Jump to content

Hundepote herding


stratos

Recommended Posts

Noen som har noen tips?

 

Jaktet med bikkja mi ifjor, hennes vilje er stor, er godt trent. Løping, svømming, søk, og mye mye mer.

 

Men så skjedde det, etter 6 dager med jakt i lyng underlag, hun fikk et åpent sår helt i toppen av poten til der hvor overgangen til kloa/ poten starter.

 

Det tok maaaange uker igjen før jeg kunne ta henne med ut skikkelig igjen (tok henne med ut med sokk men hun løp litt skralt). Var hos dyrlegen og mente at det var fordi det var en unghund og at poten ikke var ferdig herdet.

 

 

Nå så er poten ganske lik i form og farge som det den var ifjor. Bare at det er en haug med små sprekker og lignende. Noen som vet om noen tips til å unngå dette problemet?

 

Eller må jeg løpe rundt på fjellet med en hund som har på seg sko?

Link to comment
Share on other sites

Slet med potene på støveren min i fjor. Da var hun bare så vidt passert året, og hadde lyserosa hud på potene og veterinæren opplyste om ekstremt tynn hud på potene.

 

I jakta smørte jeg potene inn med streptolin og tapet på fleecesokker. Dette gikk bra, men det letteste er selvfølgelig om man slipper.

 

Nå har støveren utviklet mørkere felter på potene.

Smører dem innimellom, bruker lakseolje i maten, og har gitt ido-e (E-vitamin) og folsyretabletter.

 

Nå har ikke støveren vært noe i aktivitet på et halvt år etter at hun ble påkjørt. Men løping på grusvei er jo fint for potene!

Link to comment
Share on other sites

Høres jo ut som trådstarters hund har bra poter i utgangspunktet, siden de holdt såpass før sår oppstod. Det kan jo likevel skje at det oppstår skade. Vanlig bruk i skog og mark er bra, løping på asfalt sliter på tredeputene.

 

Forøvrig kan det være et tips når man ser etter valp; se om det er helsvarte, eller svarte pigment på tredeputene på valpen; svarte puter er solidere enn lyse har jeg hørt, og erfart.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om potene holdt utrolig lenge, hvis hunden gikk godt i 6 hele dager.

På slikt terreng ville jeg ha benyttet potesokker lenge før det ble ett problem med såre poter.

 

Mine hunder står på kvass singel hele året, noe som herder potene.

Hvilket for du gir, spiller også inn. Enkelte raser har enkelte forsorter de ikke tåler. Dette helt uten å starte en fordebatt..

 

Også er det viktig å fortsette med den smøringa av poter som du beskriver, dette etter endt økt.

Jeg passer på å unngå potefett med tjære i, da jeg ikke helt har skjønt hvilken legende effekt tjære skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig kan det være et tips når man ser etter valp; se om det er helsvarte, eller svarte pigment på tredeputene på valpen; svarte puter er solidere enn lyse har jeg hørt, og erfart.

 

Keira var som sagt helt lyse rosa - og kan si meg enig i at det er en sammenheng der.

Men hennes blir bare mørkere og mørkere - og virker mer robuste enn noen gang, selv om hun ikke har blitt brukt på 7 mnd...

Link to comment
Share on other sites

På min rase er svarte tredeputer ønskelig i rasestandarden, nettopp av denne grunn. De føles tykkere. Selv om bikkja mi er nesten helhvit så er det mye pigment der det er pigment. Han har (selvfølgelig) svart nese, svarte tredeputer og svarte klør.

 

Men det er ingen snarvei, bikkja må herde føttene likevel.

 

Og se for guds skyld til at klørne er korte og solide, lange klør er å be om trøbbel og smerte for bikkja... Ei bikkje hvor klørne får vokse (ikke alle raser disse slites naturlig ned på) får det til å vri seg litt inni meg, i tillegg til å plage bikkja så ser det ustelt ut... Og klørne utvikler seg til å bli rette, ikke krumme som de skal være. Samt at nerven blir lenger og lenger, dermed umulig å klippe ned klørne til korrekt lengde til slutt. Ond sirkel dette...

Link to comment
Share on other sites

Viktig det med klør også, Ranger.

