Jump to content

Løpssprenging film


vest

Recommended Posts

Trykk går alltid den svakeste motstands vei. Er løpet svakere enn låsekassa/bolten er det løpet som går.

 

Har sett en AG3 hvor "skytter" hadde tatt en rødfis i kammeret, en banket inn i flammedemperen, og kruttet fra fire ned i løpet. De brukte motorsag for å finne delene som stod inne i trær rundt området. AGn var borte fra magasinet og fremover. Heldigvis gikk det bra med skytteren. Mener de fant ca 400 deler etter AGn :) Den henger på våpentekninsk i Bardufoss.

Link to comment
Share on other sites

Trykk går alltid den svakeste motstands vei. Er løpet svakere enn låsekassa/bolten er det løpet som går.

 

Har sett en AG3 hvor "skytter" hadde tatt en rødfis i kammeret, en banket inn i flammedemperen, og kruttet fra fire ned i løpet. De brukte motorsag for å finne delene som stod inne i trær rundt området. AGn var borte fra magasinet og fremover. Heldigvis gikk det bra med skytteren. Mener de fant ca 400 deler etter AGn :) Den henger på våpentekninsk i Bardufoss.

 

Til opplysning, det heter PÅ Bardufoss :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litt off-topic:

Er du en plass som er klassifisert som by eller et sted der det ligger en havn, heter det "i" :wink: Alt det andre(landsbygd, tettsteder etc.) heter "på".

 

On-topic:

Leste i Villmarksliv for noen år siden at dette hadde hendt med en hjortjeger på Vestlandet. Våpenet tror jeg var en rustfri Browning A-bolt og han skøyt med Norma Elite. De viste bilder av våpenet og det så helt likt ut(måten løpet delte seg osv.) som det våpenet på filmen.

Mener at våpenet ble sjekket både av en lokal børsemaker og Browning selv uten at de fant ut hva som hadde hendt, men de trodde ikke at rusk i løpet kunne forårsake slik sprenging.

Link to comment
Share on other sites

Hvis overladning var årsaken, så skulle hylsa se ganske stygg ut etterpå. Jeg har mere tro på dritt i løpet, som kan få pipa til å revne selv om ikke kammertrykket blir så vanvittig høyt. Det som skjer er formentlig at kula har rukket å få god fart før den treffer en hindring inni løpet, som får kula til å ekspandere så den "biter seg fast" i løpet og dumper MYE kinetisk energi på deformasjon av kule og løp. Jo mere kula setter seg fast, jo mere ekspanderer den pga massefart og trykk bakfra, og jo mere sitter den fast osv inntil noe revner. Kammertrykket i seg selv er normalt ikke høyt nok til å sprenge ei moderne rifle på den måten, hvis pipa er tett rett foran kammeret slik at ikke kula rekker å få fart. Er pipa derimot tett ved munningen, så kan slike ting skje.

 

Jeg har for øvrig selv sett noe lignende, men det var med hagle. Litt mye stress med å få avlivet en skadd rype, og det kom snø i pipa under omlading. Ett skudd senere, og nederste løp så ut som en muskedunder :-)

 

(Ikke meg som skjøt med snø i hagla altså, men jeg var til stede)

Link to comment
Share on other sites

Til opplysning, det heter PÅ Bardufoss :wink:

 

På betyr at det står oppå noe. Eplene ligger på stuebordet. Når noe er inni noe, som i et sted blir det i. Du sier vel ikke på Oslo. Stortinget ligger i Oslo, ikke, Stortinget er på Oslo......

 

For de av oss som har tjenestegjort der, så vet vel alle at det heter f.eks "PÅ Bardufoss flystasjon", " i Andselv" (som stedet faktisk heter) osv osv.

Er det en by el.l. slik som tidligere nevnt, så heter det "i", er det PÅ et sted, så heter det følgelig "på".

 

tilbake til tråden: Med enkelte våpen så kan faktisk kassa ryke før løp. Jeg har selv opplevd dette med en vannfylt AG3. Uten modifikasjoner så funker den dårlig under vann. :shock: Mærkelich....

Med de rette "modifikasjoner" og riktig ammo, så skyter den faktisk både semi- og full- selv under vann. :)

Link to comment
Share on other sites

Litt off-topic:

Er du en plass som er klassifisert som by eller et sted der det ligger en havn, heter det "i" :wink: Alt det andre(landsbygd, tettsteder etc.) heter "på".

