Jump to content

Skeiv hylsehals


Leonidas

Recommended Posts

Hei.

Jeg lader 9,3x62-patroner i en Lee Classic Cast-presse med RCBS die-sett.

Når jeg ruller ferdig pressede hylser over et plant underlag så ser jeg at halsen kaster. At halsen er skeiv ser jeg enda lettere når jeg har satt i kule og ruller hylsene på den samme måten.

 

Dien er stilt inn etter beste evne og jeg er nøye med å smøre hylsene utvendig og innvendig. Jeg benytter engangsskutte Normahylser.

Når jeg presser hylsene uten utstøterstang/ekspander blir hylsene tilsynelatende rette, men da får jeg jo verken ut hetta eller utvidet halsen.

 

Hvor rette hylsehalser skal man forvente å få ved ompressing av hylser (helpressing)? Kan man forvente at de skal bli like rette som fabrikkpatroner?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du skulle forsøke å la ekspansjons knappen sentrere seg selv? Løs opp låsemutter og la utstøter henge fritt, dra så hylsa så langt ut at ekspansjons knappen er i halsen og lås mutteren, da skal du ha fått det sentrert og med minimal skjeivhet i halsen til resultat. Smør også innvendig. Trond nevnte et tilsvarende tilfelle for meg før i dag, var kanskje deg?

Link to comment
Share on other sites

Dette er typisk RCBS. Synderen er ekspanderknappen. De fleste andre die sett har denne veldig eliptisk, i steden for den brå kanten på RCBS. Løsningen er å sette i en ekpanderknapp fra et annet fabrikat. Jeg så slike løse til RCBS et sted men husker ikke hvor.

Derfor styrer jeg unna RCBS dier hvis jeg kan. For de retteste halsene+helpressing er prosedyren; LEE Collet/Redding bushing die+body die. Isatt med die med flytende kammer blir det nokså bra :D

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du skulle forsøke å la ekspansjons knappen sentrere seg selv? Løs opp låsemutter og la utstøter henge fritt, dra så hylsa så langt ut at ekspansjons knappen er i halsen og lås mutteren, da skal du ha fått det sentrert og med minimal skjeivhet i halsen til resultat. Smør også innvendig. Trond nevnte et tilsvarende tilfelle for meg før i dag, var kanskje deg?

 

Det stemmer at jeg har nevnt det for Trond ja. Slik jeg forstod det på han så kunne jeg prøve å sentrere mens stanga var gjennom tennkanalen. Dette har jeg forsøkt uten at det har hjulpet. Tennkanalen er uansett såpass mye større i diameter enn selve utstøteren at jeg ikke helt skjønner hvordan dette skal kunne sentrere presist.

Slik jeg tolker svaret ditt så foreslår du å stramme til i det ekspanderen entrer skudra/halsen på vei opp igjen. Skal forsøke dette for å se om det blir bedre da.

Takk for tipset.

 

Dette er typisk RCBS. Synderen er ekspanderknappen. De fleste andre die sett har denne veldig eliptisk, i steden for den brå kanten på RCBS. Løsningen er å sette i en ekpanderknapp fra et annet fabrikat. Jeg så slike løse til RCBS et sted men husker ikke hvor.Derfor styrer jeg unna RCBS dier hvis jeg kan. For de retteste halsene+helpressing er prosedyren; LEE Collet/Redding bushing die+body die. Isatt med die med flytende kammer blir det nokså bra

 

Lee die-sett er vel ikke å få tak i til 9,3x62? Jeg har et LEE RGB-sett til 6,5x55 og det fungerer bedre.

Men kan jeg altså ikke forvente rette hylsehalser når jeg bruker RCBS-dier?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at jeg har nevnt det for Trond ja. Slik jeg forstod det på han så kunne jeg prøve å sentrere mens stanga var gjennom tennkanalen. Dette har jeg forsøkt uten at det har hjulpet. Tennkanalen er uansett såpass mye større i diameter enn selve utstøteren at jeg ikke helt skjønner hvordan dette skal kunne sentrere presist.

Slik jeg tolker svaret ditt så foreslår du å stramme til i det ekspanderen entrer skudra/halsen på vei opp igjen. Skal forsøke dette for å se om det blir bedre da.

Takk for tipset.

 

Normalen er sentring etter tenn kanal, men om det ikke blir presist nok, må man sentre etter ekspander kanppens egen sentring i hylsehalsen, trekk den litt opp i halsen og sørg for innvendig smurt hals, slik at ikke ulig friksjon gir skjeiv sentring. Jeg har personlig ikke problem med RCBS sine dier om jeg stiller dem rett, men foretrekker nok Forster, eller Redding. Hornady hadde carbide ekspansjons knapp for RCBS, noe glatter, men må fortsatt sentres.

Link to comment
Share on other sites

Mulig løsning kan også være å kutte ut hele ekspanderen og heller kjøre hylsene i en ekspander-die til slutt. Men blir flere operasjoner på den måten.

Må også si at jeg klart foretrekker Forster sin løsning med ekspanderknappen i fri dressur langt oppe på ekspanderstanga.

Link to comment
Share on other sites

Ups, 9,3 var diameteren ja... :oops: Da ble det kanskje verre?

Prøv å sjekk selve ekspanderstanga, har den fått seg en smell og er skjev må du kanskje få ny. Det var tilfelle med en RCBS 30-06 die jeg hadde etter et ublidt møte med en S&B hylse med for liten tennkanal.

 

Edit: Lyman skal visst ha en M-die (9,3x62)

Link to comment
Share on other sites

Mine favorittdier til flaskehalshylser er Hornady. Aldri hatt slike problemer med dem.

 

Jeg har Hornady diesett til 30-06 som er pyton på dette. Men med "løs" ekspanderknapp, funker det utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...