Jump to content

208 grains A-MAX i 30.06


morray

Recommended Posts

  • 1 year later...

Jeg har også bestilt meg disse til samme kaliber. Har ikke prøvd dem men trenger data.

Man kan jo prøve å finne et mønster ut fra ladeboken, selv om den ikke har hverken kula eller kulevekta. Jeg "tenker høyt" her:

 

180grains kuler skal ha 55-57grains N160

200grains kuler skal ha 53-55grains N160

220grains kuler skal ha 52-54grains N160

 

Kan tenke meg at 208 grains kula skal ha i nærheten av 52,5-54,5 grain. Nå kommer det selvsagt ann på kontaktflate osv, men jeg tror jeg kommer til å begynne på 52,5 N160dersom det ikke dukker opp erfaringer her.

Link to comment
Share on other sites

Tja, satt å lekte meg i QL uansett så lot det bergne litt for dere. Riktignok med Berger VLD 210 grain, ettersom jeg ikke hadde 208 A-max i databasen.

Hastighet med 54,5 grain n160 bør bli omtrentlig 735m/s med 57 cm løp, sånn omtrentlig. Noe mere (kanskje 40 m/s) å hente ved å bruke URP, MRP og annet i de baner i stedet for n160. Ytterst teoretisk altså. Men det pleier gi en grei pekepinn.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Virker lite?

Den 220grains kula skal klare 749m/s med 54grain i 61cm løp, 200grains kula er oppgitt til 778m/s med 55grains i samme løp.

Hadde forventet noe en plass imellom de to der egentlig. Men man taper jo litt på kortere løp.

Heldigvis har rifla mi en tendens til å gi endel mer m/s enn det ladeboken oppgir i forhold til kruttmengden jeg lader med så jeg håper på å få iallefall 760m/s når jeg er ferdig. Men begynner lavt så får vi se. (Den har også 61cm løp)

-Skal selvsagt oppdatere her etterhvert som jeg får skutt, håper jeg ikke blir den eneste som gjør det.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja, her er det rom for skuffelser ;)

Har du et godt løp kan du godt få de hastighetene du "har lest om", eller tilogmed mer.

Men har du ikke det er det fortgjort at pipa di gir mange (30-50 feks) msek mindre enn det man har lest om/hørt om/beregnet i QL.

 

 

Lekte litt med QL, 3006 og 61cm pipe:

Med URP klarer jeg i QL å presse 210 grs Sierra MK kule opp i 788 msek ved å beregne meg heeeeelt opp til den røde streken.

Med 204 klarer jeg i QL å presse 210 grs Sierra MK kule opp i 786 msek ved å beregne meg heeeeelt opp til den røde streken.

Med N160 klarer jeg i QL å presse 210 grs Sierra MK kule opp i 771 msek ved å beregne meg heeeeelt opp til den røde streken.

 

Forresten, samme QL lar meg ladde 155 grs kuler opp til 922 msek ved å beregne meg heeeeelt opp til den røde streken på 1.forsøk. Så med tanke på langhold vil jeg tro at 155 scenar blir en bedre patron ;)

Link to comment
Share on other sites

Tja. med MRP kan man fylle hylsa ca 106% og få 818 msek. (om man får så mye krutt nedi)

MRP2 kan man fylle hylsa med ca 118% og få det samme. (så mye krutt tviler jeg på at man får nedi)

 

Så ja, om man liker å komprimere krutt så har man muligheter for å kansje få 20-30 msek mer med N560, N570, N165, RA15, Norma 15, MRP, MRP2 osv.

 

Men skal man steinladde for lange hold så er feks 167 grs scenar i 920 msek et bedre valg, eller 155 scenar i 945, eller 170 grs lockbase i 910

(alt dette er mulig i følge QL med samme trykk som de komprimerte ladningene for 208grs kuler, om man gidder komprimere litt krutt)

Jeg bare tenker høyt :)

 

NB: i 3006. Å det er bare simulerte data!

