Jump to content

En hjemmelader er født


billingsley

Recommended Posts

Enhver ivrig skytter kommer til et punkt der "ammofar" sier stopp, nå må du begynne å lade selv.

Personlig sa "ammofar" dette til meg i vinter, men på grunn av pengemangel og diverse annet, pluss en tøff eksamenstid kom jeg ikke igang før i helgen.

 

En vakker vinterdag i mars, var vi å skulle kjøpe presse. Jeg fant meg en dillon 550b, og var ganske fornøyd med dette valget siden jeg skal lade ganske mye(må ha ca. 500 skudd til helgen).

Pressa var vel hjemme, men jeg hadde mine tanker. Var det virkelig gøy å sitte der, dra i en spak, snu, dra igjen, sette i kule, å fortsette slik til hettemagasinet ble tomt. Er det gøy, å ikke bare mas å finjustere diene slik at kule setter seg perfekt å en riktig kruttmengde blir sluppet ned i hylsa. I starten, jeg er nesten flau over dette, men for meg virket dette bare tidkrevende, da man skulle ønske "ammofar" bare fortsatte å produsere ammo til meg.

 

Første ladekurs kom rett før jeg skulle kjøpe pressa. Da satt jeg nede i et forholdvis stort laderom, med både en dillon 650, en dillon 550b og en enkeltstasjonspresse. Jeg ble instruert nøye om hva som skulle skje hvor, og man er naturligvis redd for å få til en dobbeltlading o.l. I en 550. Så smånervøs, satt jeg der og starta selv. Da virket dette helt greit, og det tok kort til å lade masse selv. Konsentrasjonen var naturligvis på topp, for å slippe å gjøre noen drastiske feil.

Turen gikk over på 650'en, som virket enda lettere, for da slapp man til og med å kjøre patronene rundt selv. Nei, en 650 kunne man jaggu tenkt seg, selv om man egentlig burde kjøpe seg en enkeltstasjon, eller i værstefall en 550 som første presse. Man har da lest ladeboken.

 

Dagen kom, og jeg fant ut at pressa måtte opp. Det nærmet seg årets første stevne, og jeg måtte lade. Jeg og John Lee Hooker, borra opp hull å monterte. Da vi satt der å jobba, fikk jeg en erindring. Dette er jo faktisk veldig artig! Da jeg kom til punktet da jeg skulle justere dier. Jeg så rett å slett et lys, for dette var jo veldig, veldig gøy :roll:

Da jeg kom til punktet der første patron var laget, helt av meg selv, var jeg frelst. Dette er en hobby jeg gleder meg til å fortsette med. Etter de første 100, hadde jeg fortsatt samme følelse :D

 

Så takk til Hassel for et lite spark bak, om at nå må jeg begynne å lade selv.

Og takk til John Lee Hooker, for hjelp av montering av presse.

 

Mods, bare flytt tråden om dere føler den ligger på feil sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...