Jump to content

løp for luftgevær


firefire

Recommended Posts

Har ett Gamo cfx 4,5mm som er litt over 2 år gammelt. Oppdaget til min forskrekkelse at løpet er boret opp usentrisk. :( Samlingene på 15mtr. har lagt på ca. 20-30 mm. Ikke elendig, men har alltid følt at jeg burde klare bedre. Klarer tross alt tilsvarande samlinger med anlegg på 100 mtr. med ett jaktgevær. Selgeren vil ikke la meg reklamere da jeg har kuttet bort ca. 7mm. av løpsenden. En slags liten tut. Kuttet bort den for at våpenet skulle se penere ut uten frontsiktet. Men uansett er det ikke jeg som har laget en feilvare. :evil: Men er det noen her som vet om det går an å få kjøpt uoriginale/ originale løp noe sted?

Link to comment
Share on other sites

Viss det er bare plast "tuten" som hørte til forsiktet du har fjerna så skulle ikke presisjonen bli ringere av det, men om du har kappa løpet uten å krone på nytt

så vil du nesten garantert få dårligere presisjon selv om du har retta den med fil. Du har sikkert grader innvendig i løpet og med så myke "kuler" som

luftgeværa spytter ut så vil du få en flipp i kula når den høvles av gradene på vei ut av munningen, det skal veldig lite grader til før du merker det på skiva.

 

Ta å press igjennom noen kuler med pussestokken (om du har, eller bruk noe egnet) og kjenn godt etter i det kula skal til å forlate munningen,

viss du kjenner at det blir litt mer motstand så har du grader. Sjekk kulene når de kommer ut om de er høvlet av.

 

Når det gjelder Gamo som "Presicion Airguns" så er det en salgsgimmick på lik linje med "Verdens kraftigste luftgevær" osv osv, skal du ha kvalitet som

går "hull i hull" på 40-50 meter så kjøper du AirArms, Weihrauch, Diana (Rws), Theoben, Bsa osv...altså kvalitet, ikke Gamo, Hatsan, Norica.

 

Billige luftvåpen er helt greie til plinking o.l, men vil du har litt mer utav det så må man legge i noen kroner ekstra...som med det meste annet ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har noen linker her når det gjelder Gamo, også CFX

 

http://www.gamousa.com/category.aspx?catID=4

 

http://www.gunspares.co.uk/shopdisplayp ... 51&cat=CFX

 

Vet at Gunspares sender til Norge, men ser ikke løp til CFX står oppført med eget delenummer.

De andre må du undersøke selv.

 

Kan også høre med Norsk importør av Gamo hvis løpet er gåent.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke, han kan prøve å krone munningen.

Går ikke det kan han kutte bort ett par cm på nytt av løpet og prøve, men siden jeg fikk en email fra trådstarter med spørsmål om eventuelle selgere av løp til CFX så la jeg også inn noen linker her på forumet :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar/ kommentarer. Løpet er ikke gåent på den måten at det er utslitt. Det er rett og slett et produkt som aldri skulle vært montert på et luftgevær. Gamo har sannsynligvis solgt det på dumpingspris og regnet med at ingen skulle oppdage feilen. Eller så er kvalitetskontrollen lite verdt. Presisjonen er brukbar, men ikke spesielt god. Den som er god i matte kan prøve å regne ut hvor mye kulen går til venstre for løpsmunningen, når kulen etter 10 cm flukt allerede er 2mm til venstre for senter. Det kommer til å bli en del på 15 meter. Utrolig at kikkertsiktet klarer å korrigere dette. Hår fått noen svar på nytt løp. Ser ut til å ligge på rundt 1000.- kroner. Da er det liten vits. Er sikkert liten sjangse for å finne ett defekt våpen/ delevåpen også.

Link to comment
Share on other sites

Om noen leser dette vil jeg beklage at regnestykket mitt sannsynligvis er litt feil satt opp. Om løpet er 70 cm med frontsiktet montert blir avviket 2 mm på 70 cm. Multipliserer vi dette opp til 15 mtr. blir avviket 4,3 cm. Ikke så mye dersom regnestykket mitt stemmer. Er vel godt innenfor kikkertsiktets kapasitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...