Jump to content

Tikka T3 montasje til jaktbruk


M17

Recommended Posts

Er ute etter en montasje til Tikka T3, kikkerten har 30mm rør og 50mm objektiv. Denne rifla blir mye brukt til jakt og montasjen bør være solid.

Hva ville dere valgt her, er quick release osv bare tull om man vet at siktet ikke kommer til å bli flyttet særlig på?

Hvilken solid, enkel og forhåpentligvis rimelig montasje ville dere valgt, duger Leupold Standard greit?

Link to comment
Share on other sites

Optilockmontasje. Har denne selv og er veldig solid. Kommer i færre deler enn Leupold standard.

Som du er inne på: Skal ikke kikkerten mye av og på er det ikke behov for en QR-montasje. Har selv drivi å bytta kikkerter på Tikkaen uten treffpunktendring med Optilock'en.

 

Leupolden er grei nok og solid nok den. Har det på .375. Men jeg synes Optilockmontasjen ser mer solid ut og er penere å se på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For meg høres det ut som om du burde satse på en original Optilockmontasje. Den er solid og passer perfekt rett på låskassa uten at du må montere klakker eller skinne. Etter min erfaring flytter ikke treffpunktet seg mer enn etpar knepp ved av- og påmontering selv om denne montasjen ikke markedsføres som "avtakbar". Komplett montasje koster SVJH mellom en og halvannen tusenlapp.

Link to comment
Share on other sites

Bare husk at målene som oppgis er ytre mål på objektivet, ikke frontlinsediameter ;) Min Kahles 3-9x42 med 1" rør går akkurat klar av pipa på en T3 Lite med "ring mounts". Det var såvidt plass til Butler Creek'en når jeg spikket av en mm i underkant.

 

Både pipediameter og hvor langt fram objektivet stikker i forhold til kammerdelen av pipa spiller en rolle her.

Link to comment
Share on other sites

Ah de ringmontasjene var jo litt kjekke, i og med at de passer rett på skinna uten å montere baser?

Etter hva jeg fant ut var ytre objektivdiameter 60,5mm, noe som bør klaffe med montasjer designet for Tikka? :)

Kan jo spørre selger for sikkerhets skyld når jeg kjøper og.

Link to comment
Share on other sites

Spør selger, du. :)

 

de ringmontasjene var jo litt kjekke, i og med at de passer rett på skinna uten å montere baser?
"Vanlige" Optilockmontasjer går også rett på låskassa. En Optilockmontasje består 2 ganger én ring og en "base" som skrus sammen til en enhet med en unbrakoskrue som går fra undersiden av "basen" og opp i ringen. Ingen løse deler.

 

Jeg liker egentlig nokså godt både Tikkas og Sakos system der låskassa er frest ferdig ("integrerte klakker"), og montasjene skrus rett på kassa. Det blir egentlig ganske elegant. Eneste ulempen med original Optilock er at de er litt for høye for kikkerter med veldig liten frontlinsediameter. Der er Leupolds ringer "for Sako" litt bedre siden de er noe lavere enn originalringene. Det er slike jeg har på Vixenen, der har jeg en 3-9x36 som har et par-tre mm klaring mellom objektiv og pipe, og okularet går akkurat hårfint klar av hevarmen.

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Tar opp igjen denne tråden her framfor og laga ein ny. Har lurt på dette siktet her https://www.vapen-soilen.no/nettbutikk/kikkertsikte/meopta-meopro-optika-5-3-15x44-zplex eit års tid eller så og har så og sei bestemt meg for det, men var det med montasje og då. Har 30 mm i dag så må ha 1 toms. Greit og ha den nokenlunde iverfall relativt lav slik at siktet ikkje vert for høgt. Ser at våpensøilen har denne her https://www.vapen-soilen.no/nettbutikk/montasjer/sportsmatch-delt-1-medium-for-tikka montasjer har eg null peiling på men bør denne duga? Er det berre og skru den rett på låsekassa utan noko meir fiksfakseri? Viss ikkje ser eg at børsemaker Wear har denne https://bmwear.no/produkt/vapentilbehor/montasjer/tikka-montasjer/burris-tikka-t3-t3x-montasje-ring-1-quot-medium-1 samt denne https://bmwear.no/produkt/vapentilbehor/montasjer/tikka-montasjer/warne-maxima-tikka-fast-sort-matte-2.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (2 timer siden):

Takk for tipset men vil ha utan lys.

?????????

Du er hjortejeger etter hva jeg forstår?

Og du vil heller ha en kikkert som koster en Bærumstier mindre, men krever nye ringer/montasje (som ikke er gratis)?

Det forstår jeg ikke!:winke1:

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...