlart men men..

det er ikkje noke problem med kammring av hylsene sjølv om bulinga er der..

Når eg har skutt dei måler faktisk hylsene 0.5mmmeir i dia enn når dei har blitt presset..

er det andre med liknende erfaringer?

Rifla er ei CZ 550 magnum og diene er eit lee sett..

kan kammeret vere for rommt? er diene for trange? er det eg som har gått glipp av noke her?

her bruke remington 300grains kuler (egentilig for 45-70, desse er veldig tverre i enden i forhold til 350 grains hornady)

venter i spenning

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Du behøver jo ikke å stille sizerdien helt ned. Jeg ville prøvd å skru denne litt tilbake slik at du ikke presser hylsa så mye.

 

Det viktigste er jo at patronen kamrer uten motstand. Jo mindre du kalibrerer hylsene dess flere omladinger tåler de.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en 458X2"American (458 WinMag forkortet 0,5") der det samme skjer. Men jeg har ikke hittil målt noen hylseforlenging etter skyting, så jeg har vanskelig for å tro at levetiden på hylsene blir noe særlig forkortet. Det positive jeg derimot har erfart med dette er bedre og sikrere mating, og meget godt hold på kulen ifm rekyl. Ikke behov for å krympe hylsen i kulen så langt iallefall. Presisjonen er også meget god med rette kulen og ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Det samme skjedde meg når jeg hadde 458 win. mag. Jeg ga. jevnt f. og brydde meg ikke om det. Hylsene mine holdt nærmest evig uansett hva jeg gjorde med de. Brukte hovedsaklig win. hylser. Savner sigarene mine, så det spørs om det blir en Brno igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett dette på .45-70 og andre mer eller mindre rettveggede kalibre, det er visst noe som "bare er sånn". Men jeg liker det ikke. Jeg kjøpte en pakke Remington fabrikkammo .45-70 som hadde store buler og som hadde synlig skjevt isatte kuler, det var ikke særlig imponerende. For å få til å lade uten slik bul, og for å få kulene til å sitte rett i hylsa, presser jeg så lite som mulig uten å få treg kamring. Utstøterstanga så langt ned den går, og dia opp så den presser sånn passelig. Det blir likevel godt hold på kulene, og liten eller ingen buling på hylsene når man setter i kula. Dette kamrer helt problemfritt i mitt våpen, men en må jo prøve seg fram så ikke det kamrer tregt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...