Mange klipper aldri klør, for de slites ned selv. Værre blir det dagen hunden er 10 år gammel - eller kommer i en situasjon hvor de ikke kan være i aktivitet og kanskje attpå til får mye bra mat. Som regel ikke bare-bare å legge en voksen hund på ryggen og gyve løs med klotanga uten problemer..

 

For å unngå at nærvene vokser nedover klipper jeg klør på hundene i huset to ganger i måneden. Det er som regel litt å klippe før det synes at dem må klippes! :-)

 

Hvor mye klarer vel vi å bevege oss med vonde ben.....?

Link to comment
Share on other sites

Går frivillig inn i dusjen også! :lol:

Det skal jeg ikke skryte av her da..!

 

Men klipper setteren først, og da står Keira og ser på. Når han er fri er det bare å klappe på gulvet så kommer ho og legger seg på ryggen... =)

Men elghunden klipte jeg ikke før han var 6 år. Det gikk bra, men det går ikke som en lek, som på de to andre...

Link to comment
Share on other sites

Enig med HS Precision; sement er noe skikkelig drit for potene.

 

Ingen av mine hunder har hatt trøbbel med potene; de er vant til singel i hundegården samt at de får olje i maten. Før brukte jeg Salmopet men gikk over til rapsolje fra Rema 1000 og det fungerer alldeles utmerket. Pels, poter og klør er nydelige.

Link to comment
Share on other sites

Vekta på bikkjene er nærmere 30 kg. Og olje... vel en dæsj. Det skulle vel bli noe sånt som en spiseskje eller to. Jeg måler ikke men bare tar en sprut over foret :)

Det smaker godt og gjør godt. Aika polarhund røyter mye mindre og mer konsentrert og pelsen til begge er vannvittig blank og fin. Finnes ikke en flassflekk. Og potene er myke og klørne er uten sprekker.

Link to comment
Share on other sites

Vekta på bikkjene er nærmere 30 kg. Og olje... vel en dæsj. Det skulle vel bli noe sånt som en spiseskje eller to. Jeg måler ikke men bare tar en sprut over foret :)

Det smaker godt og gjør godt. Aika polarhund røyter mye mindre og mer konsentrert og pelsen til begge er vannvittig blank og fin. Finnes ikke en flassflekk. Og potene er myke og klørne er uten sprekker.

 

Da skal jeg prøve det,en liten dæsj til ei på 9 kg og en litt større dæsj til en på 15 kh :mrgreen:

nå er det vel ikke noe som hjelper på blank pels da jeg for tiden har 2 stk finsk "naken" spets,,,, midt i røytinga begge 2,,,,,men skal prøves :D

Link to comment
Share on other sites

6 dager lenge, det er bra. Trodde jeg gikk rundt med en hund med sære poter.

Skal prøve olje, og smøring. Får inderlig håpe det funker! =D

Prøver å trene hun skikkelig gjennom hele sommeren men er ikke alltid like lett!

 

Noen tips om hvilke pote sokker som fungere lenge i jakt sammenheng på høsten?

Prøvde 2 forskjellige ifjor høst begge ble slitt iløpet av kort tid, eller ble fylt opp med allskens smårusk.

Ene var noe ullakktig og andre var cordura.

Link to comment
Share on other sites

Bruker på mine en fleecesokk som jeg gnur inn i kontaktlim flere runder. Har og fått tips om å dyppe de i fin sand den siste runden. Slitasjen blir da på limet og grusen, ikke på selve sokken. Dette fungerer fint.

Viktig med så korte klør som overhodet mulig.

Link to comment
Share on other sites

Fikk et tips i går av min dyrlege.

 

Hun anbefalte å gi bikkjen b-vitamin. da enten som sprøyte eller som tabelett.

Den dosen som hun ga sin egen bikkje var høy. 5ml med betolvex 2 mg/ml. Siden dette er et vannløslig vitamin var det liten fare for overdose.

 

Hun anbefalte og å smøre potene med hydrogenperoksid?????? ( litt usikker på det navnet.)

