Jump to content

KRAG KARABIN


k98

Recommended Posts

skal kjøpe en go gammel krag carabin 1924 mod.er det noen her på forummet som kan førtelle meg noe om denne carabinen.er slitt i blåneringen+litt slitasje på stokken.men ellers er den.tight og fin i kassa.har den no værdi og er den sjelden? :D

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om det er en M1912/22 karabin. M1912 modellene ble produsert i ca 30 000 eksemplarer og var den mest produserte Kragmodellen. Det betyr at det nok finnes ganske mange rundt omkring i de tusen hjem, så verdien er nok ikke høy. Mange er imidlertid bygget om til banekrag, så en original med like nummer og original stokk kan være vanskeligere å finne.

 

Eks. Fadern har en karabin fra 1918, nummerlik og original, med unntak av at overtreet på stokken foran er saget vekk en eller annen gang. Dessverre er løpet såpass slitt at presisjonen ikke er det den en gang (kanskje) var. Fikk beskjed av børsemaker at denne var verdt maks 1 500,-. "Heng den på veggen til pynt.", var svaret.

 

Så en erverdig gammel Krag er nok ikke verdt gull dessverre, men du verden for noen kosebørser! Folk nikker anerkjennende når du dukker opp på skytebanen med en slik.

 

En ting man skal være klar over med Krag er at man ikke bør bruke jaktammunisjonen pga svakheter i låskassa. Den er ikke godkjent for storviltjakt. Med sjøllading kan man få ei fin rådyr/fuglebørse da. Noe klønete å få ordnet kikkertsikte på, pga hylseutkastet som tar så stor plass at vanlig montasje er umulig. Det må bli noe sidemontert. Har fundert litt på det med fadern sin, men da børsemakeren sa løpet var utslitt så utgikk det.

 

Lykke til med Krag uansett. Du får ei fin børse som har historisk verdi og som er moro å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

...

. Den er ikke godkjent for storviltjakt.

....

 

Hmmmmnå? Sikker på det? Jeg lever i den tro at den finnes trygge ladninger for Krag som klarer kravet til anslagsenergi? Eller er jeg HELT på jordet? - igjen :mrgreen:

 

Fant noe fort og gæli her: http://asanejff.com/vapen_ammo.htm:

 

"Forskrift om våpen og ammunisjon til storvilt- og til småviltjakt, og skyteprøve for storviltjegere.":

 

Kap. II. Våpen og ammunisjon til storviltjakt

Til jakt på elg, hjort, villsvin og villrein er det ikke tillatt å bruke Krag Jørgensen rifle eller våpen som er bygd opp på Krag Jørgensen låskasse.

 

Forskriften er fra 1997. Mulig det har skjedd endringer?

 

Vet ikke om man får høy nok anslagsenergi med trygge ladninger? Mulig man kan få godkjent da? Slike ting er jeg blank på!

Link to comment
Share on other sites

...

. Den er ikke godkjent for storviltjakt.

....

 

Hmmmmnå? Sikker på det? Jeg lever i den tro at den finnes trygge ladninger for Krag som klarer kravet til anslagsenergi? Eller er jeg HELT på jordet? - igjen :mrgreen:

Joda, Krag er atter godkjent på storviltjakt. Bruker en selv av nostalgiske årsaker.

Om hevarmskula er flatklemt og nettskåret er det den enkleste måten å identifisere en 1912 på. Gir du ut serienummeret har jeg Haneviks bok som forteller mye mer enn jeg har i hodet om emnet.

Kikkertmontasje er heller ingen problem. En kompetent børsemaker freser til en toppmontasje som fungerer HELT upåklagelig på jaktfeltbørsa mi. Mener jeg betalte en tusenlapp for jobben. MEN!: om børsa er orginal og nummerlik har du bare med å ikke tukle med sånt :evil::mrgreen: Da må den tilbringe pensjonisttilværelsen sin som orginal...

Link to comment
Share on other sites

På litt dypt vann her, men mener bestemt at Krag ikke er godkjent for storvilt. Etter at kravet til anslagsenergi ble endret, klarer Kragen dette, MEN!! I følge lovens bokstav er Krag-Jørgensen geværet forbudt, spesifikt ved navn og dermed fortsatt forbudt på jakt etter storvilt. Hvis ikke dette er endret nylig.

Link to comment
Share on other sites

Ting skjer uten at en får med seg ting skjønner jeg! :oops: Har ikke fått med meg det her.

 

Uansett, skal man jakte med en slik, så må en vel lade sjøl? Finnes vel ikke fabrikkammo som passer i Kragen? Eller har det skjedd ting her og? Kanskje amerikanerne har et eller annet?

 

Har ikke ladebok enda, men kan en finne ladninger som passer til Krag der? Eller er det bare å lade med laveste kruttyper og kruttmengder og prøve? Denne tråden ble jo plutselig veldig interessant! :)

 

Og så er det bare 1912-modellen som har flat "nettskjært" hevarm? Får ta en titt på fadern sin. Han hevder det er en rytterkarabin sjøl, men det kan den da ikke være i og med at den er fra 1918 (mener å huske at den er det i hvert fall). Eller? Det ser ut som en M1904 eller M1907, artillerikarabin, men jeg tror overtreet er kuttet bort ved reimfestet. Heller mest mot at det er en M1912/18 sjøl. Antar at disse tallene er årstallet de ble pågebynt produsert!? Blir jo litt usikker med disse tallene. Sluttet de å produsere de gamle når de nye modellene kom, eller produserte de flere modeller samtidig?

 

Fant noe her: http://www.geocities.com/kj983260/

 

Forbasket at jeg ikke har rifla liggende foran meg her nå!

Link to comment
Share on other sites

Forbudet mot Krag-Jørgensen gevær/mekanisme til storviltjakt forsvant da ny "Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst" kom i mars 2002.

Så lad opp med 10,1grams og ut i skogen med finværsbørsa:-)

Link to comment
Share on other sites

Ser man det ja, Kragen er lovlig igjen. Det grommeste må vel være å sette inn ei pipe i 8x57 JS. Fra Raufoss og/eller Norma het denne patronen 8x57 Moderat. Da het vel Krag modellen "Kongsberg Elgrifle" eller noe sånt. Disse ble vel bygget på 50-tallet.

Min fars Krag, var en slik, kassa produsert i 1914. Den hadde flat og kryssfilt hevarmskule.

Link to comment
Share on other sites

Det brer seg et glis her... Men, det er sikkert nevnt fjortenhundreogtre ganger før, finnes det ferdigrullet å få tak i i 6,5x55 som ikke er farlig for Kragen? Tenkte på helmantel, for jaktammo må man vel lade sjøl.

 

En liten karabin i 6,5 må vel i det minste være ei hyggelig lita rifle til rev, bever, fugl og rådyr om presisjonen er der. Børsemakeren sa den så slitt ut, så tviler jo, men en må jo prøve den nå! Ikke skutt med på sikkert tjue år så det er på tide! :)

 

Til større får man heller bruke en god gammel Sako i .308. 6,5'en blir ei koserifle om den virker bra!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...