Jump to content

Brotsje 308Win til ?


Jäger

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Sauer i 308Win og kunne tenkt meg å gjort om litt på det kaliberet, men vet ikke helt hvem muligheter jeg har... Grunnen er rett og slett bare lysten på noe annet. Har tenkt på 30-06 AI, men lar det seg gjøre siden diameteren på 308 er større enn 30-06 ved skuldra?

Noen som har svar eller andre forslag?

 

Det er jakt som er bruken....

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Du kan kun brotsje om til kalibre som bruker samme løpsdiameter som det du har fra før (.30) og som ikke har mindre diameter på hylsen enn du har fra før. 30-06AI utgår mao.

 

Om ikke du skal bytte løp da.

Da må du ta hensyn til om du har kort eller lang låskasse, og lengden/utformingen på magasinet (hva som får plass og som vil mate tilfredsstillende)

 

Jakt på hva?

Er du ute etter høyere hastighet, større/tyngere kule eller hva?

 

Hvilken Sauer modell har du? 200Str,202 og 90 kan du jo bare kjøpe ekstra løp til.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at en brotsj bare forandrer kammeret og ikke kulediameteren!

 

Men all den tid man blåser fram skuldrene på en 30.06 for å få 30-06AI er det vel heller ikke utenkelig at diameteren også er større på skuldrene.... Men var det jeg håpet å få svar på da jeg ikke har finni noen kammermål på denne.

 

Meg bekjent så er det bare en lengde på sauer kassene så lenge det ikke er magnum og dermed også magasinene. Magasinet kan vel eventuelt blokkes ut.

 

For meg er det et lett regnestykke om man skal brotsje opp et kammer eller kjøpe ny pipe når man ser prisene...

 

Til opplysning så er det en Sauer 202 Outback...

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange rare mål ute og går, ikke alle tegninger er like.

Så jeg målte brotsjene mine.

.308win og .30-06AI måler begge 11,50mm på skulder, Noslers ladebok oppgir 0.454 på begge to, altså samme mål.

Har man et romt kammer, er det ikke sikkert at det går, men en kammeravstøping vil gi svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...