Jump to content

En seier i hverdagen!


ElgjaktensKiri

Recommended Posts

YES! Skrev tidligere her inne og spurte om noen hadde erfaring med jämthunder og det å gå PENT i bånd midt i sentrum..

Fikk mange gode svar, og fulgte ett av dem. "FORTSETT Å TREN!" Så vi har trena og trena. Kiri på snart 9 mnd har vært nokså "sta". Men vi har trena. Dvs latt de vanlige turene blitt til en "treningsøkt" på det å gå i bånd. Hver eneste tur. Hver gang hun har dratt i båndet har jeg snudd og gått i motsatt retning for så å snu igjen og vende nesen mot destinasjonen jeg opprinnelig var på vei til. Med andre ord-har hun dratt i båndet-har det blitt en runddans på veien, og bikkja har pent vært nødt å følge etter. Og det har vist seg at hun etter en stund skjønte godt hva som kom til å skje. Hun snudde seg selv, kom etter meg, og mistet fort interessen for det som like før fikk henne til å dra i båndet.

Og siden forrige innlegg her har jeg i tillegg vært bortreist fra bikkja en stund(gubben hjemme selvsagt). Men idag!!!!! Gikk vi en times tur inni skogen- og jeg måtte korrigere hunden kun TO ganger! KUN TO GANGER! Hun dro litt idet hun hørte et par fugler lette fra skogholtet, og så på meg som om hun skjønte hva som ville skje-runddansen igjen... ! Haha!! Er så glad! I tillegg kom det en jogger forbi-- hun satte seg ned på rompa og satt der til joggeren var forbi oss ! Er så glad og håper dette vil fortsette- at det ikke bare en engangsforetreelse!!

JIPPPPIIIIIII!!

Link to comment
Share on other sites

OJJJJ!! :shock::shock::shock:

 

Der er altså fasiten?!

 

Min "Rocco"(en stor jämthanne, på snaut 9mnd) er IKKE bare morsom å gå tur med. Jeg har slite med dette hele tiden, og aldri kommet på topp av situasjonen dessverre. Han drar som he......!!!!

 

Må bare få gratulere med resultatet! Dette kommer du til å ha igjen for........

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med seieren! :D

 

Det var godt å høre.

Har trena mye på det samme eg og om dagen, syntes egentleg min(NEG på litt over året) tok det ganske fort med denne metoden. Men det sier seg nesten sjølv, har du på det eit dresurhalsbånd og den som leier deg stadig skifter retning så følger du med på kva han driver med.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Takk for gratulasjoner! Var jo så i ekstase at jeg måtte teste dette ut i et mer utfordrende terreng.. NEMLIG MIDT I SENTRUM! Hun er gjerne rolig når hun står på en og samme plass og studerer folk. Da holder hun seg i ro. Men vårt problem har jo hele tiden og ferdes BLANDT folk når hun har dratt så inn i svarte i det båndet. MEN i sentrum altså.. for ca 40 minutter siden skjedde dette.

Min fireåring tok trehjulssykkelen og passet på å sykle foran oss for å "trigge" Kiri(jamten) litt. Hun vil jo gjerne også være foran, men nå ble hun altså en godt nr. 2. Dette godtok hun etter et par minutter. Så nærmet vi oss "down-town". Ingen problemer. Ville snuse litt over alt, men snudde seg fort å så på meg og skjønte visst at snart kom det en runddans om hun ikke snuste i nærheten av MINE føtter- og ikke tre meter bortenfor.Så vi vandret videre.

Jeg skulle inn på butikken og kjøpe en pk mel, bandt henne utenfor, kommanderte henne til å legge seg, og bli der, så gikk jeg. Fulgte med i vinduet og hun ble liggende så lenge jeg kunne se henne. Kjøpte melet, gikk ut og satte meg sammen med henne, mens guttungen lekte på gata. Flere folk gikk forbi og hun ble sittende ved meg. Men så skulle vi vende nesen hjemover. Og jeg tenkte: vel nå er vel Kiris tålmodighet over. Melposen vil vel sprenges idet hun drar og jager i båndet og turen hjemover vil sikkert gå VELDIG fort.. MEN NEI! Hun gikk altså som en prinsesse! Passerte merkelig nok ikke flere folk, men hun så både syklister, en annen hund osv- og turen hjemover gikk smertefritt!Hun dro så lite i båndet at det var jaggu merkelig. Har spurt så mange til råds og alle har ment jeg burde ta henne på et eller annet dressurbånd, stanse opp når hun har dratt, men idet siste har jeg kun brukt vanlig halsbånd. Og ikke stoppet, men altså vendt retningen andre veien og gått noen skritt for så å snu igjen. Trodde virkelig ikke dette skulle være så effektivt- men etter et par uker altså- så viser det resultater. Men det jeg har lagt merke til - i begynnelsen- er å være konsekvent så det jomer! Selv turen til og fra hundegården , har bydd på en del runddanser...:)

Så godt folk- ikke gi opp!! Min jamt på snart 9 mnd har kommet seg- etter at jeg var nær ved å gi opp selv. Selvsagt ennå mere å lære , men nå er jeg sikker på at dette vil gå rette veien:!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jämter skal aldri gis opp :mrgreen:

Godt å høre at du har fått det til!

Jeg har en kareler som er 15 mnd nå, kjøpte henne da ho var året, og manglet alt som hadde dressur. totalt umulig å gå med henne, men da jeg lærte trikset med å skifte retning så var ho kurert på ca 5min! Ja jeg sa 5min helt sant, utrolig effektivt på min kareler ihvertfall. Artig å høre at flere drar nytte av metoden. Jeg har hatt hund i nitten år og meldte meg på dressurkurs i vår,eneste jeg angrer på med kurset var at jeg ikke meldte meg på for nitten år siden :shock:

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...