Jump to content

Erfaring med drever på hjortejakt?


Brendekjær

Recommended Posts

Har vore med å testa beagle, men ikkje drever.

 

Kor stort er valdet/jaktfeltet du skal jakte på?

Ver obs på det at hjorten kan dra ut ganske langt (lenger enn rådyr normalt gjer). Du kan risikere at den stikker over på eit nabovald eller tre. Dei fleste plassar på Vestlandet har vi ikkje det same forholdet og tradisjonen til lause drevhundar som ein har andre stader i landet. Det er ikkje sikkert at det er so populært blant nabovalda dersom bikkja drar over grensa.

 

Dersom du jaktar på eit stort vald og/eller har vetige naboar, lukke til! Flott jaktform under dei rette forholda!

Link to comment
Share on other sites

Hans Kristian her på forumet har en drever som gikk på hjort så det suste i Trysil i fjor. Den fikk jaggu kjørt seg.

 

Tror det var 2-3 drev. Var jo ekstremt mye spor noen plasser så et drev ble tap etter mye fram og tilbake, hunden kom tilbake iallefall - uviss årsak.

Drevet etter gikk i høyt tempo bortover og så oppover i stupbratte lia - minst to ggr. stoppa hjorten og konfronterte hunden. Siste gangen var jeg svært nære, kanskje 50m fra det som først nærmest var stålos for drever, i tett bjerkekratt så jeg så ingen ting. Etter lyden å dømme prøvde hjorten å ta hunden og det hørtes svært dramatisk ut, med alt imellom los og klynking - knekking av kvist og tramp av klover. Vegetasjonen var rasert i en radius på 5-6m. Etter konfrontasjonen, som varte et par minutter løp hunden hjem (noget sliten) og hjorten (trolig en stor bukk) rett innover snaufjellet og minst 2km ut av vårt vald (jeg gikk i sporet ca 1000m og hadde god sikt og kikkert. Valdet var 12 000mål og drevet brukte omtrent halvparten før hjorten gikk ut - uten hund etter seg.

Konklusjon: hjort lar seg drive av drever, og drever driver hjort. Hjort som blir lei av hund drar over alle blåner.

 

Denne hunden var etter det jeg forsto en erfaren hund og det var skutt en hel masse rådyr for den.

 

Det er i størst mulig grad en observasjon, ikke min mening om saken, da jeg er helt uten kompetanse til å vurdere noe som helst om jakthunder.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter bare hjort med drever og det er helt perfekt. Hjorten turer bra for drever bare den ikke får menneske lukt i nesa da reiser den rett ut av terrenget, hind og kalv er di som turer best.. Jeg har opplevd noen ganger at større bukker stopper å det blir stålos det er ikke noe særlig, hvis du har en uerfaren bikkje da kan den bli skremt. Det er ikke alle drever som vil jage hjort jeg har hatt med kjempe gode rådyrhunder som ikke fungerer på hjort ,virker nesten som lukta av skremmer dem.

I små drev så setter vi ut forposter og slipper bikkja det fungerer også bra blir ikke så lange loser men ofte fall :D Har du en Drever som jager hjort så får du mye morro på hjortejakt..

Link to comment
Share on other sites

jeg har en drever som jeg bruker en sjelden gang på hjort om det passer seg. Det er vell skutt 6 hjort for hande to siste årene. første gangen jeg slapp han på hjort jaga han i en time før jeg skøyt ei kolle. etterpå slapp jeg igjen. han tok ut nytt dyr. det gikk et par runder, men fikk sikkert lukta av meg. da gikk det rett over fjellet og ned i ei nabodal. etter ca 3 timer ble det stopp. dette såg jeg på peiler(GSM) reiste rundt og gikk opp i terenget. endte opp med å ligge og kikke på ei sliten kolle og en sliten drever som sto i full los. etter ca 20 min fikk jeg kobbla bikja (nabo tereng) Har et fint bilde av bikja og hjorten :D

Som RR75 sier kan det gå ganske hardt for seg om det blir stålos. så det er greit at du har ei litt smart/ tøff bikje :)

har også opplevd flere stå loser på bukk, men ikke fått skutt.

Er helt enig i at det turer som rådyr. Kanskje litt større område.

Min drever er jaget inn på rådyr. Men når han får stålos på hjort slår han helt over på elghund(gråhund) oppførsel. jobber som en gråhund i losen og holder kjeft om hjorten begynner å gå. Da løper han rundt og stopper hjorten igjen med ilter los. Veldig snål oppførsel. :D

 

 

Men du skal ikke helt ukritisk slippe din hund på hjort på vestlandet. da jeg har opplevd flere plasser at mange lokale synes det er rene dyreplageriet å jage hjort med hund?? :?:

For noen år siden ble det skutt en dachs som jaga hjort en plass på sunmøre. sier ikke hvor det var..

men om du får lov for jaktlaget og alle er med på leken så er dat absulutt anbefalt. Det er jevelig GØY :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som M67 skriver en drever som jager hjort. Hjort er det ikke skutt for den desverre, det er hjort i noen av terengene jeg jakter på men har desverre ikke lovå skyte dem!

Erfaringen er at det ofte turer trangt for så å flytte seg til et nytt ommråde noen hundre meter til noen kilometer unna før det igjenn turer fint. Mulig disse forflytningene skylles at hjorten er støkt, men jeg er ikke sikker.

Jeg har også lyst til å ta med meg hunden til det terenget der jeg skal jakte hjort på vestlandet til høsten, men det er flere ting å ta hensyn til.

Rådyr kan du ofte ta ut på samme plass hver helg hele høsten om du ikke får dem. Et eller to utak på hjort virker det som kan være nok til at de skifter hjemmeområde, dette ødelegger jo for videre jakt.

Hvis naboene føler at jeg ødelegger deres jakt er det vell netopp det jeg gjør og det ønsker jeg ikke. Det er jo fint å blii ønsket velkommen tilbake.

Mulig jeg tar med hunden og forhører meg med naboene om de kunne tenke seg litt sammjakt med hund. Synes de det er noe dritt blir dreveren inne!

Det er fristende å jakte med hund men det kan bli kortvarig morro, noen med 50 års erfaring jeg har snakket med sier at for mye gåing eller jaging i terenget tømmer området for hjort for lang tid fremmover. Dette er folk jeg fester lit til selv om utsagnene kanskje ikke kan tas helt som en generell regel, men heller må ses på som lokalkunskap.

 

Jeg er med andre ord litt usikker, hjortejag med drever kan være veldig morro og sikkert efektivt.

Men om man skal være lenge på et sted og jakte, er jeg redd det kan bli som å pisse i buksa for å holde seg varm.

Jeg har noen kamerater som leier et hjortetereng, de går nok litt hart på med hunder og jag, og beveger seg en del rundt i terenget som vi gjør på rådyrjakt her hjemme. Fasit er i alle fall at de jobber ganske mye for de hjortene de får, og at de ikke skytter full kvote (tror jeg).

 

Sitter med en liten følelse av at det kan bli en liten egotripp av en drevereier om det ikke er full enighet med øvrige jegere og naboer i at hunden skal slippes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...