Jump to content

270win. eller 280rem?


WinchesterM94

Recommended Posts

Kom til og tenke på hva jeg skal putte av løp i en mauser med 30.06 løp når jeg blir lei kaliberet :mrgreen:

 

Valget står mellom 270win og 280rem da disse har lange hylser som passer i mauseren som er fiplet med til og ta lange 30.06 patroner.

 

Så fordeler/ulemper med kalibrene? Egene erfaringer av dere med det?

 

Samt hva ville dere valgt av disse to kalibrene hvis dere skulle gjøre det samme.

 

Fyr løs alle som har noe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig vokst ifra å diskutere kaliber for 25 år siden. Men siden jeg nå skal kjøpe meg ei ny rifle og få satt inn .280rem. løp så kan jeg skrive mine vurderinger. Egentlig begynte det ved juletider da jeg leste Jørund Liens artikkel i Jakt om Snauflaterifle II, der stod der mye jeg likte. Da der også står masse gode 7mm premium og andre kuler i hylla på laderommet fra testing av ei 7mm08 så ble jeg litt hektet på en .280.

Tok også en telefon til Jørund og fikk enda mer vann på mølla, han har jo etterhvert testet det meste og sa noe slik som at det var mye enklere å få en 7mm rifle til å gå jevnt bra enn ei .270. Han mente at .270 kulene ofte ikke var presise nok, ikke vet jeg men han har jo mer erfaring enn noen annen her på berget skulle jeg tro. Jeg har et par nære venner som skyter veldig presist med .270 men de har nok ikke den bredde-erfaring som Jørund.

Jeg har i veldig mange år brukt ei halv-tung .300winmag, de siste årene m/3-12x56 Z.V.til dagjakt på hjort og litt rådyr, har ellers ei lett rifle i 7mm08 med en svæær 72mm kikkert og lyddemper på, for nattjakt etc.

Den nye i .280 er tenkt som ei halv-lett mediumrifle, til bruk der de andre ikke egner seg. Så er det alltid greit å ha et prosjekt, da blir det mye mer skyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok ikke den godeste Jørund har rett, hvis påstanden din er korrekt. Kal .277 er nok et presist kaliber på lik linje med andre. Er nå inne i løp nr 2 i remingtonen min. Dette er ei svært presis rifle på lik linje med husstandens lakelander i samme kal. Vet ogsåom et par andre 270W som leverer topp presisjon. 280remington kjenner jeg ikke til, men tror du får bygd deg ei knallgod rifle i dette kaliberet også.

270W er hyllevare i enkelte store våpenforetninger og tilgangen på kuler er nok ikke dårligere til denne enn 7mm.

 

 

Fordelen med 270W i forhold til 280rem er vel tilgang på hylser. Det er bare å samle 3006 hylser på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Tilgangen på hylser er nok like god om du velger .270 win eller .280 remington :wink:

 

For min del falt valget på .270. Jeg hadde en 30-06 som ble stilt i skyggen av en .308 og ville bevege meg lengst mulig bort fra denne. Har pusket litt på børsa og tror nok jeg går på jakt med TrygdeMagnumen© i nevene i år.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det høres veldig rart ut at .270 plutselig ikke går så bra som .280. At jevnt over så slurver alle kulefabrikantene med akkurat .277 kulene?

Men at det er større utvalg på match-kuler i .284, er en helt annen ting.

Jeg tror ikke du ville merke noen særlig forsjell på jakt uansett hvilken du velger, den største forskjellen er vel at du får tyngre kuler i en .280.

Link to comment
Share on other sites

Da er valget tatt.

 

30.06 løpet ble godtkjent for en høst til i skogen men til våren blir det løpsbytte pluss litt annen opp pussing av mausern :mrgreen:

 

Kaliberet ble 270 Winchester tror jeg blir lage ei tung postjaktbørse av den så 65cm løp 19mm profil og lyddemper pluss en større kikkert. Kommer nok langt over 4,5kg med dette tror jeg 8)

 

Kaliberet ble valgt ut ifra mange fornøyde brukere jeg har snakket med, og jeg fikk skyte med ei rifle i kaliberet på banen i går og jeg likte det godt. Kom også over noen billige kuler for en stund siden så da er ble det jo litt lettere og velge :wink: (bare jeg kom på jeg hadde de :oops: )

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

I starten på tråden refereres det til en artikkel om en 280 rifle. Noen som tilfeldigvis har denne på pdf? Har vært i kontakt med magasinet Jakt men får ikke tak i den. 

 

Har en Remington Mountain som akkurat flyttet inn i våpenskapet og er interessert i Liens artikler om kal 280 rem.

 

https://www.klikk.no/produkthjemmesider/jakt/trykkfeil-i-artikkel-3103379

Screenshot_20200527-172021_Gallery.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...