Jump to content

Valg av hagle. Lanber/Hawk hunter


Fubi

Recommended Posts

Heisann! Jeg er akkurat ferdig med jegerprøven, og er på utkikk etter ei hagle. Jeg synes det er litt vanskelig å finne frem i den store våpenjungelen.

Jeg har funnet meg 2 hagler som kanskje er litt aktuelle for meg, å lurte på om noen her hadde noen erfaringer med disse.

Jeg skal bruke den til trening på leirduer og småviltjakt. mest storfugl og kanskje litt due.

Jeg heller litt mot hawk hagla, pga av at den er litt billigere. Er det veldig stor forskjell på disse haglene??

 

Hawk Hunter 103d black: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16414289

 

Ser det er flere som har handlet denne tyrkisk produserte hawk hagla. den kommer i litt forskjellige finisher, men dette er ikke så viktig for meg.

(Værtfall ikke enda) Har ikke funnet noen som er misfornøyd med denne enda, men det er ikke så voldsomt mange erfaringer å finne.

For meg så virker dette som en grei billig hagle til førstegangs våpen.?? Jeg skal reise å kjenne litt på hagla hos nittedal sport idag.

 

 

Hawk Hunter 103d black:

Kaliber 12/76

Vekt; 3,2kg

Løpslengde; 66cm

Pris 5.890,-

 

Den har har innvendig hardforkrommet løp, dobbel sikring, singel trigger, løpsvelger og oljebehandlet stokk i meget god kvalitet.

Haglen leveres med 3 utskiftbare choker.

 

 

Lanber 2083:http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17470891

 

Denne er satt ned litt i pris, å virker også som en grei hagle, det er litt flere choker enn hawk hagla.ser at denne har ekstraktor,

det tror jeg ikke hawk hagla har??. det kommer værtfall ikke frem i teksten.Landber er vel et litt mer kjent merke også.

Får kjøpte denne hos sokna jeger og hund rett i nærheten av der jeg bor,å får vel reise å kjenne litt på denne også.

 

 

 

Lanber 2083

Kaliber 12/76

Vekt; 3,3kg

Løpslengde; 70 cm

Pris 7490,-

 

Ekstraktor.5 ustkiftbare choker,enkel avtrekker og løpsvelger på sikringsfløyen. De har automatisk sikring, schnabel forskjefte og er rekyldrevne.

 

Håper dere kan hjelpe meg litt her :-)

Mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Hawken og kan absolutt anbefale den. Kjøpte den som mitt første våpen og med akkurat bestått jegerprøve for noen få uker siden. Den passer meg helt perfekt. Min kom med ganske høy kolbekam, det var en fordel for meg, for andre kan det kanskje være en ulempe.

 

Den virker solid og har aldri feila for meg. Brekkinga går smooth. På en del andre hagler har jeg opplevd at man må slite skikkelig for å få dem opp.

 

Hawken har ekstraktor, men ikke ejektor. Det syns jeg kun er en fordel. Hylsene skal plukkes opp uansett. Ejektor er bare til bry etter min mening. :lol:

 

Liker treverket på'n også. Er ikke ekspert på det området da.

 

Ikke mye gravyre, det bryr meg ikke så mye, har ingenting å si for hvordan skuddene sitter hvertfall.

 

Men jeg tror ikke den har dobbeltvirkende sikring? Det var hvertfall hva han selgeren sa til meg på Villmarksmessa. Han forklarte meg at det egentlig ikke var så lurt som mange ville ha det til og at det hadde vært noen uhell knyttet til det. Vet ikke om det bare var et salgstriks jeg ...

 

Ser at Lanberen har 70 cm løp. Det er vel litt smak og behag, men jeg skulle gjerne sett at min Hawk også hadde det. Det blir en smule bedre balanse. Men så har jeg jo vent meg til 66 cm etterhvert da, så det går helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...