Interessant at du ikkje anser eit "tettsted" som eit "sted". Men det er nok ikkje så enkelt, for eksempel seier ein "i Bergen" men "på Voss" og "i Haugesund", "i Trondheim" men "på Oppdal" og "i Orkanger".

 

Trykk går alltid den svakeste motstands vei.

Strengt tatt heiter det vel og "minste motstands vei"

Link to comment
Share on other sites

Her er en link jeg nettopp brukte i en annen tråd. Viser div. våpensprengninger foretatt kontrollert som en del av en våpentest. Det er sikkert mange av dere som har sett det før, men her er de:

 

http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=16350

 

En av Blaser-mytene blir vel effektivt avlivet her.

 

Ble litt skuffet da jeg så at Remington var en av få som "sprengtes" :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal forsøke å holde meg på...i... innafor tema :wink: :

 

Hvor mange børser av hvert slag ble benyttet i denne testen? Og hvis det ble benyttet flere av hvert slag så kunne det jo være interessant å vite hvor nærme disse lå hverandre i serienummer/ produksjon.

 

Det finnes nok skrekk eksempler blandt de fleste fabrikat. Av disse tror jeg nok de færreste skyldes produksjonsfeil, men jeg vil anta at "operator error" forårsaker en svært stor andel av katastrofale feil.

 

Jeg er uansett ikke redd for å kjøpe hverken Remington eller Blaser. At jeg antagelig aldri kommer til å anskaffe meg sistnevnte er en helt annen sak og veldig OT.

Link to comment
Share on other sites

 

Ble litt skuffet da jeg så at Remington var en av få som "sprengtes" :cry:

 

Ikke tenk på det. Dersom man skal kunne lese noe ut ifra en slik test, så må man teste et vist antall av hver type. Da ser man om det er en eller flere av riflene som skiller seg ut. Men det blir jo fort dyrt da.

 

Hadde de prøvd en gang til så kunne det likegodt vært sakoen som hadde sprengtes og ikke remingtonen. Disse klippene viser egentlig ingenting annet enn at du får "vondt" i hånda dersom det skjer. Men det er fasinerende og skremmende å se på.

Link to comment
Share on other sites

Det ble nok bare testet ett eksemplar av hver rifle. Nå var det vel bare noen få ( 3-5 stk ? ) R93 som gikk i lufta, før fabrikken fikset problemet også. I et annet innlegg i denne tråden nevnes det en hel serie med Sakorifler som gikk i lufta etter få skudd. Det blir da litt merkelig at Blaser sine rifler så ofte skal nevnes i forbindelse med våpensprengninger, mens andre går fri.

Link to comment
Share on other sites

Det har vel med mistroen mot alt som ikke likner på Mævser å gjøre. Når låsestykket i tillegg minner om en Gardena-komponent får skepsisen som regel fritt spillerom :mrgreen:

 

(For ordens skyld, jeg har verken noe for eller i mot Blaser. Jeg har derimot fått mer enn nok av både Blaser-hatere og fanboys).

Link to comment
Share on other sites

Det ble nok bare testet ett eksemplar av hver rifle. Nå var det vel bare noen få ( 3-5 stk ? ) R93 som gikk i lufta, før fabrikken fikset problemet også. I et annet innlegg i denne tråden nevnes det en hel serie med Sakorifler som gikk i lufta etter få skudd. Det blir da litt merkelig at Blaser sine rifler så ofte skal nevnes i forbindelse med våpensprengninger, mens andre går fri.

 

Det skyldes vel helst at det har skjedd et par meget stygge ting bak "låskassa" på Blasere når ting har gått galt.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker skjedde alle ( 3 ? ) ulykkene med hjemmeladd ammo. Kruttgass slapp løs bakover inn i sluttstykket, og dette brøt sammen og traff skytteren i ansiktet. Alle R93 rifler ble deretter tilbakekalt, og delen som fikk sluttstykket til å kollapse ble byttet. Etter denne oppgraderingen av sluttstykkene har det ikke forekommet slike ulykker.

 

Lignende ulykker har skjedd med andre våpen også, men de får sjelden like mye oppmerksomhet.

 

http://findarticles.com/p/articles/mi_q ... n16889193/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...