Jump to content

Regelspørsmål ang. produksjons divisjon


Recommended Posts

Jeg skal annskaffe meg en Sig P226 som blandt annet skal brukes til praktisk i produksjon.

 

Jeg har lest gjennom reglene som gjelder for denne divisjonen, blandt annet denne:

 

Original parts and components offered by the OFM as standard equipment, or as an option, for a specific model

handgun on the IPSC approved handgun list are permitted (...)

P226 kommer originalt med et 15-rnd mangasin, men Sig lager også 20-rnd magasiner. Ettersom disse magasinene lages av fabrikant, samt tiltenkt brukt sammen med P226 - vil jeg tro disse kvalifiserer som "(...) as an option". De tilbys jo fra fabrikant, som jeg anntar OFM står for.

 

Likevel har jeg følelsen av at bruken av disse magasinene ikke er tillatt, ellers ville vel alle fly rundt med glock med 30-rnd magasiner?

Link to comment
Share on other sites

Jeg stillte samme spørsmål her på forumet tidligere og fikk til svar at 20 skudds mag på vanlig sig P226 var ulovlig (uten at jeg kan lese meg til det i reglene).

 

Så har jeg vært i kontakt med ny Sig importør, Capsicum.no. Han syntes også dette var litt underlig og skulle ta opp saken (han er dansk og en av de "4 vise menn" er dansk). Siden har jeg ikke hørt noe mere.

 

Skytesport.no (blackops92 er alias) har på vei noen Sig P226 med 20 skudds magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke å tolke reglene dit hen at 20-skudds magasinene er ulovlige ettersom de både oppfyller kravet til å være originalt fra fabrikant samt leveres som et valg ("an option") til 15-skudds magasinene.

 

Hvem er det som bestemmer at disse magasinene ikke er lov? Hvordan henviser da denne personen/instansen til reglene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke å tolke reglene dit hen at 20-skudds magasinene er ulovlige ettersom de både oppfyller kravet til å være originalt fra fabrikant samt leveres som et valg ("an option") til 15-skudds magasinene.

 

Hvem er det som bestemmer at disse magasinene ikke er lov? Hvordan henviser da denne personen/instansen til reglene?

 

 

Det er hva våpnet er godkjent med som betyr noe. Vanlig 226 er godkjent med 15sk og kun det.

På samme måte så kan man ikke bruke 33sk i en Glock 17.

 

Av aftermarket magasiner, kan du kjøpe 17sk mec-Gar da disse har samme dimensjoner som OEM

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en P226 og bruker "aftermarket" magasiner med 17 skudd. Disse er iht reglene da de ytre målene ikke er større enn original magasinene. Som du ser er untaket. Ergo så kan ikke magasinet du sikter til med 20 skudds kapaitet stikke ut av pistolgrepet hvis du skal bruke dem. Hvis de ikke gjør det er de lovlig, uansett hvem som har laget de.

Utdrag fra reglementet:

19.1 Modifications to them, other than minor detailing (the removal of burrs and/or adjustments unavoidably

required in order to fit replacement OFM parts or components, and/or identifying marks which add or

remove negligible weight to/from magazines), are prohibited. Other prohibited modifications include

those which facilitate faster reloading (e.g. flared, enlarged and/or add-on magwells, etc.), changing the

original color and/or finish of a handgun, and/or adding stripes or other embellishments.

19.2 Base plates and/or any other devices which provide additional ammunition capacity (e.g. “+2” magazine

extensions), are prohibited.

19.3 Sights may be trimmed, adjusted and/or have sight black applied.

20. Aftermarket parts, components and accessories are prohibited, except as follows:

20.1 Aftermarket magazines which match the external dimensions of standard magazines offered by the OFM

for the approved handgun are permitted.

Link to comment
Share on other sites

Aftermarket magazines which match the external dimensions of standard magazines offered by the OFM

for the approved handgun are permitted.

Her har vi svaret! Standard med P226 kommer jo 15-skudds magasin og dermed blir det dimensjonene til det magasinet det som regjerer.

 

Takk for oppklaringen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...