 

Men når jeg videre tenker litt så burde man kansje velge en større hylse om man skal skyte mer enn 1000m med en kal 30.

(eller vurdere en 6,5-284 eller en 6,5X55 ;) )

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har testet noen 208 A-MAX ladninger i en Rem. 700 .30-06 med 61cm løp.

I mangel på nøyaktige ladedata har jeg så langt testet meg opp til ca 800 m/s med N-560 krutt.

Dette er relativt kraftige ladninger De gir kraftig rekyl og mye munningsflamme.

Ladningene er kronograferte, men jeg har ikke målt trykkring under testing.

Jeg har har bare testet en 5 skudds serie av hver ladning, så presisjonsmulighetene er jeg usikker på enda.

Fikk en samling på ca 34 mm på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Rom for skuffelser??

Jeg skal skyte langhold!! Om kula går 700 eller 800m/s så blir det vanvittig kjekt uansett! -Iallefall om jeg klarer å lure inn noen treff også :lol:

Kommer uansett ikke til å lade max siden jeg ikke har trykkmåler og jeg ser heller ikke vitsen med det. Men jeg prøver alltid å regne meg til hva ladninger vil gi av fart før jeg prøver dem, om ikke annet så lærer jeg masse underveis av å prøve å kalkulere det :D Har aldri ladet noe særlig hardt men har fått ok hastigheter synes jeg. Og tabellene i siste utgave av ladeboken teller litt tyngre hos meg enn å avfeies som noe man "har lest om" :wink:

 

Men rifla mi er veldig ivrig ser du, tror det skyldes masse kjærlighet :mrgreen: Her er noen eksempel på hvor snill den har vært med meg:

Ladet 185grains lapua mega, ladeboken sier 55-57grain N160 og 790-819m/s. Jeg ladet meg opp fra bunn til midt på, altså 56grain og hastigheten ble 822m/s i snitt. Fornøyd med den :D

 

Så ville jeg teste lette kuler, nå med ladedata fra VV. Har både v-max og sierra varminter hp i 110grains. Brukte ladedata for 110grains hornady rn så man kan kanskje legge "skylden" der men tabellen sa 55,1 til 60,8grain N150 og 905 til 1002m/s. Jeg ladet 57grains til begge kulene og fikk sierra'ene opp i 1018m/s og v-max'ene la seg på 1013m/s 8)

 

Nå betyr dette selvsagt ingen ting i forhold til hvor for a-max'ene kommer til å flytte på seg, det er egentlig ikke så viktig hvilken kuletype jeg bruker heller sånn EGENTLIG. For jeg vil jo bare skyte og kose meg. Men så har det vist seg at det å planlegge ladninger, sitte å lese om kuler og det å klargjøre hylser og lade opp også er å kose seg! Og når man først driver å "forsker" på egenhånd så vil man jo prøve å forbedre ting ikke sant? -Iallefall prøve forskjellige kuler for å se hva som skjer. For så lenge man kjører trygt så er det jo gøy uansett.

 

Arne And: det der hørtes heftig ut! Kjenner ikke til det kruttet der men ladeboken klarer å få en 185grains mega opp i 802m/s med maxladning med det kruttet der og en 200grains oryx opp i 788m/s... Tror kanskje du tøyer strikken en smule? -Men dette er bare teori fra min side altså!

Link to comment
Share on other sites

Rom for skuffelser??

Jeg skal skyte langhold!! Om kula går 700 eller 800m/s så blir det vanvittig kjekt uansett! -Iallefall om jeg klarer å lure inn noen treff også :lol:

Kommer uansett ikke til å lade max siden jeg ikke har trykkmåler og jeg ser heller ikke vitsen med det. Men jeg prøver alltid å regne meg til hva ladninger vil gi av fart før jeg prøver dem, om ikke annet så lærer jeg masse underveis av å prøve å kalkulere det :D Har aldri ladet noe særlig hardt men har fått ok hastigheter synes jeg. Og tabellene i siste utgave av ladeboken teller litt tyngre hos meg enn å avfeies som noe man "har lest om" :wink:

Hastighetene i ladeboka eller andre ladetabeller er også noe "man har lest" inntil hastigheten er testa i din rifle.