Det er et blått stoff som brukes på sår (mennesker). Dette gir styge brune flekker på hud og pels, men set skal herde potene godt. Et annet problem er at hvis dette stoffet kommer i kontakt med noe som helst før stoffet er tørket og trekkt inn, kommer det varige flekker. Inkl. fliser. Umulig å få vekk etter et uhell med dette stoffet, så dette er et tips som bør brukes under jakta eller hvis du har utehunder. Dette skulle være noe som greyhund folket brukte mye for å holde hundene deres poter hele.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Hydrogenperoksid???? :shock: Det er jo det støffet som vi bleker rådyrskaller med, det skal behandles med forsiktighet og alltid med hansker og god lufting, jeg har fått det på fingrene og de sakene der etser og svir!!! :shock: Jeg ville ALDRI brukt det på potene på bikkja mi, det er jo tortur! At potene herdes av dette må jo skyldes sår/arrvev etter brann/etseskader??? Nei dæsken du.... :cry:

 

Arrester meg hvis jeg i min uvitenhet tar feil, men NEI!!!!

Link to comment
Share on other sites

:shock: Hydrogenperoksid???? :shock: Det er jo det støffet som vi bleker rådyrskaller med, det skal behandles med forsiktighet og alltid med hansker og god lufting, jeg har fått det på fingrene og de sakene der etser og svir!!! :shock: Jeg ville ALDRI brukt det på potene på bikkja mi, det er jo tortur! At potene herdes av dette må jo skyldes sår/arrvev etter brann/etseskader??? Nei dæsken du.... :cry:

 

Arrester meg hvis jeg i min uvitenhet tar feil, men NEI!!!!

 

 

Er det ikke Kali Permagnat tro, er vel no blodstopper det i værtfail......mulig jeg å tar feil da Ranger så åpen for arrestering...... :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet brukes hydrogenperoksid som brekkmiddel til hunder hvis de har fått i seg noe farlig. Det brukes også på poter for å lege sår, men har aldri hørt om at det blir brukt for å herde potene?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet brukes hydrogenperoksid som brekkmiddel til hunder hvis de har fått i seg noe farlig. Det brukes også på poter for å lege sår, men har aldri hørt om at det blir brukt for å herde potene?

 

Dette tror jeg du skal være veldig forsiktig med. Hydrogenperoksid er etsende. Brekkmiddel til hund er apomorfin.

 

Det er heller ikke noe som skal brukes for å herde poter (hvis noen vil prøve det, så sett hånda nedi først og revurder om du vil la hunden gjennomgå det samme).

 

Det kan nok ha en effekt i forhold til å lege sår fordi det er desinfiserende, men det skal da bare brukes for å skylle et sår.

 

For å få de best mulig herdete potene bør mange jaktfolk lære av trekkhundfolket. Grus eller subbus i hundegården er supert. Betong derimot er direkte skadelig på potene. På tur vil en gradvis trening på grus styrke potene. Asfalt er så hardt mot potene at de slites ned av det og vil ikke herdes ved skikkelig trening.

Link to comment
Share on other sites

Bestefaren min vokste opp før 1. verdenskrig. Han fortalte at guttene på den tiden gikk barbeint fra april til oktober. De skoa Dem måtte bli tilbydt var vonde å gå i, så de ble ikke brukt. Jeg tror ikke det er mange i dag som hadde klart en lang aktiv dag uten sko...

 

Dette forteller litt om at føttene våres kan herdes veldig mye, jeg tror det samme gjelder for hundepoter.

 

Min metode er som følger:

 

Man finner seg en lang grusvei. Dette er på sommeren så man bør gjøre det tidlig morgen eller sen kveld slik at temp. er til å leve med. Ta en lang sykkeltur med hunden, det skal gå i moderat tempo. Gjør noen stopp underveis og undersøk potene. Man fortsetter sykkelturen og observerer hele tiden hundens løpssett og også slitasjen på potene. Etterhvert vil du se en tydeliglig slitasje på tredeputene. Nærmest som om det ytterste laget er slitt vekk, da avslutter vi.

 

Videre etter det er det 14 dagers hvile for potene. Hundene trenes med svømming, og vi unngår underlag og bevegelser som kan gi slitasje. Under denne 2 ukers perioden vil potene gro og de vil bli sterkere enn de var før.

 

Foring og kloklipp er også stikkord for å få sterke poter. Det sies at hunder med for store klør har samme problemer som oss dersom vi har trange sko. Dersom du hører at klørne slår mot parketten så er det dags for klosaksa.

