Jump to content

Hvilken forstørrelse og retikel?


Howa1500

Recommended Posts

Lurer på om en trenger 20x og oppover for å skyte på 500m.. Eller holder det med 16x?

Tenkte jeg skulle bruke det til litt av hvert;)

Også er det retikelet da... Er mye å velge i der. Kom med råd!! Har sett på Nikon monarch 4-16x50. Fint om noen har erfaring med det nye varmint retikelet, med balistiske sirkler???

Link to comment
Share on other sites

1000 meter Bulls-eye skytinga på 60 tallet i USA foregikk med 9x kikkert. De hadde samlinger på under 15 cm.....

 

Det er nok en fordel med grei forstørrelse, men husk at mirage blir mer plagsomt når du øker forstørrelsen. Til 500 meter skyting holder det lenge med 16x etter min mening.

Rektikkel er mye smak og behag, men det viktigste er at tråden ikke er så bred at den dekker hele målet på lange avstander. Du får kikkert med og uten medforstørrende rektikkel.

 

Til langsholdsskyting vil jeg påstå at kvalitet i mekanikken (du kan stole på at klikkene stemmer hver gang) er mer viktig enn hvor rent bildet er. Nion har såvidt meg bekjent 1/8 klikk må mange av kikkertene. Da må du fort klikke 250 klikk for å komme til 500 meter. Er mye greire med 1/4 eller 1 MRAD justering (1 klikk er 1 cm på 100 meter, 5 cm på 500m).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med BDC-retikkelet til Nikon.

 

Det fungerer forsåvidt bra, men det er selvsagt ikke slik at kulens ballistikk magisk retter seg etter sirklene.

Som du vet er det 4 sirkler som representerer 200,300,400 og 500 meter.

Hvorvidt dette stemmer avhenger av forstørrelsen du bruker og kulens ballistikk,

så det kan like gjerne bli slik at sirklene representerer 234, 319, 408 og 520 meter.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om en trenger 20x og oppover for å skyte på 500m

 

Hva skal du på 500m? Skyte vilt (gud forby..) denge gonger, eller lage huller så nære hverandre som mulig (BR)? Særlig til det siste bruker en gjerne kikkerter med svært høy forstørrelse (min. 24x, helst 40x i godt vær uten for mye mirage) og syltynne trådkors, og mikro-justering (1/8 moa).

 

Til å skyte gonger holder 16x i massevis, så en kan holde den lave forstørrelsen så lav at den er brukbar til jakt f.eks. Det er sjelden jeg skrur opp på 24x og da skrur jeg som regel fort ned igjen. Mirage fra både løp og omgivelser blir veldig tydelig. Her er et retikkel med markeringer en kan bruke til å holde opp-ned-til siden med å foretrekke,

 

Om optisk kvalitet så mener jeg det er meget viktig, da høy oppløsning/skarphet lar deg se detaljer ved lav forstørrelse.

 

Klikk må være repeterbare, men det er de som regel - de må også være av en kjent og fornuftig størrelse = 1cm, til nød 1/2cm. @ 500m trenger en ikke kikkert med ekstremt mange klikk/stor justering, men etter 7-800m baller det på seg...

 

K

Link to comment
Share on other sites

3.18mm.

 

Hvis du skal denge gonger, ikke gå under 0.5mm klikk.

Når du først begynner å skyte på lange hold så tar det besynderlig kort tid fra 4-500meter er en utfordring til

6-800 meter er rimelig lett. (Høres jeg klysete ut nå folkens? :mrgreen: )

 

Det er ikke så ille å ratte opp til 400m med 1/8" klikk, men når du skal prøve deg på 1000m kommer tårnet ditt til å så høyt at du kan heise et flagg i det hvis det er av typen som blir høyere for hver rotasjon.

Minimum 1/4" klikk etter min mening. Ennå bedre er 1cm klikk som passer overens med mildotretikkelet.

 

PS: Bruk søkfunksjonen, søk etter alt som er skrevet av bruker Roe og Poacher og les. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...