Det er en grunn til at jeg kaller en kronograf for en "drømmeknuser". Å den grunnen er "erfaring"...... ;)

 

Men 208 grs kuler i 770-820 msek vil kunne være mulig om man presser 3006en og om man har en pipe som er snill og gir godt med hastighet.

Personlig tror jeg at man da ville hatt mer igjen for å ha en 155 grs kule ut med 900-950 eller en 167 grs i 900-920 (både balistisk og rekylmessig) om man skal skyte laaaangt. Men det er meg ;)

Link to comment
Share on other sites

Litt klipp fra det store nettet:

 

There are more choices available in 30 caliber bullets than in any other, so the experimenter must either set arbitrary boundaries to limit his choices or have a ton of time, money and energy to test them all! Not too surprisingly, I've chosen to set some boundaries -- I limited my experimentation to bullets in the 175 to 210-grain range from Berger Bullets, Lapua, and Sierra Bullets. Even with those limits, there are still quite a few useful bullets to test. The four bullets I use most frequently are the 185gr Lapua D46 FMJ, an excellent match bullet which allows great latitude in seating depth, the Sierra 190gr Match-King, the true "standard" for this cartridge, and the new Berger 175gr and 210gr match bullets. I use the 175, 185, and 190 at 500 and 600 yards, and the heavier 210 for 1000 yards.

 

Mer her http://www.6mmbr.com/gunweek091.html

Link to comment
Share on other sites

Jada, for all del, på 1000 meter vil en 208 grs A-max få ca 10% mindre vindavdrift enn en 155 grs scenar får. (forutsatt 800msek på amaxen og 920 på scenaren) Å vindavdrift er faktisk den biten som er vanskeligst vurdere og forholde seg til.

Men du får ca 15% mer klikk opp på A-maxen, noe som igjen kan være en utfordring med tanke på antall klikk tilgjengelig.

Å en annen begrensing er rekyl. sikkert omtrent 25% mer rekyl på den tyngste kula er noe som for de flestes del ikke fremmer skyteprestasjonene.

Ja jeg vet, har skutt endel tunge kuler i 308 i banevåpenet mitt. Å det var "tyngre" å skyte med enn med de lettere kulene.

 

Dette ble forferdelig Off topic.... Huff.

Link to comment
Share on other sites

Mindre vindavdrift men litt mer klikk ja. Men kommer nok neppe opp i de hastighetene uten unødig slitasje i beste fall.

Kjekkere å skyte når man ikke er redd for å måtte dra sluttstykket løs fra drøvelen også :lol:

Blir litt mer å klikke uansett da. Men har 113 klikk å gå på oppover så jeg kommer et stykke ut uansett. Ved 760m/s på amax så skal jeg kunne nå ut til 950m mens med scenar i 880m/s kommer jeg ut til 1040. Dette er jo mer fornuftige ladninger i mine øyne og banen er på 700m men skal bli 900m. Uansett bør jeg komme fram uten å tilte sikte :D Men som du sier så er det vindavdrift som er verst. Når det gjelder rekylen så er denne rifla utrolig snill, kan skyte så mye jeg vil uten ubehag. Prøvde en eldre winchester jaktrifle i .308 og da måtte jeg gi meg etter 17skudd med lettere kuler, så min oppfatning er at det er store forskjeller fra våpen til våpen.

 

Som sagt: kjekt blir det uansett! Men har siklet på a-max kuler siden jeg så ett innlegg her for veldig lenge siden. Scenar kommer nok med tiden det også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...