 

Under jakta så er det greit å følge med på potene. Vanlig slitasje, og litt blod må man regne med. Etter min erfaring så tåler hundene utrolig mye slitasje. Men man må være oppmerksom dersom hunden endrer bevegelsesmønster. Dypere sår og kutt betyr sykemelding. Dersom man klarer å stoppe hunden før de store skadene skjer så vil rekovalensen bli kortvarig.

 

Hunder som er godt fysisk trent vil ha lenger holdbarhet på potene. Antageligvis fordi de beveger seg riktigere og at de holder hodet klart over lenger tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har singel / grus i hundegårdene + gårdene er ganske store så de får bevege seg endel der. Betong er fy !

 

Bruker mine hunder endel på minkjakt og der er det naturlig nok steinete , tildels også bratt. Dette er god trening før jakta starter. Er aldri plaget med at hundene mine er sårbeint , jeg klipper ikke klørne på terrierne før minkjakta heller da de slites enormt under denne jakta.

 

Det jeg derimot mener er særdeles viktig er at hundene lærer seg å bevege seg i terrengene mens de er valper / unghunder. Når jeg har kompiser på besøk med hundene sine på minkjakt hos meg så holder de svært sjelden mer enn 1 dag før de trenger hvile , mine går dag etter dag da de er vant med terrenget og bevegelsmønstret her.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er en ting som er verdt å tenke på når man sykler med hundene på grusvei. Grusveiene er ofte saltet, dette er noe riktig dritt for huda på potene, den blir tørr og hard noe som gjør at den lett sprekker opp. Jeg vasker alltid potene til mine hunder etter trening og setter dem inn med streptolin spenefett. (kjøpes på felleskjøpet). Har aldri hatt såre poter under normale forhold på jakt, men er det mye kvitmose og tørt i terrenget så blir slitasjen hard har jeg merket meg, det samme gjelder skare som bryter.

 

Mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Trur beste grunnlaget for gode potar er godt for og rett underlag i hundegarden. Har aldri gjeve noko tillegg, bare godt for, og har singel i hundegarden. Har aldri hatt problem med potane til bikkja. Den går dag etter dag. Men hadde noko ugreie med ei tommelklo i fjor, som gjorde at vi prøva ulike anordningar med tape og potesokkar. Fant ingen som sat fast på jämthunden lengre enn 15 minutt! Så det er best å gjere alt ein kan for å sleppe å kome i den situasjonen :D

Link to comment
Share on other sites

Her går begge elghundene og dachsen på ganske grov grus i hundgården. Hvor sterke labbene på gråhundene er, skal jeg ikke uttale meg om, for de skal starte karrieren den 20. august. Men dachsen har veldig sterke labber. Jakter mange dager i strekk med henne den siste tia før jul, og dårlige labber har ikke vært noen hindring. Går mye med henne på alt fra asfalt og grus til skogsstier.

Den ene gråhunden jogger jeg mye med, og det på en vei med GROV grus, bør vel kalles pukk. Hvis ikke den hunden har sterke labber, skjønner jeg ingenting.. 4 km daglig på det underlaget bør gjøre susen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Fikk et tips i går av min dyrlege.

 

Hun anbefalte å gi bikkjen b-vitamin. da enten som sprøyte eller som tabelett.

Den dosen som hun ga sin egen bikkje var høy. 5ml med betolvex 2 mg/ml. Siden dette er et vannløslig vitamin var det liten fare for overdose.

 

Hun anbefalte og å smøre potene med hydrogenperoksid?????? ( litt usikker på det navnet.)

Det er et blått stoff som brukes på sår (mennesker). Dette gir styge brune flekker på hud og pels, men set skal herde potene godt. Et annet problem er at hvis dette stoffet kommer i kontakt med noe som helst før stoffet er tørket og trekkt inn, kommer det varige flekker. Inkl. fliser. Umulig å få vekk etter et uhell med dette stoffet, så dette er et tips som bør brukes under jakta eller hvis du har utehunder. Dette skulle være noe som greyhund folket brukte mye for å holde hundene deres poter hele.

 

 

Det du beskriver er kaliumpermanganat, KMnO4.

Er et heslig stoff som lager brune flekker, men et artig stof for unge kjemikere.

Har selv bred erfaring med det, alt ifra klor-fremstilling, til oksygendannelse og mindre kjemikaliebranner. :lol:

Vet dog ikke hvordan det skal benyttes på hund.

 

Vi har ikke brukt noen ting, og det har gått strålende.

