Jump to content

Korsbånd skade hos Gordon Setter


obe

Recommended Posts

Har nettopp fått konstatert korsbånd skade på min 8 år gamle Gordon setter. Veterinæren sa at dette ikke var en unormal skade og da spesielt hos Gordonsettern. Dette var nytt for meg, er det andre som har hatt dette problemet med jakthunden, og er det noe mulighet for at dette skal leges uten operasjon. Korsbåndet er ikke av, men skadet?

Veterinæren mente at sjansene for at hunden skal bli bra uten operasjon er små, men en operasjon er veldig kostbart....I mitt tilfelle begynner hunden å bli gammel og det er vanskelig å forsvar en operasjon når en kan få ny valp for langt under denne prisen.

Link to comment
Share on other sites

Å sånn uten videre vurdere om hunden blir frisk er umulig for andre enn veterinæren. Det kommer helt ann på hvor skadet korsbåndet er. Det kan jo vare alt fra at bare noen få tråder står igjen, til at det nesten ikke er skadet. Men hvis det veterinæren sier det er små sjanser så er det nok det.

 

Hvordan er skaden diagnostisert? Med røntgen eller bare palpasjon?

 

Det finnes flere måter å operere dette på, og de koster forskjellig. Jeg vet ikke hvilken operasjon det er du er blitt forespeilet, men det er en såkalt intern (TPLO) og en ekstern fiksering (det finnes fler, men disse er ganske vanlige). Den interne er den beste og dyreste. Men det kan være aktuelt å vurdere en ekstern fiksering for at kostnaden skal holdes på et fornuftig nivå.

 

Hvor i landet holder du til?

 

Jeg kan anbefale veterinærhøgskolen, der har de kirurger som jeg vet utfører begge metodene. Men avhengig av hvor alvorlig skaden er så kan det hende de fraråder det ene eller andre.

 

Men kluet er at hvis du ikke stoler på den veterinæren du har gått til sin prognose, så må du dra til en annen. Du vil helt sikkert få masse svar her som: "hunden min ble bra, så ikke operer", eller "du må operere nå" og kanskje også "bare avliv, det er ikke håp", men dette blir bare synsing så lenge man ikke har tatt i hunden, sett bildene og kan noe om dette.

Link to comment
Share on other sites

Var hos Bodø Dyreklinikk og de skal vistnok være meget dyktige på dette området. Stoler fult og helt på diagnosen og det var som sagt små muligheter for at dette skulle leges, men sjansen var dær. Kom selvfølgelig an på hvor skadet korsbåndet er, noe som var vanskelig å se (høyre Bakfot). Ble tatt flere røntgenbilder + en grundigere undersøkelse.

Hvis de skulle operere måtte de sette inn en stålsak som skulle stabilisere området. Husker ikke hva metoden kalles men dette var som sagt en kostbar sak.. Rundet 15 tusen...

Har vært interessant om andre har hatt hunder med en slik skade og som har blitt bra uten operasjon. Hunden halter en del etter en tur langs veien..

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at det er vanskelig å velge og at du derfor er interessert i å høre andres erfaringer. Men de er desverre veldig lite verdt fordi du ikke vet hvor skadet de hundene har vært i forhold til din hund.

 

Derfor vil tips og råd fra folk som ikke kan vurdere skaden på din hund kunne føre til at du får falske forhåpninger.

 

Men du kan jo snakke med klinikken om hvilken metode det er de har tenkt å operere med, og om de kan tilby deg en enklere operasjon som ikke er fullt så dyr siden hunden er gammel.

 

Edit: hvilken operasjonsteknikk de vil bruke kommer også ann på om det er det fremre eller bakre korsbånd som har blitt skadet. Det er vansligst at det er det fremre som er skadet/røket.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger.. Det er riktig som du sier at det finnes flere metoder og det er mulig at ved å benytte en annen metode så blir det en del rimeligere. Skal ta kontakt med andre klinikker bare for å undersøkte litt. Hadde tenkt å en hund til etterhvert, men må muligens vurdere å få denne raskere enn planlagt. Har vært en fordel og hatt voksen hunden under opplæring av valp. I etterpå klokens navn så hadde det vært en stor fordel og hatt forsikring på hunden, men hadde den forige hunden forsikret og den ble aldri benyttet.

Neste hund skal forsikres..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...