Link to comment
Share on other sites

Münsterjeger skrev:

Vet dog ikke hvordan det skal benyttes på hund.

 

Jeg har brukt et stoff som minner om det Dere beskriver. Jeg husker ikke navnet så det kan være en liten mulighet for misforståelse her.

 

Stoffet brukes på poter med sår og kutt. Litt større skader i potene leges relativt sent. Dette stoffet smøres på poten for å etse vekk dødt og skadd vev. Man får da et friskere sår som forhåpentligvis vil gro med større tempo. Dette må selvfølgelig gjøres i samråd med erfarne folk. Under slik behandling må hundens poter være bandasjerte og hunden må evt. ha "lampeskjerm". Hunden må være i ro i flere uker.

Link to comment
Share on other sites

Slet med potene på støveren min i fjor. Da var hun bare så vidt passert året, og hadde lyserosa hud på potene og veterinæren opplyste om ekstremt tynn hud på potene.

 

I jakta smørte jeg potene inn med streptolin og tapet på fleecesokker. Dette gikk bra, men det letteste er selvfølgelig om man slipper.

 

Nå har støveren utviklet mørkere felter på potene.

Smører dem innimellom, bruker lakseolje i maten, og har gitt ido-e (E-vitamin) og folsyretabletter.

 

Nå har ikke støveren vært noe i aktivitet på et halvt år etter at hun ble påkjørt. Men løping på grusvei er jo fint for potene!

 

Er streptolin det samme som Spenol som selges på Felleskjøpet? Jeg har en Hamilton som har veldig dårlige labber. Labbene spriker for mye og klørne vokser veldig fort så de må klippes ofte.I hundegården er betong byttet ut med singel så jeg tror det skal hjelpe.Dunkeren som er innehund har ikke noe problem med labbene men der er labbene tettsittende med korte klør som klippes skjelden.

Link to comment
Share on other sites

For å få bikkjer med forutsetning for å få gode poter, så studer potene på valpen før du velger i kullet (og om mulig foreldrene til valpene).

 

Svarte tredeputer gir oftest sterke poter, rosa gir oftest svake. Jeg ville ikke valgt valp i et kull/foreldre med lyse tredeputer, hvis jeg kan unngå det.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen tips?

 

Jaktet med bikkja mi ifjor, hennes vilje er stor, er godt trent. Løping, svømming, søk, og mye mye mer.

 

Men så skjedde det, etter 6 dager med jakt i lyng underlag, hun fikk et åpent sår helt i toppen av poten til der hvor overgangen til kloa/ poten starter.

 

 

Hvis du jakter 6 hele dager med bikkja de kan du bare takke deg selv, bikkja har sterke poter den slik den er. Hvis ikke din hverdag er 6 dagers jakturer titt og ofte? Hva med å la bikkja hvile litt? På slike turer kan hvile være alt fra å gå bak deg en halv dag, ligge på hytta en dag/halv dag osv..

All min erfaring med bikkjejakt tilsier at bikkjene har godt av å hvile, de skal hvile!

Aldri vært plaget med såre poter hos noen av mine bikkjer med de har hvilet på turene uansett. Det største argumentet for å hvile bikkjene er det mentale, de bruker sinnsykt med energi på å analysere lukter, jo mer sliten bikkja er jo dårligere jakter den... Fysisk sett kan du jakte hver dag 300 dager i året hvis poter osv holder, men så er det kvalitet på det da? Tviler på at hunden din var spesielt god på den 5-6 dagen....(du må gjerne si at du skjøt mest disse dagene osv.. med det sier lite om hundens kvalitet på arbeidet tipper den var best på dag 2 og 3....da skulle den hvilet så skulle du jaktet 5-6 dagen med hunden igjen.

 

Du har ikke vondt av å jakte uten hund heller:-) da får du trent opp skyteferdigheten din og.

Link to comment
Share on other sites

Svarte tredeputer gir oftest sterke poter, rosa gir oftest svake. Jeg ville ikke valgt valp i et kull/foreldre med lyse tredeputer, hvis jeg kan unngå det.

 

Har ti alaskan husky, fordeling sorte og hvite poter er ca 50/50. Jeg har en hund som plages med potene. Dette ved lange turer, eventuelt særdeles kvasst underlag.

 

Tipp hvilken farge potene har?

 

Hvit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...